آفتاب
معاون متوسطه آموزش و پرورش:

قوانین مدارس غیردولتی ازمسیر مجلس می گذرد/همه موافق حذف آزمون اند

قوانین مدارس غیردولتی ازمسیر مجلس می گذرد/همه موافق حذف آزمون اند

معاون متوسطه آموزش و پرورش گفت: درباره مدارس غیر دولتی قانونی هست که مجلس تصویب کرده است و هر تغییری باید از طریق مجلس صورت بگیرد اما درباره مدارس سمپاد آموزش و پرورش می تواند تصمیم بگیرد.

معاون متوسطه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر بار دیگر در حمایت از حذف مدارس سمپاد گفت: بحث این مصوبه اصولا سمپاد نیست. بحث بر سر این است که آزمون ها، فرایند تعلیم و تربیت در دوران ابتدایی را مخدوش کرده اند. این مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش از جمله مصوباتی است که اتفاقا با اقبال فراگیر قشرهای مختلف جامعه از اولیا دانش آموزان تا فرهنگیان و جامعه علمی کشور از جمله در حوزه علوم تربیتی مواجه شده است. حتی وقتی ۱۶۰ نماینده در مخالفت با این مصوبه نامه ای به رئیس جمهور نوشتند با حذف آزمون موافق بودند.

وی ادامه داد: ما در مقابل یک عامل آسیب زا به عنوان آزمون قرار گرفته ایم. حذف یک عامل آسیب زا ممکن است به حذف دو نوع مدرسه نیز منتهی شود. میزان آسیب این دو نوع مدرسه زیاد است. در چند سال اخیر یک انحرافی هم در این مدارس رخ داد و به بهانه عدالت آموزشی گسترش پیدا کردند. یعنی در حالت استاندارد باید به ازای هر ۱۰۰ دانش آموز ۲ نفر انتخاب می شدند اما در برخی مناطق ۲۵ نفر هم انتخاب شده اند. در صورت حذف این مدارس هم مشکلی برای دانش آموز مستعد با استعداد درخشان پیش نمی آید چون در مدارس عادی هم استعداد او از بین نمی رود.

زرافشان با بیان اینکه ما به طور کل با فرایند جداسازی مخالف هستیم گفت: ما ۲۰ سال است تجربه آموزش فراگیر در حوره استثنایی را داریم. من دانش آموز نیمه شنوا و نیمه بینا هم سرکلاس داشتم. نیمه شنوایی که من سر کلاس پذیرفتم از مدرسه استثنایی آمده بود. او از طریق لب خوانی مطالب را یاد می گرفت و خب ۶ ماه اول مدام گریه می کرد که درس را نمی فهمد. متاسفانه معلم های ما عادت دارند رو به تخته درس می دهند. اما این ۶ ماه برای او دوران انطباق بود و در حال حاضر او فوق لیسانس خود را گرفته و یک شهروند عادی است نه یک شهروند طرد شده.

زرافشان درباره این موضوع که چرا در قدم اول به اصلاح ساختار مدارس غیر انتفاعی در بحث حذف تنوع مدارس پرداخته نشد که عملا آن هم نوعی جداسازی محسوب می شود و جداسازی افراد مرفه را در دل خود دارد و این خود آسیب جدی دارد، تصریح کرد: شما یک مدرسه غیردولتی پیدا نمی کنید که برای جذب ۱۵ هزار نفر، ۲۵۰ هزار داوطلب داشته باشد. هر جداسازی پیامد اجتماعی و تربیتی دارد. اما درباره مدارس غیر دولتی قانونی هست که مجلس تصویب کرده است و هر تغییری باید از طریق مجلس صورت بگیرد اما  مدارس سمپاد دست آموزش و پرورش هستند و می توانند برایش تصمیم بگیرند. این را هم بگویم یک دوره ای در سال ۷۷ مدارس نمونه دولتی حذف شدند و بسیاری از روزنامه ها تیتر زدند که بازار مدارس غیر انتفاعی گرم می شود اما با نگاه به آمار متوجه می شویم اینگونه نبوده است.

وی ادامه داد: من سه سال قبل در شورای عالی آموزش و پرورش گزارش گفتگوی اولیا دانش آموزان را بعد از اعلام نتایج مدارس سمپاد و نمونه دولتی خواندم که چقدر در آن دانش آموز تحقیر می شود. در بحث کنکور ناکامی را یک جوان ۱۸ ساله تجربه می کند اما اینجا ما با ناکامی یک بچه ۱۲ ساله رو به رو هستیم. ما روی بچه هایی که توانایی لازم را ندارند برچسب استعداد  درخشان می زنیم و بعد می بینیم حتی کتاب های عمومی دروس را متوجه نمی شوند چه برسد به کتب تکمیلی هر درس که برای آنها در این مدارس هست.

زرافشان درباره اینکه آیا نمی شود تمهیدی اندیشید که به جای حذف و یا حتی برگزاری آزمون آن دو درصد واقعی تیزهوش در دوره ابتدایی شناسایی شوند نیز گفت: ما آنها را شناسایی می کنیم اما جداسازی را قبول نداریم. دو اصل حاکم بر سند مورد نظر ماست. رویکرد تنوع در مقابل رویکرد یکسان سازی و خوب فراگیر به جای عالی محدود. رویکرد نامشهود به جای نشان دار کردن و برچسب زدن بر آنها و تربیت در محیط واقعی جامعه و رویکرد باغچه ای در کنار نگهداشت گلخانه ای.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مصوبه ای که با عنوان حذف آزمون ها از دوره ابتدایی شناخته می شود با این اصل سند تحول بنیادین که می گوید «در طول دوره تحصیلی ارزیابی باید فرایندی و در پایان هر دوره باید نتیجه محور باشد»، تناقض ندارد و آیا خود آزمون های درون مدرسه استرس ندارد نیز گفت: ما در مصوبه هم آزمون درون مدرسه ای را حذف نکرده ایم. نگاه ما معطوف به آزمون متمرکز برای جداسازی دانش آموزان است. این آزمون ها تعامل میان معلم و دانش آموز است تا معلم از تحقق اهداف یادگیری مطمئن شود. نمی شود اساسا آموزش بدون ارزیابی باشد. آزمون هم یکی از روش های ارزیابی است.

کد N1860940

وبگردی