آفتاب
مهدی باقری به مهر گفت:

خاطرات ۵ نسل از خیابان ناصرخسرو/ مستندم زبان ساده ای ندارد

خاطرات ۵ نسل از خیابان ناصرخسرو/ مستندم زبان ساده ای ندارد

کارگردان «در جستجوی خانه خورشید» با اشاره به داستان فیلم ابراز امیدواری کرد در دوره های آتی جشنواره جهانی فیلم فجر شرایطی فراهم شود تا آثار مستند در بخش های اصلی حضور داشته باشند.

مهدی باقری که با مستند «در جستجوی خانه خورشید» در بخش «مستند زیر ذره‌بین» سی‌وششمین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور دارد به خبرنگار مهر گفت: خوشحالم که یکی از بخش های جشنواره جهانی فیلم فجر به فیلم مستند اختصاص داده شده و ما می توانیم مستندهای خارجی را در کنار آثار ایرانی ببینیم. امیدوارم در آینده شرایطی ایجاد شود که یک یا دو فیلم مستند در سه بخش اصلی جشنواره انتخاب شوند تا در بخش رقابتی هم شاهد حضور فیلم های مستند که به سمت روایی شدن رفته اند و قصه گو هستند، باشیم.

این مستندساز نظر خود درباره جشنواره جهانی فیلم فجر را اینگونه توضیح داد: با جدا شدن بخش بین الملل از بخش ملی جشنواره فیلم فجر، تمرکز بیشتری برای تماشای فیلم ها در این بخش وجود دارد البته من چندان شناختی درباره جشنواره جهانی فیلم فجر ندارم اما سال گذشته با فیلم «اهالی خیابان یک طرفه» در بازار فیلم حضور داشتم که تجربه خوبی بود.

کارگردان «پیر پسر» افزود: جشنواره جهانی فیلم فجر مانند هر جشنواره جهانی، بخشی را به فیلم مستند اختصاص داده است اما باید جایگاه فیلم مستند روایی هم در این جشنواره درخور توجه باشد.

وی با اشاره به روایت داستان خیابان ناصر خسرو در مستند «در جستجوی خانه خورشید» گفت: این مستند صد و چهل سال زندگی، عشق و نفرت در خیابان ناصر خسرو را از میان دفترچه خاطرات ۵ نسل که در این محله زندگی کرده اند، بیان می کند. این فیلم بازیگر ندارد اما روایتگر قصه های مختلفی درباره ۲ شخصیت، خیابان ناصر خسرو و تاریخ ایران است.

باقری با بیان این که «در جستجوی خانه خورشید» زبانی بومی دارد و شاید برای بیننده خارجی سنگین باشد، تصریح کرد: این فیلم کمتر از سوی جشنواره های خارجی انتخاب می شود چرا که معمولا آثاری از کشور ایران در جشنواره ها پذیرفته می شوند که شخصیت محور هستند و زبان ساده تری برای ارتباط با مخاطب عام دارند.

کارگردان «اهالی خیابان یک طرفه» بیان کرد: این فضایی که در جشنواره های دنیا برای سینمای مستند ایران وجود دارد و تنها فیلم های شخصیت محور را مورد توجه قرار می دهد، باید شکسته شود و فیلم هایی که در فرم های مختلف از جمله روایی ساخته می شوند به کمک تهیه کنندگانشان در جایگاه مناسب خود در جشنواره های مختلف حضور داشته باشند.

باقری در پایان در پاسخ به این پرسش که «در جستجوی خانه خورشید» چه فاکتورهایی برای حضور در یک جشنواره جهانی دارد، گفت: این فیلم زبان ساده ای ندارد و پیرامون تاریخ ایران است به همین دلیل کمتر مورد توجه جشنواره های عمومی مستند بوده اما برای تلویزیون های بین المللی و جشنواره های موضوعی بین المللی مناسب است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

کد N1860505

وبگردی