آفتاب

مهمترین ابداع صنعت خودروسازی پس از کمربند ایمنی

مهمترین ابداع صنعت خودروسازی پس از کمربند ایمنی

همشهری آنلاین: لابراتوار مستقل مرکز پژوهش Thatcham آماری شگفت‌انگیز منتشر کرده‌است: از سال ۲۰۰۲ که فروش خودروی ولوو XC۹۰ در بریتانیا آغاز شد،‌ بیش از ۵۰ هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسیده‌است و تاکنون هیچ گزارش تصادف منجر به فوتی از این خودرو ارائه نشده‌است.

براساس گزارش BBC، تنها خودرويي كه آماري مشابه دارد آئودي Q7 است كه تنها در سال‌هاي 2015 و 2016 به فروش رسيده‌است. يكي از دلايل موفقيت ولوو آن است كه اين خوردو يكي از اولين مدل‌هايي به شمار مي‌رود كه از دوربين و سيستم رادار براي هشدار خطرهاي رانندگي به رانندگان استفاده كرده‌است.

اين سيستم به صورت خودكار مي‌تواند خودرو را در حين نزديكي بيش‌از اندازه به مانع متوقف سازد و علاوه بر نجات جان سرنشينان خودرو، سيستم ترمز خودكار اضطراري يا AEB مي‌تواند هزينه‌هاي بيمه خودرو را نيز كاهش دهد.

  • عملكرد AEB چگونه‌است؟

خودرو با استفاده از ليزر، دوربين‌ها يا رادار برخورد احتمالي با موانع را پيش‌بيني كرده و به راننده نسبت به آن هشدار مي‌دهد و در صورتي كه راننده واكنشي نشان ندهد،‌خودرو به صورت خودكار متوقف مي‌شود. برخي از سيستم‌هاي AEB مانند توقف فعال خودروي فورد تنها در سرعت‌هايي مشخص مثلا 48 كيلومتر بر ساعت يا بالاتر از آن عمل مي‌كنند اما ديگر انواع سيستم‌ها در سرعت‌هاي بالاتر نيز فعال مي‌شوند.

مركز پژوهشي Thatcham سيستم AEB را مهم‌ترين ابداع پس از كمربند ايمني اعلام كرده‌است كه مي‌تواند طي ده سال آينده جان 1100 نفر را نجات خواهد‌داد.

  • ممانعت از تصادف

درحال حاضر بيشتر سيستم‌هاي AEB به شكلي طراحي شده‌اند تا مانع از تصادفاتي شوند كه خودرويي به پشت خودرويي ديگر مي‌كوبد. اين نوع تصادفات يك چهارم تمامي تصادفات را در جهان تشكيل مي‌دهند و مي‌توانند آسيب‌ها و تلفات شديدي به دنبال داشته‌باشند.

سازمان ايمني يورو NCAP مي‌گويد سيستم AEB نشان داده كه مي‌تواند 38 درصد از احتمال بروز چنين تصادفاتي بكاهد و با ارتقا اين فناوري، دامنه تصادفاتي كه توسط آن مهار خواهند شد گسترش پيدا خواهد كرد. 

به گفته محققان شركت Thatcham با پيشرفت روزانه صنعت خودروهاي خودران، نياز به هشيار بودن يك اصل مهم است اما از آنجايي كه در آينده قابل پيش‌بيني بيشتر خودروهاي موجود در جاده‌ها از سيستم AEB برخوردار نخواهند بود، رانندگان بايد نسبت به ديگر خودروها و خطراتي كه براي ايجاد مي‌كنند آگاه باشند و اين فناوري است كه توانايي كاهش تلفات و نجات جان انسان‌ها را دارد.

تعدادي از شركت‌هاي خودروساز مطرح جهان از جمله جاگوار، سيستم AEB را به عنوان استانداردي براي تمامي خودروهايش معرفي كرده‌است و تعدادي ديگر از شركت‌ها مانند فورد و كيا اين سيستم را به عنوان يكي از آپشن‌هاي انتخابي قرار داده‌اند.

کد N1860485

وبگردی