آفتاب

رئیس کمیته ‌هسته‌ای مجلس: چینی‌ها می‌خواهند در ایران نیروگاه اتمی بسازند

رئیس کمیته ‌هسته‌ای مجلس: چینی‌ها می‌خواهند در ایران نیروگاه اتمی بسازند

رسا نوشت: رییس کمیته هسته‌ای مجلس گفت: مقامات چینی اعلام کردند می‌توانند در اشل نیروگاه بوشهر و بالاتر در ایران سرمایه‌گذاری کنند.

حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور با اشاره به سفر به شانگهای و بازدید از نیروگاه‌های اتمی چین افزود: با مدیران و کارشناسان مربوطه نشست مشترکی داشتیم؛ همچنین به تبادل اطلاعات و تبیین علاقه دو طرف در زمینه بحث ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای، تعامل و انتقال تکنولوژی و مساعدت در این زمینه پرداخته شد.

وی آمادگی چین را برای برپایی نیروگاه هسته‌ای در ایران قطعی دانست و گفت: مقامات چین در سطوح بالاتر این همکاری را اعلام کردند و می‌توانند در اشل نیروگاه بوشهر و بالاتر سرمایه‌گذاری کنند؛ چینی‌ها کاملاً آماده‌اند که به صورت فاینانس این کار را انجام دهند. ولی با توجه به شرایط اقلیمی ایران به دنبال نیروگاه‌هایی با اشل کوچکتر هستیم که ممکن است به صورت تلفیقی یا سطوح پایین‌تر چینی‌ها با ما همکاری داشته باشند.

رییس کمیته هسته‌ای مجلس درباره استفاده ایران از کشورهایی مانند چین برای دستیابی به انرژی‌های نوین جهانی گفت: تمرکز این سفر بر انرژی هسته‌ای بود اما درباره انرژی‌های دیگر با کشورهای دیگر هم ارتباط داشته‌ایم. اگر بخواهیم درباره انرژی زمین‌گرمایی، خورشیدی و بادی کاری انجام دهیم منحصر به همکاری با چین نیست بلکه شرکای دیگری هم وجود دارند؛ البته دولت و مجلس از همکاری با چین استقبال می‌کنند.

27214

کد N1860025

وبگردی