آفتاب

تجاوز ۳ کشور غربی به سوریه، موقعیت اسد را تقویت می‌کند

تجاوز ۳ کشور غربی به سوریه، موقعیت اسد را تقویت می‌کند

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «عبدالباری زیباری» رئیس کمیته روابط خارجی پارلمان عراق، گفت که بعید به‌نظر می‌رسد تجاوز سه کشور آمریکا، فرانسه و بریتانیا به سوریه تاثیری منفی بر اتحاد میان ملل خاورمیانه داشته باشد و برعکس، موقعیت «بشار اسد»، رئیس‌جمهوری سوریه را تثبیت و تقویت نیز خواهد کرد. 

در ساعات اولیه بامداد گذشته -شنبه- ایالات متحده، به‌همراه فرانسه و بریتانیا، به اهدافی در سوریه حمله کردند که متحدان غربی گمان می‌کردند با برنامه ادعایی تسلیحات شیمیایی ارتباط داشت. 

زیباری گفت: «از آن‌جایی که حمله روز گذشته بسیاری محدود بود، بعید می‌دانم تاثیر چندانی بر اتحاد در منطقه خاورمیانه داشته باشد. به باور من، این حمله، موقعیت بشار اسد را تقویت خواهد کرد.»

متحدان غربی پس از آن به سوریه حمله کردند که گزارشی ادعایی درباره حمله شیمیایی به شهر دوما در حومه دمشق در غوطه شرقی منتشر شد. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا طی مواضعی بی‌اساس و بدون ارائه دلایل مستند، نیروهای بشار اسد را متهم به این حملات کردند. 

بشار اسد حمله کشورهای غربی را محکوم کرد و گفت که این تجاوز، تنها مردم سوریه را در جنگ با ترورسیم متحد خواهد کرد. 

دمشق بارها عنوان کرده که تسلیحات شیمیایی خود را تحت نظارت «سازمان منع سلاح‌های شیمیایی» از میان برده و هرگونه دخالت در حادثه دوما را رد می‌کند. به‌علاوه، رسانه‌های سوریه، به نقل از منابع وزارت خارجه، گزارش داده‌اند که دمشق از کارشناسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی دعوت کرد که به سوریه بیایند و درباره ادعای این حمله تحقیق کنند. 

یک منبع سوری پیش‌تر به اسپوتنیک گفته بود که روند فعالیت کارشناسان این سازمان  از روز یکشنبه آغاز می‌شود.   

 

کد N1859395

وبگردی