آفتاب
اسداللهی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

هیچ‌گونه تناسبی میان تهدیدهای ترامپ و حملات به سوریه وجود نداشت/ منتظر پاسخ روسیه به آمریکا در «ادلب» باشید

هیچ‌گونه تناسبی میان تهدیدهای ترامپ و حملات به سوریه وجود نداشت/ منتظر پاسخ روسیه به آمریکا در «ادلب» باشید

«مسعود اسداللهی» تحلیلگر مسائل منطقه در تشریح ابعاد و ارزیابی حملات صبح امروز آمریکا و متحدانش به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: از دوشنبه هفته گذشته که آمریکا قصد خود مبنی بر حمله به چند نقطه سوریه را به اتهام استفاده سلاح شیمیایی در شهر دوما اعلام کرده بود، اظهارات ضد و نقیض بسیار زیادی مطرح شد و تمامی این روند نشان داد که وحدت نظر میان مقام‌های کاخ سفید اعم از شخص رئیس‌جمهوری، مشاوران نظامی، کنگره و حتی وزیر دفاع ایالات متحده وجود ندارد. در طول این چند روز بارها شاهد بودیم که «جیمز متیس» وزیر دفاع ایالات متحده با حمله به دمشق و اقصی نقاط سوریه مخالف بود و بر حملات کنترل شده تاکید داشت که این موضوع موجب اختلاف‌نظر و تاخیر در عملیات شده بود.

وی ادامه داد: دولت‌هایی که ایالات متحده انتظار همراهی آنها را در ابعاد گسترده برای حمله به سوریه داشت، به میدان عمل نیامدند؛ به عنوان مثال آلمان، کانادا، ایتالیا کشورهایی بودند که مخالفت خود با حضور در این حمله را رسماً اعلام کردند؛ حتی بریتانیا تا دقایق آخر میل به ورود در این نمایش نظامی را نداشت اما در نهایت مجبور شد تا در این ائتلاف شرکت کند. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که آمریکا، فرانسه و بریتانیا به عنوان سه ضلع اصلی حملات اخیر راهی جز حمله به سوریه نداشتند؛ چراکه در طول هفته اخیر سطح تهدیدهای علنی و اظهارنظرهای آشکار برای هدف قرار دادن سوریه شیب صعودی به خود گرفت و اگر ایالت متحده و هم‌پیمانانش این حمله را ترتیب نمی‌دادند بدون شک مشکلات عدیده‌ای برای آنها خصوصاً از حیث پرستیژ بین‌المللی به وجود می‌آمد.

این کارشناس مسائل غرب‌آسیا تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ موشک توسط جنگنده‌ها و ناوشکن‌های متعلق به آمریکا، فرانسه و بریتانیا شلیک شد که استان‌های حمص، حماء و همچنین دمشق در دستور کار آنها قرار گرفت. اما بسیاری از این موشک‌ها توسط پدافندهای پیرامونی سوریه مورد هدف قرار گرفتند. مساله بسیار مهم این بود که تهدیدهای آمریکا، فرانسه و بریتانیا با حملات آنها کاملاً متفاوت بود؛ به عبارتی دیگر تناسب تهدیدها و حملات با هم یکی نبود و تنها در این جهت گام برداشته شد که بتوانند تهدیدهای هفته خود را جامه عمل بپوشانند. البته در این بین نقض فاحش حقوق بین‌الملل و حقوق بشر نمایان است و تمامی کشورهای دخیل در این حمله بدون آ‌ن‌که بتوانند استفاده از سلاح‌های شیمیایی را اثبات کنند، دست به چنین حمله‌ای زدند.

از هفته پیش تاکنون بارها اعلام شد که اگر حملات به رویارویی میان روسیه و آمریکا منجر شود، می‌تواند جنگ جهانی سوم را به راه بیاندازد از این جهت واشنگتن با توجه به این خطرات از روز اول اعلام کرد که مواضع روسیه را هدف قرار نخواهند داد و تنها مواضع کشور سوریه در دستور کار قرار دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که سطح تهدید در زمین بازی سوریه بدون شک برای روس‌ها یک چالش به حساب می‌آید و مسکو خود را در مقام پاسخگویی می‌بیند. اظهارات رئیس‌جمهوری روسیه نشان می‌‌دهد که مسکو به دنبال انتخاب وقت مناسب برای پاسخ‌گویی است. از این جهت به نظر می‌رسد این پاسخگویی در «ادلب» صورت بگیرد؛ به گونه‌ای که روس‌ها تجمع عناصر مسلح مورد حمایت آ‌مریکا، عربستان و اسرائیل در ادلب را هدف قرار خواهد داد اما بازه زمانی آن فعلاً مشخص نیست. لذا نوع معادلات و عبور از خطوط قرمز طی روزهای آینده موجب خواهد شد تا خط سیر تحولات در سوریه به سمت و سوی دیگر برود. چراکه این مدل از حملات نتوانسته رضایت اسرائیل را جذب کند و از این جهت احتمال خلق سناریو و رقم خوردن معادلات دیگر وجود دارد.

کد N1859082

وبگردی