آفتاب

واکنش ایران به حمله آمریکا به سوریه | آمریکا و متحدانش مسئول عواقب حمله به سوریه هستند

واکنش ایران به حمله آمریکا به سوریه | آمریکا و متحدانش مسئول عواقب حمله به سوریه هستند

وزارت امور خارجه کشورمان در واکنش به حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه، بیانیه ای صادر و این اقدام را محکوم کرد. در بیانیه وزارت خارجه، بر مخالفت ایران با استفاده از هرگونه سلاح شیمیایی تاکید شده است. چندی پیش، خبرگزاری روسی اسپوتنیک به نقل از یک کارشناس نوشت: نظامیان آمریکا و متحدانشان در صورت حمله به سوریه با ضربت ایران روبرو خواهند شد.

بیشتر بخوانید: حمله به سوریه .


واکنش وزارت خارجه به حمله آمریکا


به گزارش آفتاب، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران حملات موشکی آمریکا و متحدانش به خاک سوریه را به شدت محکوم کرد و نسبت به آثار و تبعات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای آن هشدار داد.
متن این بیانیه به شرح زیر است:
این تجاوز نقض آشکار قوانین و موازین بین المللی و نادیده گرفتن حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه است.
جمهوری اسلامی ایران بر اساس موازین شرعی، قانونی و اخلاقی مخالف کاربرد سلاح های شیمیایی است و در عین حال بهانه تراشی برای تجاوز به کشوری مستقل را به شدت غیر قابل قبول و محکوم می داند.
بی شک آمریکا و متحدانش، که بدون وجود هیچگونه سند و مدرک اثبات شده ای و قبل از اعلام نظر نهایی سازمان منع و گسترش سلاح های شیمیایی علیه سوریه اقدام نظامی کرده اند و خود را در جایگاه قاضی و پلیس جهانی فرض کرده اند، مسئول تبعات و عواقب منطقه ای و فرامنطقه ای این ماجراجویی هستند و باید پاسخگوی پیامدهای آن باشند. شرایط زمانی اتهام زنی و اقدام نظامی آمریکا در هر دو مقطع تجاوز به سوریه بخوبی نشان می دهد که هر دو اقدام پس از شکست تروریست ها در حلب و اینک در غوطه شرقی صورت پذیرفته و این تجاوز آشکارا اقدامی برای جبران ناکامی و شکست تروریست ها و حمایت از آنها است که بی تردید ملت مقاوم سوریه، همچون 7 سال گذشته، توطئه هایی که با هدف تغییر معادلات میدانی به نفع تروریست ها صورت می گیرد، ناکام می گذارند.
تجاوز نظامی اخیر آمریکا به سوریه در شرایطی است که این کشور چند روز قبل مانع حتی محومیت رژیم صهیونیستی که طی هفته های اخیر هزاران تن از مردم مظلوم غزه را به خاک و خون کشید، شد تا بار دیگر سیاست جانبدارانه و استانداردهای دوگانه خود را بیش از پیش برای جامعه جهانی آشکار سازد.
سازمان ها و نهادهای بین المللی و کشورهای مستقل جهان باید این اقدام خودسرانه و یکجانبه علیه تمامیت ارضی و حاکمیت ملی یک کشور مستقل عضو سازمان ملل متحد را که در تعارض آشکار با موازین حقوقی و بین المللی بویژه منشور این سازمان قرار دارد و بدون تردید منجر به تضعیف هرچه بیشتر بنیان های صلح و امنیت جهان و موجب بی ثباتی و ناآرامی های هر چه بیشتر در منطقه و نیز تقویت افراط گرایی و تروریسم خواهد شد، قویا محکوم کرده و به رسالت تاریخی خود در قبال اینگونه رفتارهای هرج و مرج گرایانه بین المللی، عمل کنند.

واکنش مشاور رهبر انقلاب به حمله آمریکا


مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل گفت: آمریکایی ها به فکر افتاده اند که از طریق هوا یا موشک کاری انجام دهند اما تکلیف جنگ بر روی زمین معلوم می شود نه بر روی آسمان.
به گزارش ایسنا،  علی اکبر ولایتی در گفت وگوی تلویزیونی درباره تحولات سوریه اظهار کرد: تا جایی که بنده اطلاع دارم قدم بعدی آزادی ادلب است، ادلب اگر آزاد شود بنده به آنجا هم خواهم رفت همان طور که بعد از آزادی حلب به حلب رفتم برای این که از نزدیک به مقاومت و مردم آن منطقه از سوی جمهوری اسلامی ایران تبریک بگویم.
وی افزود: ان شاالله قدم بعدی شرق فرات است،  آمریکایی ها سست تر از آن هستند بتوانند در شرق فرات بمانند. حتما در مقابل، این مقاومت پایدار رزم دیده و تجربه دارد و حتما آنها شکست خواهند خورد امکان ماندن شان نیست.
مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پایان گفت: از این رو به فکر افتاده اند که از طریق هوا یا موشک کاری انجام دهند اما تکلیف جنگ روی زمین معلوم می شود نه بر روی آسمان.

واکنش ایران شدید خواهد بود


به گزارش آفتاب، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا روز چهارشنبه در توییتر نوشت، روسیه باید آماده انهدام موشک های شلیک شده به سوریه باشد که موشک های "خوب، جدید و هوشمندی" خواهند بود.
عماد آبشناس، تحلیگر سیاسی، سردبیر و مدیر مسئول روزنامه ایران دیلی، رئیس انجمن خبرنگاران آزاد ایران NGO) بین المللی) وانجمن گزارشگران ایرانی بدون مرز NGO) بین المللی) و پژوهشگر مطالعات خاورمیانه مرکز مطالعات جهان دانشگاه تهران در مصاحبه با اسپوتنیک گفت نظامیان آمریکا و متحدانشان در صورت حمله به سوریه با ضربت ایران روبرو خواهند شد. حمله شیمیایی به شهر دوما سوریه برای آمریکا فقط دستاویز و بهانه است.
کارشناس ایرانی خاطرنشان ساخت تروریست های تغذیه شونده توسط آمریکایی ها و سعودی ها در غوطه شرقی شکست خورده اند. در این رابطه آمریکا و اسرائیل تلاش می کنند توازن قوا در سوریه را بر هم بزنند. ایالات متحده به این دلیل بهانه حمله شیمیایی در سوریه را برای عملیات جنگی تراشیده است.
پیش از این، کشورهای غربی، سوریه را به حملات شیمیایی در شهر دوما در غوطه شرقی متهم کرده بود. از سوی دیگر، مسکو ادعای استفاده از گاز کلر و مواد شیمیایی توسط ارتش سوریه را رد نمود. به گزارش وزارت خارجه روسیه، ادعای استفاده از مواد شیمیایی توسط نیروهای سوریه – حمایت از تروریست ها و توجیه حمله احتمالی به سوریه از سوی کشورهای خارجی می باشد. در عین حال در تاریخ 13 مارس، نیروهای مسلح روسیه، خبرهایی مبنی بر تحریکاتی برای استفاده از سلاح های شیمیایی توسط نیروهای نظامی در غوطه شرقی را گزارش نمود. ارتش روسیه اظهار داشت که اتهامات استفاده از سلاح شیمیایی در دما از سوی آمریكا، می تواند به عنوان بهانه ای برای حمله به سوریه مورد استفاده قرار گیرد.
کد N1858844

وبگردی