آفتاب

نگرانی از شرایط کارِ کارگران تاجیکستان در روسیه/از اخراج تا دریافت نکردن حقوق بازنشستگی

نگرانی از شرایط کارِ کارگران تاجیکستان در روسیه/از اخراج تا دریافت نکردن حقوق بازنشستگی

به گزارش ایلنا به نقل از راشا تودی، کارگران مهاجر تاجیکستان که در روسیه کار می‌کنند نسبت به شرایط سخت کار در این کشور معترض هستند. اصلاح قوانین‌ کار مهاجران در سال ۲۰۱۵ این شرایط را پیش آورده است. عمده اعتراض‌ها به تسهیل شرایط اخراج کارگران خارجی از روسیه بازمی‌گردد.

اگر تا پیش از این کارگر می‌توانست با ارائه شکایت از کارفرما به دادگاه‌های کار؛ رای بازگشت به کار بگیرد حالا قانون این حق را از کارگر گرفته و از وی خواسته است که اختلافش را از طریق مذاکره با کارفرما حل کند. بدین ترتیب دست کارفرمایان روس برای اخراج کارگران خارجی که اکثر آنها تاجیکستانی هستند، باز گذاشته شده است.

کارگران خارجی همچنین از این حق برخوردار نیستند که در سندیکاهای کارگری عضو شوند. تنها تشکلی که حق نمایندگی آنها را دارد "فدراسیون کارگران مهاجر خارجی در روسیه" است که ساختارش کاملا دولتی است. هدف فدراسیون کارگران مهاجر خارجی بیشتر از پیگیری مطالبات صنفی منضبط کردن کارگران است تا خطری از ناحیه کارگران متوجه حاکمیت نباشد.

کارگران مهاجر تاجیک در اولویت دریافت حقوق بازنشستگی در روسیه نیستند. این در حالی است که به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، باوجود اعلام مقام‌های وزارت کار و مهاجرت تاجیکستان درباره حل موضوع دریافت حقوق بازنشستگی برای کارگران مهاجر این کشور در روسیه در سال ۲۰۱۸، «مسکو این خوش‌بینی را رد کرده است.»

کارگران خارجی همچنین از این حق برخوردار نیستند که خانواده‌های خود را به روسیه بیاورند. این موضوع موجب نگرانی مقام‌های دولت تاجیکستان شده، چراکه آنها نگران افزایش آمار طلاق هستند.

کد N1858125

وبگردی