آفتاب

مجلس عالی خلق کره شمالی امروز تشکیل جلسه داد

مجلس عالی خلق کره شمالی امروز تشکیل جلسه داد

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، مجلس کره‌شمالی امروز -چهارشنبه- تشکیل جلسه داد. این جلسه در راستای اقدام‌های دیپلماتیک «کیم جونگ‌اون»، رهبر کره شمالی، تشکیل شد که می‌تواند تاثیر چشمگیری بر رویکرد این کشور در ماه‌ها و احتمالا سال‌های آینده بگذارد. 

دیدار اعضای مجلس عالی خلق معمولا بسیار کوتاه است و هر سال برای تایید بودجه، قانونی کردن تغییرات در کارکنان دولت و صحه گذاشتن بر اولویت‌های سیاسی رهبر این کشور صورت می‌گیرد. 

اما جلسه امسال مجلس عالی خلق چند روز پیش از ملاقات کیم جونگ‌اون با «مون جائه‌این»، رئیس‌جمهوری کره جنوبی، تشکیل شد. از سوی دیگر، واشنگتن و پیونگ‌یانگ در حال حاضر مشغول کار بر روی جزئیات نشست میان کیم جونگ‌اون و «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن هستند. همین امر سبب شد که کارشناسان جلسه اعضای مجلس کره‌شمالی را با دقت بیشتری رصد کنند. 

کیم جونگ‌اون ماه گذشته میلادی با «شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین، در پکن دیدار داشت. وزیر خارجه کره شمالی در حال حاضر در مسکو است و بنا بر گزارش‌ها امکان دیدار با «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه را بررسی می‌کند. 

چنین به نظر می‌رسد که تغییر رویکرد ناگهانی رهبر کره‌شمالی از آزمایش منظم موشکی در سال گذشته به تلاش برای گفت‌وگو مورد استقبال قرار گرفته است. اما پرسش اصلی اینجاست که کیم جونگ‌اون تا چه اندازه آماده مصالحه بر سر برنامه سلاح‌های هسته‌ای‌اش در قبال ضمانت‌های امنیتی و لغو تحریم‌های اقتصادی است که تاثیر بسیاری بر اقتصاد این کشور گذاشته‌اند. 

پیونگ‌یانگ مراقب است که در این زمینه دست خود را رو نکند. 

نخستین خبر قابل‌ملاحظه درباره این تغییرات این هفته در رسانه‌ رسمی کره شمالی مطرح شد. بر این اساس، کیم جونگ‌اون برنامه‌هایش را برای گفت‌وگو با کره جنوبی و ایالات متحده در نشست اولیه اعضای رسمی و بلندپایه حزب حاکم در روز دوشنبه مطرح کرد. اما حتی این گزارش‌ها نیز بسیار محتاطانه بودند: در آن اسمی از ترامپ برده نشده بود و گفته شد که کیم جونگ‌اون درباره «دورنما»ی گفت‌وگو با واشنگتن حرف زده است. 

مشخص نیست که دستور کار نشست مجلس عالی خلق چه بود و چه مقداری از آن قرار است عمومی شود. 

رسانه دولتی کره شمالی که ماه گذشته میلادی تنها زمان این نشست را اعلام کرد، معمولا تا زمان به پایان رسیدن این جلسه‌ها گزارشی درباره آن‌ها نمی‌دهد. رسانه‌های خارجی در پیونگ‌یانگ –از جمله آسوشیتدپرس- اجازه نیافتند به‌طور مستقل این جلسه را پوشش دهند. 

جلسات اعضای مجلس عالی خلق بسیار با تصور غربی‌ها از آن‌چه که یک مجلس باید باشد، تفاوت دارد. 

این مجلس ۶۸۶ عضو دارد و آخرین انتخابات آن در سال ۲۰۱۴ برگزار شد. این شورا معمولا هر سال یک یا گاه دو جلسه برگزار می‌کند. 

ریاست این جلسه را «کیم یونگ‌نام»، دولتمرد ارشد و ۹۰ ساله، برعهده دارد که خواهر کیم جونگ‌اون را در سفر به کره جنوبی در ماه فوریه برای شرکت در مراسم افتتاحیه المپیک بازی‌های زمستانی پیونگ‌چانگ همراهی کرد. او از ۱۹۹۸ ریاست مجلس عالی خلق را برعهده دارد و با این‌که به‌نظر می‌رسد سلامت جسمی خوبی دارد، سال‌ها است که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال بازنشستگی او مطرح می‌شود. 

مجلس کره شمالی در واقع بالاترین نهاد دولتی در قانون اساسی این کشور است. در عمل، کار این مجلس بیشتر رسمیت بخشیدن به تصمیم‌ها و سیاست‌هایی است که پیش رویش قرار می‌گیرد. این اما ابزاری مهم برای در جریان گذاشتن نمایندگان از آخرین تغییرات و اولویت‌های ملی است تا بتوانند این اطلاعات را به حوزه‌هایشان انتقال دهند. 

هنگام تشکیل جلسه، نمایندگان سوار چندین اتوبوس شده تا در پایتخت بگردند و از موزه‌ها و بناهای تاریخی دیدن کنند؛ این به احتمال زیاد تجربه‌ای نادر و کمیاب برای برخی از نمایندگان است که در مناطق دور از پایتخت یا روستایی زندگی می‌کنند. 

رسانه دولتی روز گذشته گزارش دادند که امسال نمایندگان از موزه تاریخ انقلاب این کشور و دانشگاه تربیت معلم دیدار کردند. موزه تاریخ انقلاب گورستانی است که «شهدای انقلاب» در آن دفن شده‌اند.  

 

کد N1857535

وبگردی