آفتاب

یک استاد علوم سیاسی: آمریکا می‌خواهد اقتصاد ایران با بی‌ثباتی برجام روی آرامش نبیند

یک استاد علوم سیاسی: آمریکا می‌خواهد اقتصاد ایران با بی‌ثباتی برجام روی آرامش نبیند

یک استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: روند کلی که ترامپ در این مدت در پیش گرفته این است که با اعلام خروج از برجام بتواند یک وضعیت مأیوس کننده از آینده اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ترسیم کند.

محمدعلی بصیری در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برجام و گمانه زنی‌ها در خصوص ماندن یا خروج آمریکا از آن، اظهار کرد: شواهد و رویدادها نشان می‌دهد که به احتمال زیاد دونالد ترامپ از برجام خارج می‌شود، اما احتمال ضعیف‌تری هم وجود دارد که با مذاکراتی که آمریکا با متحدان اروپایی خود انجام می‌دهد برای یک دوره سه‌ماهه دیگر آمریکا در برجام باقی بماند.

وی افزود: اما روند کلی که ترامپ در این مدت در پیش گرفته این است که با اعلام خروج از برجام بتواند یک وضعیت مأیوس کننده از آینده اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ترسیم کند تا دستاوردهای اقتصادی که ایران از برجام داشت را خنثی کند و تا حدودی هم ترامپ در این خصوص موفق بوده است.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: بخشی از التهابات ارزی که در ماه‌های اخیر شاهد آن هستیم ناشی از همین سیاست‌های ترامپ در قبال برجام بوده است و آمریکا از این وضعیت اقتصادی ایران راضی است.  بنابراین مهم‌ترین چیزی که آمریکا می‌خواهد این است که اقتصاد ایران با بی‌ثباتی برجام روی آرامش نبیند و خروج آمریکا از برجام شوک شکننده‌تری را به اقتصاد ایران وارد می‌کند و هزینه‌هایی را برای دو طرف در منطقه ایجاد خواهد کرد.

بصیری تصریح کرد: بنابراین با این وضعیت به احتمال 60 درصد ترامپ در 22 اردیبهشت از برجام خارج می‌شود و 40 درصد هم احتمال دارد خروج آمریکا از برجام برای سه ماه به تأخیر بیفتد.

وی در پاسخ به این سؤال که ایران در صورت خروج آمریکا از برجام باید چه تدابیری اتخاذ کند، گفت: ایران مجبور است به وضعیت گذشته برگردد که در این حالت هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد. ایران هم‌اکنون در وضعیتی نیست که بتواند چانه‌زنی زیادی کند. اگر ایران به چرخه سوخت قبلی برگردد، بازرسان آژانس را اخراج کند و دوربین‌ها را بردارد مجدداً وضعیت شکننده‌ای با شورای امنیت سازمان ملل پیدا می‌کند و دیگر اعضا هم که خواهان حفظ برجام هستند رفتار و دیدگاهشان در قبال ایران تغییر خواهد کرد.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، ادامه داد: این احتمال هم وجود دارد که با خروج آمریکا از برجام ایران عکس‌العمل‌های حداقلی نشان دهد تا روسیه و چین به سوی دیدگاه ترامپ سوق پیدا نکنند. به هر حال وضعیت شکننده و پیچیده است و در چند ماه آینده با این وضعیت روبرو خواهیم بود چرا که هرگونه تحولی در خصوص برجام ممکن است رخ دهد و این وضعیتی که در اقتصاد کنونی شاهد هستیم یک سیگنال و هشدار برای آینده است.

بصیری در خصوص عکس‌العمل اروپا در قبال تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از برجام، خاطرنشان کرد: اروپا در تجربه‌های گذشته نشان داده است وقتی مواضع مخالف با آمریکا دارد حداکثر مقاومت و چانه‌زنی را می‌کند، اما اگر آمریکایی‌ها جدی تصمیم بگیرند که حرکتی بکنند معمولاً اروپایی‌ها منافع بلند مدتشان اقتضا می‌کند که با آنان همراه شوند و احتمال رخداد چنین موضوعی در ماه‌های آینده وجود دارد.  

وی گفت: امیدواریم که چنین نشود و خروج ترامپ از برجام بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد تا بتوانیم بهتر مسائل مربوط به برجام را مدیریت کنیم چرا که اگر این تصمیم جدی باشد مدیریت تبعات بعد از آن سخت‌تر می‌شود.

انتهای پیام

کد N1857507

وبگردی