آفتاب
حاشیه های گزارش روزنامه شرق درباره قتل ندا

قلعه ساختمان کجاست؟! | عذرخواهی یک روزنامه از سوء تعبیر درباره ساکنان شهرک شهید رجایی

قلعه ساختمان کجاست؟! | عذرخواهی یک روزنامه از سوء تعبیر درباره ساکنان شهرک شهید رجایی

قلعه ساختمان کجاست؟! | پس از ماجرای قتل ندا علیزاده، گزارشی درباره محله قلعه ساختمان مشهد در روزنامه شرق منتشر شد که آفتاب نیز مانند بسیاری سایت های دیگر (از قبیل فرارو، برترینها، انتخاب، و... ) این گزارش را منتشر نمود. در بخشی از این گزارش، جمله ای درباره مشکلات اخلاقی در این منطقه عنوان شده بود که باعث ایجاد حساسیت هایی شد...

روزنامه شرق در این باره نوشت: بعد از انتشار گزارشی در روزنامه «شرق» درباره خانواده ندا علیزاده، کودک افغانستانی که در محله قلعه‌ساختمان مشهد به قتل رسید و گزارش از وضعیت محله قلعه‌ساختمان و کوچه (میلان) ششم این محله، بازتاب‌های مختلفی به گروه اجتماعی روزنامه «شرق» رسید. در همین راستا سعید عباسی، دبیر پیشگیری از وقوع جرم شورای اجتماعی محلات منطقه شش شهرداری و رابط دادگستری محله کشاورز (حر ١٩)، در گفت‌وگو با «شرق» درباره محله قلعه‌ساختمان توضیحاتی را ارائه کرد و گفت: «شهرک شهید رجایی یا قلعه‌ساختمان سمت شرق مشهد است و جزء محلاتی است که به‌عنوان حریم شهر مشهد انتخاب شده و به گفته نماینده استان، آقای شیران خراسانی نباید برای این محله واژه حاشیه را به کار برد؛ بلکه اینجا حریم شهر است. در مجاورت شهرک شهید رجایی، شهرک شهید باهنر یا همان قلعه خیابان قرار دارد و جمعیت زیادی را در خود جای داده است و اگر ما بخواهیم از افراد شناسنامه‌دار این محله نام ببریم، حدود ٢٠٠ هزار نفر ساکن این محله هستند».
او در ادامه افزود: «متأسفانه چون این محله قدیمی در حاشیه شهر مشهد واقع شده و به سرخس و روستاهای اطراف حاشیه شهر مشرف است، مهاجران و یک‌سری افراد فاقد اسناد هویتی در این شهرک سکنی گزیده‌اند، این باعث شده که تراکم شهرک بالا برود و همچنین معضلات و آسیب‌های اجتماعی افزایش داشته باشد. مطابق کارهای کارشناسی ما منشأ مشکلات و آسیب‌های اجتماعی به گفته کارشناسان و امام جمعه محترم مسجدجامع شهرک شهید رجایی مهاجرت‌های افراد غیربومی به این شهرک است».
عباسی تصریح کرد: «استفاده از مواد مخدر در برخی محل‌های این منطقه رایج است. بارها مسئولان کشوری و لشکری از این مناطق بازدید کرده‌اند و خود ما درباره مشکلات این منطقه صحبت کرده‌ایم و خود مسئولان نیز مطلع از مسائل این شهرک هستند. متأسفانه به دلیل اینکه انتهای منطقه حر ١٩ محله بسیار آسیب‌زایی محسوب می‌شود، ‌مسائل بسیار زیادی را ایجاد کرده و در این مدت بخش زیادی از خانه‌های این منطقه پلمب شده است. متدینان ساکن اینجا افرادی بسیار شریف هستند. شهرک شهید رجایی ٩ محله بزرگ و بسیار ‌آبرومند دارد، دارای یک یا دو محله آسیب‌زا در آن که بر‌اساس مهاجرت‌های غیرقانونی شکل گرفته است و نباید این آسیب‌ها را به مردم اصیل و متدین این شهرک تعمیم داد». عضو شورای محلات قلعه ساختمان با اشاره به اینکه شهرک شهید رجایی از قدیمی‌ترین محلات مشهد است و جزء محلات فرهنگی محسوب می‌شود، تصریح کرد: «ما در شهرک شهید رجایی ٩ محله داریم که هرکدام شورای محلات مربوط به خود را دارد، تمام نخبگان محله برای وضعیت محلات در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و شهری تصمیم‌گیری می‌کنند. به‌گونه‌ای که کار مردمی از کار سازمان‌های دیگر پیشی گرفته؛ چراکه آنها به فکر مردم خود هستند. در این محله امام‌ جماعت‌های فوق‌العاده مؤثری داریم که بسیار در شهرک مفید هستند و مردم گوش به فرمان آنها هستند».
او خاطرنشان کرد: «در زلزله اخیر کرمانشاه، همین مردم این محله اسباب و لوازم مورد نیاز را به کرمانشاه فرستادند. در شهرک شهید رجایی رتبه سوم کارشناسی ارشد رشته صنعت نفت زندگی کرده و پدرش در این محله میوه‌فروشی داشته و شهرک شهید رجایی از اینکه این نخبه علمی در این محله بزرگ شده، به خود افتخار می‌کند. ما زنان ورزشکار زیادی را از شهرک شهید رجایی به‌عنوان قهرمان و ورزشکار به میادین ورزشی فرستادیم. جوانان ما قهرمان جهان شده‌اند و ساکن محله شهید رجایی هستند، آمار دانشجوی ما بسیار بالاست. در این محله ما مشکل بهداشت، امنیت و مواد مخدر داریم.
ما در همین حر ١٩ چندین مرکز نگهداری معتادان داریم و نباید همه کارهای خوبی را که در این شهرک به همت خود مردم انجام شده، نادیده گرفت».نیز با گلایه از وضعیت نابسامان زمین‌های آستان قدس در شهرک شهید رجایی تأکید کرد: «یکی از معضلات و مسائل اصلی این محله زمین‌های آستان قدس رضوی است که محل تجمع معتادان شده است».
علی میرزایی، نماینده تشکل‌های مذهبی شورای اجتماعی محله کشاورز (حر ١٩)، نیز به «شرق» گفت: زمین‌های آستان قدس رضوی که دور‌ تا‌ دور این شهرک را محصور کرده که اکثر این زمین‌ها بلااستفاده هستند و زمینه‌ساز ایجاد آسیب‌های اجتماعی فراوانی را فراهم کرده است؛ ضمن اینکه بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب این محله آن‌چنان پیشرفت خوبی در مقایسه با سایر مناطق مشهد در زمینه‌های مختلف: عمرانی، بهداشتی، اجتماعی، این شهرک نداشته است که باز هم با تمام این کمبودها توانسته‌ایم در همه حوزه‌های مختلف علمی، پژوهشی، فرهنگی، اجتماعی و... افراد نخبه‌ای را پرورش داده و به جامعه معرفی کنیم. مثل سردار شهید خانی‌دهنوی که به سردار کتاب معروف بودند و در حر ١٩ زندگی می‌کردند و یکی از فرماندهان یگان دریایی تیپ ویژه شهدا (سپاه پاسداران انقلاب اسلامی) بوده‌اند که اولین کتابخانه مردمی شهرک شهید رجایی را در حر ١٩ یا همان محله کشاورز ایجاد کرده بود که متأسفانه این شهید والامقام را مردم آن‌طور که باید، نمی‌شناسند و نام محله کشاورز به نام این شهید مزین شده است.
آقای تیرانداز نماینده پیش‌کسوتان شورای اجتماعی محلات محله حر ١٩ نیز در گفت‌وگو با «شرق» خاطرنشان کرد: حر ١٩ یا همان محله کشاورز یا شهید خانی‌دهنوی ٣٢ شهید تقدیم این نظام و این مردم کرده است و همچنین تعداد شهیدان شهرک شهید رجایی ٥٠٠ نفر است.
با توجه به بالابودن نرخ جمعیت شهرک شهید رجایی و باهنر و با توجه به اینکه جمعیتش برابری می‌کند با یک شهرستان کوچک همانند قوچان، چناران یا فریمان، متأسفانه از داشتن بیمارستان محروم است که این دغدغه چندین‌ساله این شهرک است.
همچنین مهلا گلمکانی، مسئول خانه علم جمعیت امام علی در محله قلعه‌ساختمان، به «شرق» گفت: «جمعیت امام علی شش سال است که در محله قلعه‌ساختمان فعالیت می‌کند و ما در این شش سال خانواده‌های زیادی را تحت پوشش قرار دادیم که آسیب‌هایی مثل کودکان کار، محروم از تحصیل، ازدواج کودکان، اعتیاد کودک و فقر مالی در این خانواده‌ها رواج داشت». او افزود: «به دلیل ماهیت کار ما که مددکاری است، طبیعی است که مشکلات محله را بیشتر ببینیم؛ اما شرافت ساکنان این محله بر کسی پوشیده نیست و ما از سوءتعبیر به کار برده‌شده در گزارش منتشرشده عذرخواهی می‌کنیم. امیدواریم در کنار خانواده‌های شریفی که ساکن شهرک شهید رجایی هستند، بتوانیم دست در دست هم معضلات این محله را حل کرده و شرایط را برای بالندگی هرچه بیشتر کودکان کار مهیا کنیم».
کد N1857427

وبگردی