آفتاب

لایحه کاهش مالیاتی باعث وخیم تر شدن کسری بودجه تاریخی آمریکا خواهد شد

لایحه کاهش مالیاتی باعث وخیم تر شدن کسری بودجه تاریخی آمریکا خواهد شد

در حالی که لایحه کاهش بزرگ مالیاتی آمریکا در ماه دسامبر سال گذشته به قانون تبدیل شد بررسی های جدید نشان می دهد در سال های پیش رو مشکل کسری بودجه آمریکا وخیم تر خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، دفتر بودجه کنگره آمریکا اعلام کرد میزان کسری که بیانگر تفاوت بین مخارج و درآمدهای دولت را بیان می کند تا پایان سال مالی ۲۰۱۸ در ۳۰ سپتامبر، از ۸۰۴ میلیارد دلار نیز خواهد گذشت، در  حالی که این رقم برای سال مالی ۲۰۱۷ معادل ۶۶۵ میلیارد دلار بود.

به گفته یک عضو دفتر غیر حزبی بودجه که این لایحه را تجزیه و تحلیل کرده است انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۸، کسری بودجه معادل تولید ناخالص داخلی شود. وی گفت: این میزان بسیار بیشتر از میزان بدهی از هر سال دیگری پس از جنگ جهانی دوم بوده است. وی افزود بدهی آمریکا اکنون معادل ۷۷ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور است. انتظار می رود با توجه به لایحه کاهش مالیاتی ۱.۳ تریلیون دلاری تولید ناخالص داخلی واقعی آمریکا با سرعت بیشتری رشد کند و به ۳.۳ درصد در سال ۲۰۱۸، ۲.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۱.۸ درصد در سال ۲۰۲۰ برسد.

دفتر بودجه پیش بینی کرده است این نرخ های رشد نتواند بر کسری ها غلبه کند که طی سال های آینده تسریع خواهد شد. به گفته میشائل پترسون- رئیس بنیاد پترسون- تجزیه و تحلیل های صورت گرفته تایید می کند که صدمات بزرگی از لایحه مالیاتی و مخارج ایجاد شده است. او که مجموعه اش طرفدار محافظه کاری در اقتصاد است افزود: این بدهی بالا و رو به افزایش به دلیل آن که به اقتصاد ما لطمه می زند، مساله مهمی است. در زمان نرخ بیکاری پایین و توسعه اقتصادی باید گام های معقول برای قرار دادن بدهی در مسیری با ثبات برداریم.

گزارش دفتر بودجه از بودجه و اقتصاد آمریکا معمولا در ماه ژانویه منتشر می‌شود اما این دفعه به دلیل اندازه‌گیری دقیق تر تاثیرات لایحه مالیاتی و مخارج دیرتر منتشر شد. در این گزارش همچنین تاثیر اختلافات تجاری بین امریکا و چین بر روی اقتصاد در نظر گرفته نشده است.

در کوتاه مدت چشم انداز اقتصادی آمریکا بهتر خواهد بود و این مساله منجر به تقویت پیام اقتصادی جمهوری خواهان و کمک به حفظ اکثریت کنگره توسط آنان در انتخابات میان دوره ای نوامبر خواهد شد. اما با افزایش کسری، تورم و نرخ بهره، دفتر بودجه انتظار دارد رشد تولید ناخالص داخلی در سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۶ آهسته شود.

در ماه های آینده ترامپ و جمهوری خواهان نیاز دارند را ه هایی برای تبلیغات سیاسی خود بیابند که یکی از آن ها بسته زیرساختی پیشنهادی و دیوار مرزی است که ترامپ می خواهد در مرز با مکزیک احداث کند. این دیوار می تواند تا ۷۰ میلیارد دلار هزینه روی دست آمریکا بگذارد.

چاک شومر- رهبر اقلیت دموکرات سنا- گفت کاهش درآمدها و کسری بیشتر ناشی از لایحه کاهش مالیاتی باعث شده است جمهوری خواهان خواستار کاهش بودجه برنامه های امنیت اجتماعی نظیر برنامه بازنشستگی تامین اجتماعی و بیمه های درمانی میانسالان شوند.

انتهای پیام

کد N1856911

وبگردی