آفتاب

شهادت سربازان ایرانی در سوریه | 4 شهید ایرانی در حمله اسرائیل به سوریه

شهادت سربازان ایرانی در سوریه | 4 شهید ایرانی در حمله اسرائیل به سوریه

شهادت سربازان ایرانی در سوریه | صبح روز دوشنبه در فرودگاه التیاس که همان پایگاه هوایی تی فور یا T4 نام دارد، مورد حمله هوایی اسرئیل قرار گرفته است و 4 سرباز ایرانی طی این حمله به شهادت رسیده اند که....

بیشتر بخوانید : سخنان جهانگیری: دلار 4200 تومان...
بیشتر بخوانید : ماجرای اعتصاب غذای حمید بقایی...
بیشتر بخوانید : واکنش به سیاسی ترین دورهمی...
یک روز بعد از حمله شیمیایی به غیرنظامیان در شهر «دوما» در غوطه‌شرقی، بار دیگر صدای بمباران در استان حمص در غرب سوریه به گوش رسید. بامداد روز دوشنبه، پایگاه هوایی «تیفور» (T٤) که محلی‌ها آن را فرودگاه التیاس می‌خوانند، هدف گلوله قرار گرفت. از همان ابتدا ارتش روسیه، اسرائیل را عامل این حملات اعلام کرد، ولی در گزارش‌های اولیه، سوریه این حمله را به آمریکا نسبت داده بود. سخنگوی پنتاگون بالافاصله در بیانیه‌ای به این حمله واکنش نشان داد و گفت: «با وجود اینکه اوضاع سوریه را از نزدیک دنبال می‌کنیم، اما آمریکا دست به حمله هوایی در سوریه نزده است».
بعد از مدتی، تلویزیون سوریه بر اساس گزارش «سانا»، خبرگزاری رسمی این کشور، حمله را کار جنگنده‌های اسرائیل دانست و از موضع خود درباره «حمله آمریکا» عقب‌نشینی کرد. به گزارش «المیادین»، موشک‌های شلیک‌شده به پایگاه هوایی «تیفور» از حریم هوایی منطقه «کسروان» و «البقاع» در لبنان عبور کرده و به خاک سوریه رسیده است.
به گزارش خبرگزاری «اینترفاکس» روسیه، وزارت دفاع روسيه در بیانیه‌ای اعلام کرد دو جنگنده
اف-۱۵ اسرائیل، از طریق حریم هوایی لبنان، با شلیک هشت موشک هوا‌به‌زمین، به پایگاه نظامی حومه حمص حمله کرده‌اند. بر اساس این گزارش، سامانه دفاعی سوریه پنج فروند از موشک‌ها را «رهگیری» کرده است. همچنین به گزارش «رویترز»، سخنگوی ارتش اسرائیل به بیانیه‌های وزارت دفاع روسیه یا ارتش سوریه درباره انتساب این حمله به اسرائیل واکنشی نشان نداده است. خبرگزاری «فارس» نیز گزارش داده پایگاه هوایی تیفور برای سوریه اهمیت بالایی دارد و ٥٤ آشیانه سیمانی نگهداری هواپیما و دو باند پرواز دارد که طول هر کدام از آنها بیش از سه کیلومتر است. در این پایگاه جنگندهای «میگ ٢٩ و ٢٧» و «سوخوی ٣٥» وجود دارند. تیفور را در آبان ١٣٩٢ نیروهای داعشی محاصره کردند، ولی نتوانستند آن را به اشغال خود درآورند.
گفته می‌شود در این حمله ١٤ نفر جان‌باخته‌اند كه شماری از آنها ایرانی هستند. دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز که وابسته به مخالفان سوری است، تعداد کشته‌های حملات موشکی به فرودگاه نظامی تیفور را ١٤ نفر عنوان کرده است. به گزارش «فارس»، «سیدعمار موسوی»، اعزامی از اهواز و «مهدی لطفی‌نیاسر» از قم، «اکبر زوارجنتی» اعزامی از تبریز  و «مهدی دهقان‌یزدلی» از کاشان، در این حمله شهید شده‌اند.
هدف سوری-ایرانی تل‌آويو
بیست‌ویکم بهمن‌ ٩٦ بود که بنا بر ادعای طرف اسرائیلی، این رژيم به پایگاه تیفور در حومه شهر تدمر یا پالمیرا در استان حمص حمله کرده بود؛ پایگاهی که به گزارش رسانه‌های اسرائیل، به‌تازگی به «یکی از مراکز اصلی فعالیت شبه‌نظامیان هوادار ایران» در سوریه تبدیل شده است. در آن زمان، ارتش اسرائیل تأیید کرد در واکنش به «رخنه پهپاد ایرانی» از آسمان سوریه به حریم هوایی اسرائیل، به شماری از «هدف‌های سوری و ایرانی» در سوریه و ازجمله به پایگاه تیفور در حومه حمص حمله کرده است؛ اما این ادعاها از سوی مقامات ایرانی تکذیب شده و بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، گفته بود: «از نظر ایران، سوریه حق دفاع مشروع از خود را دارد. مقام‌های اسرائیلی برای لاپوشانی جنایاتشان به دروغ‌گویی علیه دیگر کشورها روی آورده‌اند». اسرائیل گفته بود: «پهپاد ایرانی» از این پایگاه برخاسته است. در واکنش اما ایران این گزارش را رد کرد و سوریه عنوان کرد این پهپاد «متعلق به ارتش سوریه بوده و برای شناسایی شورشی‌ها پرواز کرده است».
روسیه از تل‌آويو توضیح خواست
با حمله اسرائیل به پایگاه هوایی تیفور، روسیه از این رژیم خواست تا توضیحاتی را در‌این‌باره ارائه دهد؛ اما ارتش این رژیم در واکنش از گزارش‌دادن به روسیه دراین‌باره امتناع کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ولادیمیر جبارف»، معاون کمیته سیاست خارجی در پارلمان روسیه، گفته است: «ما باید بدانیم چه چیزی اسرائیل را به این اقدام واداشته و آیا کسی آن را تحت فشار قرار داده یا آیا این تصمیم اسرائیل تصمیمی مستقل بوده یا نه؟». اگرچه «جاناتان کونریکس»، سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی، در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: «ما دراین‌باره اظهارنظر نخواهیم کرد»؛ اما به گزارش فارس، مقام اسرائیلی به نام «آموس یدلین»، گفته است اگر آمریکا حمله به حمص را تکذیب می‌کند، به آن معنی است که آمریکا این کار را نکرده و نیروی هوایی دیگری این حمله را انجام داده است. «یوآو گالانت»، وزیر ساخت‌و‌ساز در کابینه اسرائیل، نیز به شبکه «کان» گفته: «ما منافع مشخصی در سوریه داریم و خط‌قرمزها را تعیین کرده‌ایم و هرگز اجازه نخواهیم داد از سوریه سلاح به حزب‌الله لبنان منتقل شود». از سوی دیگر، «پاتریک استیگر»، سخنگوی ستاد ارتش فرانسه، نیز انجام هرگونه حمله هوایی در فرودگاه تیفور بین دو شهر حمص و پالمیرا (تدمر) را تکذیب کرده است. بعد از فرانسه، دولت انگلیس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد لندن در حملات ساعات اولیه صبح روز گذشته در سوریه مشارکت نکرده است.
هدف از بمباران «تیفور»، ایران نبود
عده‌ای معتقدند هدف از حمله به تیفور، ایران بوده است؛ اما یک منبع نظامی سوریه گفته است که بهانه رژیم صهیونیستی برای حمله موشکی به فرودگاه نظامی تیفور در حومه حمص که می‌گویند ایرانی‌هاست، دروغ است. به گزارش «ایلنا»، یک منبع نظامی سوریه به تلویزیون «راشاتودی» گفته است: اظهارات تکراری اسرائیلی‌ها که در آن دلیل بمباران فرودگاه نظامی تیفور را حضور ایرانی‌ها در آن ادعا می‌کنند، دروغ محض بوده و علت واقعی در امر دیگری نهفته است. این منبع که خواست نامش فاش نشود، افزود: تل‌آويو از ظرفیت‌ها و نوع تجهیزات نظامی این فرودگاه آگاه است، ولی این رژیم «با علم به اینکه پایان هرج‌ومرج و خروج سوریه از بحران» نزدیک است، تا حد امکان می‌کوشد این کشور را منهدم کند تا با تضعیف ارتش سوریه به اهداف و منافع خود برسد.
حمله شیمیایی به دوما
نوزدهم فروردین‌ماه در حمله شیمیایی به دوما، آخرین منطقه تحت ‌کنترل مخالفان در غوطه شرقی، ده‌ها نفر از غیرنظامیان ساکن این منطقه کشته شدند و تعداد زیادی از مردم هم با سوزش چشم و مشکلات تنفسی راهی کلینیک‌های پزشکی شدند. حمله‌ای که گرچه مخالفان بشار اسد او را به‌دست‌داشتن در آن متهم می‌کنند و برخی رسانه‌ها، از جمله بی‌بی‌سی و الجزیره، از کشته‌شدن حدود ٧٠ نفر خبر داده‌اند، اما عده‌ای معتقد هستند در‌حالي‌که ارتش سوريه دست برتر را در ميدان نبرد با تروريست‌هاي مسلح دارد، به‌کارگيري مواد يا سلاح شيميايي توسط آنها امري منطقي به نظر نمي‌رسد. بهرام قاسمي، سخنگوي وزارت خارجه، گفته است: «به‌کارگيری سلاح شيميايي در هر جاي جهان به‌شدت محکوم است».
او با اشاره به حمله شيميايي صورت‌گرفته در منطقه دوما در غوطه شرقي دمشق، گفت: «ادعاي کاربرد سلاح شيميايي در شهر دوما در غوطه شرقي دمشق توسط ارتش سوريه با واقعيت‌هاي موجود هم‌خواني ندارد. دولت سوريه همکاري مطلوبي با سازمان ملل متحد در موضوع شيميايي داشت و جامعه بين‌الملل پس از پيوستن اين کشور به معاهده منع گسترش سلاح‌هاي شيميايي، تمامي امکانات توليد و ساخت سلاح‌هاي شيميايي آن را منهدم کرد».
روسیه هم می‌گوید هیچ مدرکی مبنی بر حمله شیمیایی به شهر دوما در منطقه غوطه شرقی در سوریه پیدا نکرده است. به گزارش «فارس» به نقل از «اسپوتنیک»، «سرگی لاوروف» روز گذشته گفته ارتش روسیه درباره اقدامات تحریک‌آمیزی هشدار داده است که با استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه در حال انجام است و طوری طراحی شده که دمشق مقصر جلوه داده شود. وزیر خارجه روسیه درباره حمله اسرائیل به پایگاه هوایی تیفور در پی حمله روز گذشته دوما هم اشاره کرده و گفته:‌ «این تحولی بسیار خطرناک در وضعیت فعلی است. امیدوارم آمریکا متوجه این موضوع باشد». دولت سوریه و روسیه حمله شیمیایی به شهر دوما را که دو شب پیش انجام گرفت تکذیب می‌کند. ایران آن را «غیرمنطقی» و نتیجه «توطئه آمریکا و برخی کشورهای غربی» برای تخریب وجهه دولت بشار اسد دانسته است.
ترامپ در پی متهم‌کردن ایران و روسیه
روز یکشنبه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در صفحه توییتر خود، رئیس‌جمهوری سوریه را متهم کرد و نوشت: بشار اسد «بهای گزافی» برای این حمله خواهد پرداخت. او در ادامه، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و همچنین ایران را به‌دلیل حمایتشان از بشار اسد که او را «حیوان» خوانده، مسئول دانسته است. وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرد مشغول بررسی گزارش‌ها در این زمینه است و هم‌زمان روسیه را که دوشادوش دولت سوریه قرار گرفته، مسئول هرگونه جنایت و حمله شیمیایی ادعایی دانسته است.
٢٠١٨ سال جنگ است
سیزدهم فروردین رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل از جنگ بزرگی میان اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال ٢٠١٨ خبر داده است. به گزارش «تسنیم»، «گادی آیزنکوت» گفته است: «امسال فرصت برای وقوع جنگی بزرگ با حزب‌الله فراهم است و این جنگ بزرگ‌تر از آنچه است که در سه سال گذشته از مسئولیت من رخ داده و احتمالا من فرماندهی ارتش را در این جنگ که در دو سال پایانی خدمت من رخ می‌دهد، بر عهده بگیرم». به گفته این مقام اسرائیلی بزرگ‌ترین خطر نظامی که اسرائیل را تهدید می‌کند در جبهه شمالی یعنی از سوی ایران، سوریه و لبنان است. او  گفته: «عملیات نظامی ما در سوریه همچنان ادامه خواهد یافت و متوقف نخواهد شد. این جنگ در صورت وقوع، مانند قبل نخواهد بود و همه‌چیز که تحت اختیار حزب‌الله در لبنان از بیروت تا آخرین نقطه در جنوب قرار دارد، ویران خواهد شد. کسی در منطقه ویرانی‌هایی را که این جنگ بر جا خواهد گذاشت، فراموش نخواهد کرد». شاید این گفته‌ها در کنار حمله شیمیایی به دوما و حمله به تیفور نشانه‌هایی از یک برنامه‌ریزی خطرناک در منطقه باشد، برنامه‌ای که وزیر خارجه روسیه روز گذشته درباره آن هشدار داده است.
کد N1856666

وبگردی