آفتاب

اعطای جایزه مرزهای علم و دانش به برگزیده جایزه مصطفی (ص)

اعطای جایزه مرزهای علم و دانش به برگزیده جایزه مصطفی (ص)

برگزیده جایزه مصطفی (ص) در سال 2015 موفق به دریافت جایزه مرزهای علم و دانش در حوزه علوم پایه از بنیاد اسپانیایی BBVA شد.

به گزارش ایسنا، بنیاد اسپانیایی BBVA، پروفسور عمر یاغی از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص) و از محققان دانشگاه برکلی را به دلیل مطالعاتش در زمینه تولید مواد جدید با قابلیت حبس دی‌اکسیدکربن و تولید آب از هوا (اتمسفر) مورد تجلیل قرار داد و به وی جایزه "مرزهای علم و دانش" اعطا شد.

یاغی، این مواد را با به‌کارگیری علم شیمیِ مبتنی بر "اجزای سازنده" تولید کرده است. ساختار این مواد به گونه‌ای است که به طرحی کاملا کنترل شده از خود واکنش نشان می‌دهد. این استراتژی منجر به روند رو به رشد تولید موادی شده که پیش از این تنوع و گوناگونی آن‌ها در شیمی ناشناخته بوده است.

وی اولین دانشمندی است که موفق به کشف این زمینه جدید در علم شیمی شد که آن را "شیمی مشبک" نامید. به گفته این محقق شیمی مشبک عبارت است از اتصال واحدهای مولکولی به وسیله پیوندهای بسیار محکم و تشکیل یک شبکه بسیار وسیع از این واحدها.

یاغی، شیمیدان اردنی، متولد 1965 در امان است. شاخص‌ترین فعالیت علمی وی طراحی و تولید طبقاتی از ترکیبات با عنوان چارچوب‌های فلزآلی (MOFs)، چارچوب‌های زئولیت ایمیدزولات (ZIF) و چارچوب‌های کوالانسی آلی (COFs) است.

انتهای پیام

کد N1856029

وبگردی