آفتاب

جنگ خونین سهمیه در 270 دقیقه پایانی

جنگ خونین سهمیه در 270 دقیقه پایانی

به گزارش خبرنگار ورزشی ایلنا، لیگ برتر در دوره هفدهم خود به سه هفته پایانی رسیده است و تیم‌ها در 270 دقیقه پایانی با توجه به شرایطی که تاکنون برای خود رقم زده‌اند، به 3 دسته تقسیم می‌شوند. تیم‌هایی که برای بقا می‌جنگند و خطر سقوط را بیخ گوش خود حس می‌کنند، تیم‌هایی که شانس کسب سهمیه آسیایی دارند و دسته سوم تیم‌هایی هستند که نتایج 3 بازی باقی مانده تاثیری در سرنوشتشان ندارند. در این میان 6 تیم هستند که شانس سهمیه آسیایی را برای خود احساس می‌کنند تا علاوه بر پرسپولیس و قهرمان جام حذفی نماینده ایران در آسیا شوند. در این متن به بررسی وضعیت این شش تیم در هفته‌های پایانی پرداخته‌ایم:

 

ذوب‌آهن اصفهان:

نیم فصل اول را در شرایط بدی به پایان رساند و وضعیت جالبی نداشت. اوضاع ذوب‌آهن به قدری نامناسب بود که هفته شماری برکناری قلعه‌نویی در فضای مجازی راه افتاده بود و هر روز شایعاتی اطراف این تیم مطرح می‌شد ولی به هر جهت ذوبی‌ها در نیم فصل دوم اوج گرفتند و در جدول نیمه دوم لیگ هم صدرنشین محسوب می‌شوند. با توجه به حضور ذوب‌آهن در رتبه دوم جدول محتمل ترین تیم برای کسب سهمیه است.

 

دیدارهای ذوب‌آهن تا پایان فصل:

فولاد خوزستان- ذوب‌آهن

ذوب‌آهن - پرسپولیس

نفت تهران - ذوب‌آهن

 

استقلال تهران:

شفر عقیده دارد اگر چند هفته زودتر به استقلال آمده بود الان این تیم مدعی اصلی قهرمانی در لیگ برتر بود ولی کاری که سرمربی آلمانی با استقلال آشفته منصوریان کرد هم کم از قهرمان کردن این تیم ندارد. استقلال این روزها یکی از آماده‌ترین تیم‌های ایران است و بعید نیست با کوچکترین لغزش ذوب‌آهن در 3 دیدار باقی‌مانده عنوان نایب قهرمانی را از چنگ او در بیاورد. ولی چیزی که استقلال تا کنون بدست آورده جایگاه سوم جدول است. آبی‌های پایتخت شانس قهرمانی جام حذفی را هم دارند و در صورت رسیدن به این عنوان و حضور بین 3 تیم بالای جدول در پایان فصل، یک سهمیه به لیگ برتر اضافه خواهند کرد.

 

دیدارهای استقلال تهران تا پایان فصل:

گسترش فولاد - استقلال تهران

استقلال تهران - پیکان

سپاهان - استقلال تهران

 

سایپا:

سایپا پس از ناکامی با فرکی در فصل شانزدهم مجددا همکاری با دایی را استارت زد تا خاطره خوش قهرمانی با او را تکرار کند. سایپای دایی به دلیل جوانگرایی فصل پر فراز و نشیبی را سپری کرد ولی در نهایت فصل دارد به خوبی برای این تیم به پایان می‌رسد و با حضور در رتبه چهارم جدول پا به پای استقلال و ذوب‌آهن برای سهمیه تلاش می‌کند.

سایپایی‌ها شانس بزرگی دارند و آن هم بازی برابر 2 تیمی است که سرنوشتشان معلوم شده و هفته‌های پایانی لیگ برتر تاثیری به حال آنها ندارد.

 

دیدارهای سایپا تا پایان فصل:

سایپا - سیاه‌جامگان

سایپا - گسترش فولاد

پیکان - سایپا

 

پیکان:

حضور 4 تیم تهرانی در جمع 5 تیم بالای جدول نشان از بازگشت فوتبال تهران به روزهای خوبش دارد و پیکان جلالی هم از تیم‌های خوب فصل هفدهم تا اینجای کار بوده است و با قرار گرفتن در رتبه پنجم جدول برای کسب سهمیه تلاش می‌کند.

پیکان علاوه بر اینکه موقعیتش در جدول کارش را برای رسیدن به سهمیه سخت کرده است، 3 دیدار دشوار تا پایان فصل دارد و همین موضوع شانس گرفتن سهمیه را برای این تیم کم می‌کند. پیکان با یک تیم در حال سقوط و دو تیم بالای سر خود که شانس سهمیه دارند دیدار خواهد کرد که استقلال تهران یکی از آنهاست.

 

دیدارهای پیکان تا پایان فصل:

پیکان - استقلال خوزستان

استقلال تهران - پیکان

پیکان - سایپا

 

فولاد خوزستان:

سیروس پورموسوی در اولین فصل حضورش در فولاد نتایج خوبی گرفت و رتبه ششم جدول در لیگ هفدهم برای این تیم اتفاق بدی محسوب نمی‌شود. فولادی‌ها از شانس اندکی برای کسب سهمیه برخوردارند ولی برای رسیدن به آن نا امید نیستند. پر کردن فاصله 5 امتیازی با رتبه سوم جدول در 3 بازی کار معمول و محتملی در فوتبال نیست ولی غیرممکن هم نیست.

فولاد هم 3 دیدار سخت تا پایان فصل دارد که کارش را دشوارتر از قبل هم می‌کند.

دیدارهای فولاد خوزستان تا پایان فصل:

فولاد خوزستان - ذوب‌آهن

سپیدرود رشت - فولاد خوزستان

فولاد خوزستان - تراکتورسازی

 

پارس جنوبی:

در اولین فصل حضورشان در لیگ برتر گل کاشتند و خیلی فراتر از حد انتظار ظاهر شدند. پارس جم مدت‌ها در لیگ برتر صدرنشین بود و مدت زیادی پس از آن نزدیک‌ترین تعقیب کننده پرسپولیس بود ولی رفته رفته نتایج این تیم افت کرد تا در 3 هفته مانده به پایان فصل کمرنگ‌ترین شانس کسب سهمیه آسیایی برای این تیم باشد.

پارس جم با تیم سوم که سهمیه پلی آف را می‌گیرد 7 امتیاز فاصله دارد و تنها 9 امتیاز دیگر برای این تیم باقی مانده که توان کسب آن را دارد و این نشان از نامحتمل بودن کسب سهمیه برای این تیم دارد، هرچند که مثل همیشه باید گفت در فوتبال غیرممکن وجود ندارد.

دو دیدار از 3 دیدار پارسی‌ها مقابل تیم‌هایی است که سرنوشتشان معلوم شده و بازی‌های بعدی برایشان تشریفاتی است.

 

دیدارهای پارس جنوبی تا پایان فصل:

پرسپولیس - پارس جنوبی

پارس جنوبی - نفت تهران

سیاه جامگان - پارس جنوبی

 

نکته:سهمیه ایران در رقابت‌های آسیایی اگر تغییری نکند 1+3 است که به معنی 3 سهمیه مستقیم و یک سهمیه پلی‌آف خواهد بود و علاوه بر قهرمان لیگ و قهرمان جام حذفی که سهمیه مستقیم می‌گیرند، تیم دوم جدول لیگ برتر هم مستقیما به آسیا راه پیدا می‌کند و تیم سوم لیگ برتر راهی پلی‌آف خواهد شد. تا این لحظه سهمیه پرسپولیس به دلیل قهرمانی در لیگ برتر قطعی شده است و سهمیه جام حذفی هم به یکی از دو تیم فینالیست این رقابت‌ها یعنی استقلال تهران و خونه به خونه خواهد رسید. احتمالی که در اینجا وجود دارد این است که استقلال قهرمان جام حذفی شود و در این صورت معادلات ممکن است در لیگ برتر تغییر کند. اگر استقلال را فرضاً در جام حذفی قهرمان شده بدانیم، در صورت نایب قهرمانی این تیم در لیگ برتر، تیم سوم به جای پلی‌آف با سهمیه مستقیم به آسیا خواهد رفت و تیم چهارم جدول هم فرصت این را دارد که شانس خود را در پلی‌آف امتحان کند و با فرض قهرمانی استقلال در جام حذفی و سوم شدن این تیم در لیگ برتر، سهمیه مستقیم تغییری نخواهد داشت و فقط تیم چهارم به پلی‌آف خواهد رفت. اگر استقلال در جدول چهارم یا پایین‌تر شود هیچ تاثیری در معادلات صعود از لیگ برتر به آسیا نخواهد داشت. پس وضعیت استقلال در جام حذفی می‌تواند به سهمیه مستقیم تیم سوم لیگ برتر و سهمیه پلی‌آف برای تیم چهارم منجر شود.

کد N1855939

وبگردی