آفتاب

ترامپ ترجیح می‌دهد به جای ایران، عربستان در آمریکای لاتین فعال باشد

ترامپ ترجیح می‌دهد به جای ایران، عربستان در آمریکای لاتین فعال باشد

سفیر پیشین کشورمان در ونزوئلا با بیان اینکه عربستان تلاش می کند قدرت خود را با فعالیت سفارتخانه‌هایش تقویت کند، گفت: تصور نمی‌کنم ترامپ مخالفتی با حضور عربستان در آمریکا لاتین داشته باشد البته ترجیح می‌دهد به جای ایران کشوری مثل عربستان در این منطقه فعال باشد.

احمد سبحانی در گفت‌وگو با ایسنا درباره این که عربستان چه هدفی را از حضور در آمریکای لاتین دنبال میکند با توجه به این که وزیر خارجه آن سفری به این منطقه داشته است، گفت: معمولا عربستان در کشورهای منطقه آمریکای لاتین از گذشته حضور داشته و در یک زمانی هم سیاست آن ساخت مساجدی بود که عمده آن‌ها هم توسط روحانیون اعزامی از عربستان و زیر نظر سفارت عربستان اداره می‌شدند.

وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل حضور عربستان در آمریکای  لاتین بحث همکاری‌های نفتی بود که با کشورهایی مانند ونزوئلا و اکوادور ارتباط  داشت و بعد از این‌که ایالات متحده آمریکا هم ارتباطاتش را با کوبا آغاز کرد،  سعی کرد تا روابط خود را با کشورهایی مانند کوبا گسترش دهد.

این دیپلمات کشورمان همچنین با بیان این‌که عربستان سعودی سفارت خود را در سال 2010 در کوبا افتتاح کرد، افزود: گرچه کوبایی‌ها در یک سیاست آرام سعی می‌کنند با همه دنیا ارتباط داشته باشند و  طبیعتا بهترین موضوعی که برای همکاری‌های دو کشور مطرح می‌شود، کمک‌های مالی عربستان است. همان طور که ایالات متحده به عنوان صندوق پول و بانک به عربستان نگاه می‌کند بسیاری از کشورهایی که دنبال وام هستند هم این نگاه را دارند.

سفیر پیشین کشورمان در ونزوئلا خاطرنشان کرد: عربستان سعی می‌کند  قدرت‌های جهانی خودش را با فعالیت سفارت‌خانه‌هایش تقویت کند، کوبا هم یکی از آن کشورهاست. البته فقط عربستان نیست که در کوبا سفارت‌خانه دارد بلکه کشورهای عربی دیگری مانند قطر، کویت و امارات هم در هاوانا سفارت‌خانه دارند.

سبحانی درباره این‌که آیا دولت ترامپ با حضور عربستان در آمریکای لاتین موافق است؟ گفت: تصور نمی‌کنم که ترامپ مخالفتی با حضور عربستان در آمریکای لاتین داشته باشد. البته ترامپ خیلی تمایل ندارد که کشورها با کوبا در ارتباط  باشند، اما ترجیح می دهد به جای کشوری مانند ایران کشوری مثل عربستان و یا برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس در کوبا سفارت خانه داشته باشند.

انتهای پیام

کد N1855857

وبگردی