آفتاب

ایران و روسیه توافق دارند جلوی توسعه‌‌‌طلبی آمریکا و متحدانش را بگیرند/ واشنگتن از برجام خارج شود، تهران بر اساس مصلحت خود عمل می‌کند

ایران و روسیه توافق دارند جلوی توسعه‌‌‌طلبی آمریکا و متحدانش را بگیرند/ واشنگتن از برجام خارج شود، تهران بر اساس مصلحت خود عمل می‌کند

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، علی اکبر ولایتی پس از پایان نشست با هیات والدای روسی درباره نتایج این نشست در جمع خبرنگاران گفت: ملاقات ارزشمند و سازنده‌‌‌ای با گروه والدای بود که این گروه شاید یکی از مهمترین گروه‌‌‌های روسیه باشد و در سال ۲۰۰۴ تاسیس شده و خیلی سریع رشد پیدا کرد و متخصصین مختلف از بخش‌‌‌های مختلف جغرافیایی و سیاسی، سوال و جواب مطرح شد. 

وی با بیان اینکه هر دو طرف توافق داریم روابط دو کشور باید بر اساس شناخت متقابل و اعتماد متقابل باشد، اظهار داشت: این مذاکرات می‌‌‌‌تواند هموارکننده راه و روابط بین ایران و روسیه باشد و تا آنجایی که تا به حال مسئولان جمهوری اسلامی و روسیه بیان کرده‌‌‌اند ما در این مسیر روابط راهبردی داریم و همکاری ما درباره سوریه هم راهبردی بوده است.

مشاور مقام معظم رهبری با بیان اینکه ما در آینده درباره موضوعات دریای خزر و قفقاز و آسیای مرکزی و افغانستان و آسیا و همکاری‌‌‌‌‌های شانگهای و بریکس گام‌هایی را برمی‌‌‌داریم، تصریح کرد: قرار بر آن شد که دیدارها در فواصل نزدیک‌تری ادامه یابد و دو کشور در حفظ امنیت منطقه تاثیرگذار هستند و دو کشوری هستند که تاثیرگذار در منطقه و جهان هستند و روابط رو به پیشرفت است و ادامه خواهد داشت. 

ولایتی ادامه داد: هر دو اعتقاد داریم که ایران و روسیه به عنوان همکاری‌‌‌‌‌‌های ترانزیتی بتوانند کالاهایی که مربوط به روسیه و اروپا است از طریق ایران به آسیای شرقی برسد و برعکس این هم صادق است. 

وی افزود: این نوع همکاری‌‌‌ها به نفع منافع مشترک خواهد بود که از آن حمایت می‌‌‌کنیم. هر دو گروه توافق دارند جلوی توسعه‌‌‌طلبی آمریکا و متحدانش را بگیرند تا منطقه روی آرامش بگیرد و اداره امور کشورهای منطقه فقط به دست خود مردم منطقه تعیین خواهد شد. 

آندری بیستریتسگی سرپرست هیات باشگاه گفت‌‌وگوهای والدای روسیه درباره نتایج گفت‌‌وگو با علی اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران خاطرنشان کرد: گفت‌‌‌وگوهای خوبی داشتیم و فکر می‌کنم مرحله بسیار مهمی در گفت‌‌وگوهای دوجانبه بین ایران و روسیه بود.

وی اضافه کرد: آینده دنیا بسیار بستگی به روابط ایران و روسیه دارد و برای اینکه آینده‌‌‌ای کارآمد داشته باشیم باید همدیگر را بشناسیم و فرصتی را ایجاد کنیم که حساس‌‌‌ترین مسائل را به صورت شفاف بررسی کنیم. دنیا واقعا به صورت رادیکالی در حال تغییر است و ما هم برای این تغییر باید آماده باشیم. 

در ادامه، ولایتی در پاسخ به سوالی درباره تبادل ارزی میان ایران و روسیه ابراز داشت: این موضوعی است که باید توسط اقتصاددان‌‌‌ها بررسی شود اما با یک ارزیابی کلی می‌‌‌‌توان این را تایید کرد که راه نجات کشورها در رابطه با مسائل اقتصادی این است که پول ملی خود را تقویت کنند و این موضوع با هیات والدای روسی هم مطرح شد.

وی ادامه داد: اگر تبادلات اقتصادی دو کشور بر اساس ریال و یورو باشد و نیاز ما برای مبادلات خارجی به دلار کمتر شود آسیب‌‌‌پذیری ما کمتر خواهد بود. الان در مجموعه بریکس که عبارت است از کشورهای روسیه، چین، هند، آفریقای جنوبی و برزیل اینها بخش قابل توجهی از مبادلاتشان با پول ملی انجام می‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: حتی می‌‌‌‌توان اعتبارهای متقابلی در کشورها ایجاد کرد که تسویه حساب نهایی با ارتباطات بین بانک‌‌‌‌‌های دو کشور با این اعتبارات تعیین‌‌‌شده انجام شود.

ولایتی با بیان اینکه روابط ایران و روسیه شکوفاتر می‌‌‌شود و براساس احترام و حقوق برابر و همکاری‌‌‌های صمیمانه در دوره متاخر بی‌‌سابق است، عنوان کرد: ایران و روسیه هر دو به عنوان کشورهایی مستقل و مقتدر می‌‌‌توانند بدون اجازه به قدرت‌‌‌های خارجی با هم همکاری‌‌‌های مشترک داشته باشند که تجربه سوریه برای هر دو کشور تجربه خوبی بود چراکه با توجه به عدم شناختی که در این نوع همکاری‌ها بود. 

وی افزود: عملکرد دو طرف عاقلانه و مدبرانه بوده البته در حین عمل ممکن است مشکلاتی پیش آید که با تدبیر طرفین می‌‌تواند حل شود و تا حالا هم حل شده و همچنین همکاری‌‌‌ها می‌‌‌تواند به قفقاز، آسیای مرکزی و در کل آسیا تسری پیدا کند.

عضو هیات نظارت بر برجاام در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اظهارات اخیر نیکی هیلی مبنی بر اینکه اگر آمریکا از برجام خارج شود ایران برای حفظ روابط اقتصادی خود با اروپا در برجام خواهد ماند، گفت: ایشان آنچه که نظر خودش و مجموعه حاکم بر آمریکا بود را خواسته که به ما نسبت دهد اما جمهوری اسلامی به برجام پایبند است. 

ولایتی تاکید کرد: اگر هر کشوری به صورت مستقیم و غیرمستقیم بخواهند هر موضوعی خلاف آنچه در برجام امضا شده صورت بگیرد، دست ایران برای انتخاب باز خواهد بود و همه گزینه‌‌‌ها روی میز است و ما ناچار نیستیم که خود را در یک بن‌‌‌بست قرار دهیم.

وی با بیان اینکه در عملکرد صحنه منطقه‌‌‌‌ای و بین‌‌‌‌المللی کمتر کشوری پیدا می‌‌‌شود که استقلال و اعتماد به نفس لازم مثل ایران عمل کرده باشد و در آینده هم همینطور خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به استقلال و اقتدار جمهوری اسلامی ایران که در تصمیم‌‌گیری‌‌های منطقه‌‌‌ای و بین‌‌‌المللی خود دارد ما هر گزینه‌‌‌ای که به مصلحت ملی ما باشد را انتخاب خواهیم کرد.

کد N1855640

وبگردی