آفتاب

باید نگرش‌مان در شیوه‌های دفاع از اصول و آرمان‌های انقلاب را تغییر دهیم

باید نگرش‌مان در شیوه‌های دفاع از اصول و آرمان‌های انقلاب را تغییر دهیم

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه تغییراتی که در ذائقه فرهنگی نسل امروز اتفاق افتاده باید به رسمیت شناخته شود، گفت: به نظر می‌رسد گسست فرهنگی نسل جوان با نسل اول و دوم انقلاب بسیار شتاب گرفته است و این امر را به وضوح در کنش‌ها، واکنش‌ها، عکس‌العمل‌ها، سبک زندگی و رفتارها می‌بینیم. بنابراین، امروز دیگر آن ادبیات، گفتمان و روش‌ها کافی نیست و باید در شیوه‌های دفاع از اصول و آرمان‌های انقلاب تغییر نگرش دهیم.

به گزارش ایسنا به نقل از جماران، حمید انصاری در دیدار نوروزی معاونان و کارکنان مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) گفت: سال جدید مصادف با چهلمین سال پیروزی انقلاب است. طبعا به واسطه معنا و مفهوم خاصی که چهلم در فرهنگ دینی و فرهنگ ملی جامعه ما و انقلاب اسلامی دارد، چهل سالگی انقلاب اسلامی برای دلسوزان انقلاب، اصحاب و یاران امام و دلسوزان کشور فرصت بسیار مغتنمی است که راه طی شده پر فراز و نشیب و پر حادثه چهل سال گذشته، و البته سال های قبل از پیروزی انقلاب را به درستی بازخوانی و واکاوی کنند و از تجربه های موفق آن برای آینده ای بهتر درس بگیریم و ناکامی ها، نامرادی ها، مشکلات، ناکارآمدی ها، ضعف ها و کاستی ها را با شجاعت و جسارت بپذیریم و برای عدم تکرار اشتباهات، تاریخ گذشته انقلاب اسلامی را بازخوانی کنیم.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی افزود: هرکسی که امروز اخبار روزانه جهانی را پیگیری می کند این حقیقت را نمی تواند کتمان کند که قدرت ملت ایران و جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام مقتدر و مؤثر، نه تنها در منطقه خاورمیانه بلکه در کل جغرافیای جهان معاصر، نقشی ویژه دارد و قابل قیاس نیست با زمانی که این ملت تحت حاکمیت یک رژیم مستبد گوش به فرمان بیگانگان بودند.

وی با تأکید بر اینکه راه پر افتخاری را پیموده ایم، ادامه داد: امروز از نظر استقلال سیاسی به حق باید بگوییم یکی از مستقل ترین و مستحکم ترین رژیم های سیاسی امروز جهان را داریم و در بخش های مختلف از جمله، آموزش، فرهنگ، اقتصاد، تولید و توسعه فرهنگی، انقلاب اسلامی دستاوردهای عظیمی داشته است. البته در قیاس با ترازی که می توانستیم در آنجا قرار بگیریم، به نظر می رسد فاصله زیادی داریم و کارهای زیادی باید انجام شود؛ مسأله توسعه کشور باید سرعت بیشتری می گرفت. امروز با ناملایماتی مثل رکود و بیکاری مواجه هستیم و قطعا این فضای نامطلوب می طلبد که در چهلمین سال انقلاب اسلامی با بازخوانی گذشته و درس گرفتن از تجربه های موفق گذشته راهکارهایی اندیشیده شود.

 انصاری با اشاره به توطئه های شبانه روزی دشمنان انقلاب اسلامی اظهار داشت: پول های کلانی که از رژیم های خود فروخته منطقه خرج تضعیف جمهوری اسلامی می شود ادامه دارد و در صدد هستند آرزوی بر باد رفته ای که در این چهل سال هر روز انتظار آن را می کشیدند و به لطف الهی تا امروز برآورده نشده را محقق بسازند و ان شاء الله چنین روزی را نخواهند دید.

وی با بیان اینکه نسبت به مطالبات مردم بی توجهی نکنیم، گفت: تغییراتی که در ذائقه فرهنگی نسل امروز اتفاق افتاده باید به رسمیت شناخته شود و ان شاء الله امروز بتوانیم با موفقیت از این مسیر عبور کنیم. طبعا چهل سالگی انقلاب اسلامی برای بررسی زوایای مختلف تاریخ گذشته انقلاب فرصت بسیار مغتنمی است و به تناسب نقش و جایگاهی که حضرت امام در مسیر انقلاب اسلامی و پیروزی آن و استقرار ارکان این نظام داشته است، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام  بسیار می تواند مؤثر و جدی در این عرصه حاضر شود و در کنار سایر دستگاه های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی و اندیشمندان کمک کند که این بازخوانی به درستی و علمی و منطقی  انجام شود و در انتقال میراث ارزشمند تاریخ انقلاب به نسل جوان تلاش کنیم.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی تأکید کرد: بازخوانی آرمان های انقلاب اسلامی و آرمان های ملت ایران بسیار ضروری است؛ آرمان هایی که منادی آنها حضرت امام بود و در قانون اساسی ما خطوط اصلی آنها جلوه گر شده است. بررسی میزان انحرافی که احیانا ما از این آرمان ها گرفته ایم  و بازگویی این آرمان ها برای نسل جوان از ضرورت های کاری است که در چهل سالگی انقلاب اسلامی می تواند مدنظر باشد. فکر می کنم این اولویت کاری مؤسسه در سال جاری است تا در برنامه ها به طور ویژه به آن توجه شود.

وی اعلام کرد: ما در سال جاری افتتاح بخش اصلی «موزه امام و انقلاب اسلامی» را در حرم مطهر با تلاش مجموعه های مختلفی که باید فعال شوند، خواهیم داشت. البته بخش زیادی از تأمین محتوای موزه بر عهده مؤسسه و بخش های پژوهشی، آرشیو و سایر بخش های مؤسسه است. همچنین فاز اول کتابخانه بزرگ آستان در سال جدید به بهره برداری می رسد.

انصاری افزود: خوشبختانه با همت و تلاش عزیزانمان در مؤسسه مطبوعاتی جماران امروزه شاهد یک رسانه فعال و مؤثر هستیم که بسیار پر ثمر ظاهر شده و در حقیقت می توانیم بگوییم نقش تعیین کننده ای در عرصه فعالیت های رسانه ای و فرهنگی کشور دارد. طبعا تقویت و توسعه فعالیت های این مجموعه را می توانیم در برنامه مطالعاتی سال جاری داشته باشیم.

وی یادآور شد: امروزه عرصه شبکه های اجتماعی عرصه بسیار مؤثر و تعیین کننده و جایگزین رسانه های قبلی شده است و به نوعی می توان گفت حرف اول را در شکل دهی افکار عمومی و سمت دهی مطالبات دارد و جای دارد که مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) در این زمینه جدی تر، فعال تر و سریع تر فعالیت در این بخش را داشته باشد. البته در حال حاضر پرتال امام خمینی، سایت جماران و بخش های فرهنگی ما در این حوزه فعال هستند ولی بنا است که به صورت متمرکزتری مدیریت این بخش ساماندهی شود.

قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی با تأکید بر ضرورت یافتن ایده های نو و جذاب برای برقراری ارتباط با مخاطبین جوان امروز کشور، گفت: البته اندیشه، یاد و نام امام مخاطبین سنتی خود را دارد که دلبستگی های دیرینه با امام داشته اند و دارند و از طریق روش های متداول و مرسوم این ارتباط برقرار هست. چیزی که مهم است و ضرورت دارد این است که چگونه با نسل جوان ارتباط برقرار کنیم. چون به نظر می رسد نوعی گسست فرهنگی نسل جوان با نسل اول و دوم انقلاب بسیار شتاب گرفته است. این امر را به وضوح در کنش ها، واکنش ها، عکس العمل ها، سبک زندگی و رفتارها می بینیم. امروزه دیگر آن ادبیات، گفتمان و روش ها کافی نیست و باید در شیوه های دفاع از اصول و آرمان های انقلاب تغییر نگرش دهیم.

وی افزود: من فکر می کنم اگر از فرصت دوره گذر انقلاب اسلامی در چهلمین سال استفاده نشود، ممکن است ما بعدا نتوانیم ضایعات آن را جبران کنیم. یعنی همچنان بخش مهمی از کسانی که مدیریت فرهنگی کشور را در دست دارند متعلق به دو نسل قبل هستند که اگر جایگزینی آنها به درستی صورت نگیرد با چالش های جدی مواجه خواهیم شد. واقعیت هایی که امروز می بینیم متأسفانه حاکی از این است که این بحث انقطاع نسلی جدی گرفته نشده است. یعنی فردا افرادی در مصادیر کار  قرار می گیرند که قرابت و احساس قرابتی با نسل قبل ندارند. این موضوع حتما باید مورد بررسی قرار بگیرد و از اندیشه امام و موفقیت های انقلاب اسلامی کمک بگیریم.

انتهای پیام

کد N1855450

وبگردی