آفتاب
نماینده روسیه در سازمان ملل:

روایت بریتانیا از ماجرای مسمومیت جاسوس، ساختگی است

روایت بریتانیا از ماجرای مسمومیت جاسوس، ساختگی است

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل متحد، پنجشنبه‌شب در نشست شورای امنیت متذکر شد، بریتانیا با متهم کردن مسکو به دخالت در مسموم کردن جاسوس سابق روس با «آتش بازی» می‌کند و از این کار پشیمان خواهد شد.

بریتانیا، روسیه را به حمله با گاز اعصاب به «سرگئی اسکریپال» جاسوس دوجانبه روس و دخترش «یولیا» در چهارم مارس در «سالیزبری» در جنوب بریتانیا، متهم کرده است.

مقام‌های بریتانیا پس از مدتی تحقیقات و آزمایش اعلام کردند که گاز اعصاب به کار رفته در این حمله «نووی‌چوک» نام دارد و تنها در اختیار شوروی سابق بوده است.

روسیه که خواستار تشکیل نشست ویژه روز پنجشنبه شورای امنیت در این زمینه شده این اتهام را رد می‌کند.

طبق این گزارش، نبنزیا در سخنرانی ۳۰ دقیقه ای خود در شورای امنیت گفته است: «ما به همکاران بریتانیایی خود گفته‌ایم که دارید با آتش بازی می‌کنید و پشیمان خواهید شد.»

وی تصریح کرده است، سم اعصابی که بریتانیا می‌گوید در حمله به اسکریپال و دخترش بکار گرفته شده در کشورهای زیادی تولید می‌شود.

وی افزود: «این نمایشی مسخره است. واقعا نمی‌توانستید داستان ساختگی بهتر از این بسازید؟»

این در حالی است که «کارن پیرس» سفیر بریتانیا در سازمان ملل متحد، در پاسخ به اظهارات واسیلی نبنزیا» گفته است: «تمامی اقداماتی که بریتانیا انجام داده است را می‌شود به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داد. ما هیچ چیز برای پنهان کردن نداریم، اما نگرانیم که روسیه احتمالا چیزهایی برای ترس داشته باشد.»

روسیه روز چهارشنبه از سازمان منع تسلیحات شیمیایی خواست بود که در تحقیقات این سازمان در خصوص مسمومیت سرگئی اسکریپال و دخترش مشارکت داشته باشد. اما روسیه آرا کافی برای مشارکت در این تحقیقات را نتوانست کسب کند.

در تازه‌ترین واکنش به این پرونده که روابط غرب با روسیه را به‌شدت دست‌خوش تلاطم کرده است، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه، چهارشنبه در آنکارا بار دیگر خواستار عذرخواهی غرب شد.

بریتانیا، آمریکا، اتحادیه اروپا و حتی سازمان ناتو در واکنش به مسموم شدن جاسوس سابق در خاک بریتانیا چند ده دیپلمات و مامور اطلاعاتی روسیه را از خاک خود اخراج کردند.

روسیه نیز در پاسخ به اقدامی تلافی‌جویانه دست زده و به چندین مأمور و دیپلمات غربی چند روز وقت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.

کد N1853911

وبگردی