آفتاب

پرسپولیس و استقلال، این بار فینال لیگ قهرمانان را نشانه رفته‌اند

پرسپولیس و استقلال، این بار فینال لیگ قهرمانان را نشانه رفته‌اند

صعود همزمان استقلال و پرسپولیس به مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا، در یک شب و در کمتر از چند ساعت، در شرایطی که هر دو تیم در بهترین شرایط خود هستند، نوید یک فصل رویایی را برای دو تیم پرطرفدار پایتخت می دهد.

بابک پورعالی:پرسپولیس برای قطعی کردن صعود از مرحله گروهی به یک تساوی مقابل نسف قارشی نیاز داشت که در ازبکستان به خواسته اش رسید. حالا تیم برانکو 10 امتیازی است و خود را در مرحله حذفی لیگ قهرمانان می بیند. قرمزها شانس صدرنشینی هم دارند، اگر دربازی آخر مرحله گروهی، السد را در ورزشگاه آزادی شکست بدهند.

استقلال هم با پیروزی مقابل الریان خیال هوادارانش را راحت کرد. صعود زودهنگام، در گروه موسوم به گروه مرگ، ماموریت غیر ممکنی بود که آبی ها با فرماندهی وینفرد شفر، موفق به انجامش شدند. البته نقطه پایان این ماموریت پیروی 2 بر صفر مقابل الریان نیست. آبی ها اگر می خواهند به عنوان صدرنشین راهی مرحله حذفی شوند، روی کاغذ، به یک تساوی دیگر نیاز دارند تا اگر العین در بازی آخرش، الریان را برد، باز هم تهدیدی برای سرگروهی آنها نباشد. استقلال این تک امتیاز را باید در کویت و در مصاف با الهلالی که دیگر شانسی برای صعود ندارد، به دست بیاورد.

البته این نخستین باری نیست که استقلال و پرسپولیس، هر دو به جمع 16 تیم برتر آسیا صعود می کنند. پیشتر در سالهای 2012 و 2017 هم شاهد صعود همزنان سرخابی ها به مرحله حذفی بودیم اما جز  فصل پیش که پرسپولیس تا نیمه نهایی بالا رفت، در موارد قبلی هر دو تیم در همان مرحله اول حذفی از گردونه رقابتها کنار رفتند. حالا اما انتظارات از استقلال و پرسپولیس فراتر از قبل است و هواداران هر دو تیم از تیمشان یک خواسته دارند؛ اینکه تابوی حضور در فینال لیگ قهرمانان آسیا شکسته شود.

 

مروری بر حضور همزمان استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا

2003

استقلال و پرسپولیس هر دو در مرحله گروهی حذف شدند (از هر گروه یک تیم صعود می کرد)

2009

پرسپولیس از گروه صعود کرد اما استقلال بدون برد در گروه خودش آخر شد و از گردونه رقابتها کنار رفت.

2011

پرسپولیس و استقلال هر دو در مرحله گروهی حذف شدند.

2012

برای نخستین بار پرسپولیس و استقلال، هر دو از مرحله گروهی صعود کردند. استقلال در گروه A با 11 امتیاز بعد از الجزیره 16 امتیازی دوم شد. در گروه D نیز پرسپولیس 11 امتیازی شد و بعد از الهلال 12 امتیازی به عنوان تیم دوم راهی مرحله حذفی شد. اما در مرحله یک هشتم که بصورت تک بازی برگزار می شد، هر دو از گردونه رقابتها کنار رفتند. پرسپولیس در عربستان 3 بر صفر مغلوب الاتحاد شد و استقلال هم در فولادشهر با 2 گل مغلوب سپاهان شد.

2017

برای دومین بار پرسپولیس و استقلال، همزمان از مرحله گروهی لیگ قهرمانان صعود کردند. این بار هم هر دو تیم به عنوان تیم دوم. استقلال در گروه A همچون الاهلی عربستان 11 امتیاز کسب کرد اما چون در بازی مستقیم مغلوب این تیم شده بود در جایگاه دوم ایستاد. پرسپولیس هم در گروه C، جایی که الهلال با 12 امتیاز سرگروه شد، با 9 امتیاز به عنوان تیم دوم صعود کرد. استقلال در یک هشتم نهایی سنگین ترین شکست آسیایی تاریخش را متحمل شد و در مجموع دو بازی رفت و برگشت 6 بر 2 مغلوب العین شد. پرسپولیس اما با حذف لخویای قطر و الاهلی عربستان، به نیمه نهایی صعود کرد. جالب آنکه پرسپولیس هم مثل استقلال با شکست 6 بر 2 از گردونه رقابتها حذف شد تا حسرت حضور در فینال لیگ قهرمانان برای هواداران این تیم باقی بماند. پرسپولیس مغلوب الهلال عربستان شد.

 

251 41

کد N1853884

وبگردی