آفتاب

پیشنهاد هند برای سرمایه‌گذاری بیشتر در میدان گازی «فرزاد بی»

پیشنهاد هند برای سرمایه‌گذاری بیشتر در میدان گازی «فرزاد بی»

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، هند آماده می‌شود تا در چند روز آینده سه تا چهار میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان گازی «فرزاد بی» در اختیار ایران قرار دهد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که تهران از فعالیت‌هایش در این حوزه کاست. این خبر را دو منبع اعلام کردند که با این مسئله آشنایی دارند. 

روابط میان دو کشور که پیوندهای تجاری طولانی با یکدیگر دارند، پس از آن آسیب دید که ایران سال گذشته در پی سرمایه‌گذاران دیگری برای این حوزه گازی برآمد و براساس گزارش‌های رسانه‌ها، این احتمال وجود دارد که تهران اختیار آن را به شرکت روسی گازپروم می‌دهد. 

هند در واکنش به این مساله به پالایش‌گاه‌هایش دستور داد که واردات نفت از ایران را قطع کنند. 

به گفته این دو منبع که نمی‌خواستند بنا به حساسیت‌های مربوط به این مسئله نام‌شان فاش شود، در ملاقاتی در دهلی نو در ماه فوریه، ایران از گستره فعالیت‌هایش برای توسعه برنامه میدان فرزاد بی کاست و از هند خواست تا در پیشنهاد خود در این رابطه بازبینی کند.

دهلی نو و تهران در تلاش بودند تا از تفاوت‌ها درباره حقوق‌شان در توسعه میدان فرزاد بی بکاهند، چراکه این میدان را شرکت «او‌ان‌جی‌سی ویدش»، بازوی شرکت سرمایه‌گذاری خارجی نفت و گاز طبیعی، در سال ۲۰۰۸ کشف کرده بود. 

شرکت‌های هندی امیدوار بودند که حق توسعه اموال خود در این میدان را به‌دست آورند، چراکه این کشور جنوب آسیا یکی از کشورهایی بود که در طول سال‌های تحریم ایران به‌خاطر برنامه هسته‌ای‌اش همچنان به تجارت با این کشور ادامه داد. 

به گفته این دو منبع، شرایط جدید شرکت‌های هندی را محدود به تولید گاز و توسعه این میدان می‌کند.

به گفته این منابع، گرچه پیشنهاد رسمی در این مورد هنوز ارائه نشده، اما بودجه‌ای از سه الی چهار میلیارد دلار برای آن اختصاص داده شده است که فرآوری گاز و توسعه پروژه‌های فرودست را شامل نمی‌شود. 

او‌ان‌جی‌سی در پاسخ به ایمیل رویترز برای اظهارنظر در این رابطه اعلام کرد: «از آن‌جا که مذاکرات هنوز در جریان است، اظهارنظری در این رابطه نخواهیم کرد.»

به در خواست ایران، شرکت‌های هندی در سال گذشته میلادی پیشنهادی ۱۱ میلیارد دلاری برای توسعه این میدان نفتی ارائه کردند که فعالیت‌های بالادست و زیرساخت‌های فرودست را نیز دربر می‌گیرد. 

تخمین زده می‌شود که این میدان گازی ۲۲ تریلیون متر مکعب ذخیره داشته باشد که ۱۶ تریلیون متر مکعب از آن جبران‌پذیر است. 

در روزهای آینده، «بیژن زنگنه»، وزیر نفت ایران، به دهلی نو سفر خواهد کرد و دو کشور درباره برنامه توسعه بازبینی‌شده گفت‌وگو خواهند کرد. 

ایران، برای محکم کردن پیوندهای خود با هند، تخفیف حمل‌ونقل بیشتری را برای فروش نفت پیشنهاد کرده است و در عین حال موافقت کرده که درخواست هند مبنی بر سهم داشتن در تولید این میدان را مدنظر قرار دهد. 

«دارمندرا پرادهان»، وزیر نفت هند، ماه گذشته میلادی پس از ملاقات با زنگنه در دهلی‌نو گفت که کشورش موافقت کرده است روند واردات نفت از ایران را تسریع کند. 

 

کد N1853618

وبگردی