آفتاب

سفر یک سناتور بلندپایه آمریکایی به ونزوئلا

سفر یک سناتور بلندپایه آمریکایی به ونزوئلا

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، یک سناتور پرنفوذ ایالات متحده روز گذشته –چهارشنبه- به ونزوئلا سفر کرد. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که فشارها بر «نیکلاس مادورو»، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، برای بازگرداندن شهروند آمریکایی اهل یوتا افزایش یافته که نزدیک به دو سال است در این کشور پرآشوب آمریکای جنوبی زندانی است. 

به گفته یک سخنگوی دفتر سناتور «دیک دوربن» از ایالت ایلنوی، وی قرار بود با اعضای دولت و گروه‌های مخالف دیدار کند. او جزئیات بیشتری در این رابطه ارائه نداد. 

انتظار می‌رود مرد شماره دو مجلس سنا با نیکلاس مادورو نیز دیدار کند و درباره حبس «جاشوا هولت»، شهروند آمریکایی زندانی در این کشور، با او گفت‌وگو کند. هولت در زندان کارکاس نگهداری می‌شود و قرار است به همراه چند نفر از مخالفان برجسته ونزوئلا محاکمه شود. آمریکا اتهام‌های وارد شده به هولت در رابطه با جرایم اسلحه را ساختگی می‌داند. 

این دیدار کم‌سابقه پس از آن صورت می‌گیرد که دولت ترامپ برای کشتی‌های نفت‌کش ونزوئلایی محدودیت تردد اعمال کرد. دولت ایالات متحده پیش از این نیز تحریم‌هایی برای ده‌ها مقام رسمی ونزوئلا از جمله خود مادورو، اعمال کرده است. آمریکا علت این تحریم‌ها را لغزش ونزوئلا به نظام دیکتاتوری اعلام کرده است.

دوربن اخیرا در حساب توئیتری خود از اعمال تحریم‌های جدید از سوی دولت آمریکا حمایت کرد و نوشت: «مردم ونزوئلا همچنان از اقدام‌های سرکوب‌گرانه حکومت مادورو رنج می‌برند».

وی همچنین «حکومت مادورو و بی‌توجهی تمام‌وکمال آن به دموکراسی» را محکوم کرد. 

سفر دوبین به ونزوئلا پس از آن صورت می‌گیرد که نمایندگان دو کشور در کارکاس و واشنگتن هفته‌ها بر سر آزادی هولت به تبادل‌نظر پرداختند. 

سناتور «اورین هاچ»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت یوتا، نیز چند روز قبل با مادورو درباره آزادی هولت گفت‌وگوی تلفنی داشت. این خبر را یک مقام رسمی ونزوئلا اعلام کرد که از فحوای این مکالمه اطلاع داشت، اما اجازه نداشت که به‌طور علنی راجع به آن صحبت کند. دفتر هاچ از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرد، اما اعلام کرد که سفر دوربن ارتباطی به آن‌ها ندارد. 

جاشوا هولت ۲۵ ساله، در ژوئن ۲۰۱۶ به ونزوئلا سفر کرد تا با یک شهروند این کشور ازدواج کند. هولت از طریق کلاس‌های آنلاین یادگیری زبان اسپانیایی با این دختر آشنا شده بود. این دو در یورش پلیس به مجتمع ساختمانی محل زندگی‌شان بازداشت شدند. 

مقام‌های ونزوئلا هولت را متهم کرده‌اند که «تسلیحات جنگی» انبار می‌کرده است. 

مقام‌های آمریکایی بارها خواستار آزادی هولت بر اساس ارزش‌های انسان‌دوستانه شده‌اند و معتقدند که اتهام‌های مطرح‌شده از سوی دولت ونزوئلا به او و «تامارا کالنو کاندلو» همسرش، با انگیزه سیاسی صورت گرفته است. 

انتظار می‌رود که نیکلاس مادور در دومین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا در تاریخ ۲۰ ماه می برنده شود. آمریکا و بزرگ‌ترین گروه مخالف با دولت ونزوئلا معتقدند که این انتخابات از سوی مادورو مهندسی می‌شود؛ امری که سبب می‌شود تعداد متحدان او در واشنگتن، در میان احزاب سیاسی، از این هم کمتر شود. 

دوربن نقشی کلیدی در آزادی «آلن گروس» پیمانکار آمریکایی از زندان کوبا در سال ۲۰۱۴ داشت که پنج سال در این جزیره کمونیستی زندانی بود.

آسوشیتدپرس برای نخستین‌بار گزارش گفت‌وگوهای پشت‌پرده را برای آزادی هولت منتشر کرد. «کالب مک‌کاری»، از کارمندان ارشد جمهوری‌خواه کنگره که ۱۵ سال است مادورو را می‌شناسد، در ماه فوریه به کارکاس سفر کرد تا با رهبر ونزوئلا و «سیلیا فلورز» همسرش، دیدار کند و برای آزادی هولت به آن‌ها فشار بیاورد. 

این سفر انگیزه‌ای شد برای آن‌که «رافائل لاکاوا» فرماندار ایالت کارابوبو که مورد اعتماد مادورو نیز هست، به واشنگتن برود تا درباره هولت با قانون‌گذاران گفت‌وگو کند. 

 

کد N1853580

وبگردی