آفتاب

از ماجرای عباس غفاری تا فیلم خبرگان 68 | احمدی نژاد این روزها چه می کند؟

از ماجرای عباس غفاری تا فیلم خبرگان 68 | احمدی نژاد این روزها چه می کند؟

سایت نزدیک به احمدی نژاد مدعی شده در بازجویی از اسفندیار رحیم مشایی، برای فشار آوردن به او از افرادی چون عباس غفاری استفاده می شود! عباس غفاری، زمانی به جن گیر احمدی نژاد و مشایی معروف بود! از سوی دیگر علیرضا نوری زاده مدعی شده است که فیلم خبرگان 68 را احمدی نژادی ها منتشر کرده اند.

شرق نوشت: احمدي‌نژاد اين روزها بعد از بازداشت دو يار بهاري‌اش حميد بقايي و اسفنديار رحيم‌مشايي تقريبا تنها شده اما همچنان روي خط خبر است. رئيس سابق دولت اين روزها نامه‌‌نگاري مي‌كند. در راستاي حمايت از حميد بقايي كه اعتصاب غذا كرده بيانيه مي‌دهد، بست مي‌نشيند و از خودش ويدئو منتشر مي‌كند. تا جايي كه ديروز باز هم در راستاي حمايت از رفقاي بازداشت‌شده‌اش ويدئوي جديدي منتشر كرد.
محتواي سخنان اخير او در حمله به قوه قضائيه و درخواست‌هايش مبني بر آزادي زندانيان سياسي باعث شده كه سخنان سال‌هاي گذشته او دوباره بازخواني شود؛ اينكه مواضع امروز او تا چه ميزان و كجا به مواضع سال‌هاي پيش او شباهت دارد. او در بخشي از ويدئويي كه ديروز در كانال تلگرامي و صفحه اينستاگرامش منتشر كرد، سخناني را خطاب به مرجعي كه نامي از آن نمي‌برد اما احتمالا قوه قضائيه است، بيان كرده است. او گفته: «...اگر هم كسي به نظر شما تخلف سياسي كرده، بايد برود در دادگاه سياسي با حضور هيئت‌منصفه محاكمه شود. يك جواني در فضاي مجازي چيزي نوشته يا جواني رفته براي دوستانش وثيقه جور كرده اما در دادسرا به اتهام اقدام سازمان‌يافته عليه امنيت ملي دستگير مي‌شود. يك جوان دانشجو يك جمله‌اي عليه دو جناح كشور گفته است. گفته برويد سراغ كارتان. اينها را دستيگر كرده‌‌اند و هيچ‌كس جواب نمي‌دهد. اينها رفتارهاي درستي نيست و به كشور آسيب مي‌زند...»
اما احمدي‌نژاد در سال‌هايي كه رئيس دولت بود چه گفته است؟ او درست بعد از رخدادهاي سال ٨٨ با يك شبكه خارجي گفت‌وگو كرده بود كه شبكه يوينيوز به تازگي اقدام به بازنشر آن كرده است. در اين مصاحبه، مجري يا گفت‌وگو‌كننده از او درباره  زندان‌هاي ايران، رخدادهاي سال ٨٨ و حصر موسوي و كروبي سؤال كرده بود كه احمدي‌نژاد در پاسخ گفته است: «در همه جاي دنيا زندان وجود دارد، در انگلستان زندان وجود ندارد؟ آنها مسائلي با قوه قضائيه دارند. قوه قضائيه در ايران مستقل است. من حق دخالت در كار قضات را ندارم. قوانيني هست و افراد طبق قوانين مي‌توانند با قوه قضائيه تعامل كنند».

فیلم خبرگان 68 را احمدی نژادی ها منتشر کردند؟


خبر عجيب‌تري كه اين روزها درباره احمدي‌نژاد و حلقه يارانش منتشر شده، مربوط به انتشار فيلم جلسه خبرگان سال ٦٨ درباره تعيين جانشين امام خميني(ره) در زمستان گذشته است. فيلمي كه بخش‌هاي تقطيع‌شده آن پيش از اين از صداوسيما منتشر شده بود اما نسخه كامل آن تا همين چند ماه پيش هيچ وقت امكان انتشار پيدا نكرده بود. خبرآنلاين نوشته است كه اين ويدئو را نخستین بار شبکه فارسی زبان بی‌بی‌سی منتشر کرد و در دیگر رسانه‎ها بازنشر شده و حتی دست به دست در فضای مجازی چرخید و واکنش‌های زیادی را در پی داشت. اگرچه به نظر مي‌رسد كه اين فيلم نخستين بار به دست فردي تحت عنوان روزنامه‌نگار با نام شاهد علوي در كانال تلگرامي‌اش منتشر شده بود. با‌اين‌حال به‌تازگی مجری و تحلیلگر برنامه صدای آمریکا از ماجرای انتشار اين فیلم  محرمانه از جلسه خبرگان رهبری برای تعیین جانشین امام خمینی(ره) در رسانه‎های خارجی پرده برداشت.
همان زمان اين سؤال مطرح بود كه اين فيلم چطور سر از آن سوي مرزها درآورده است. نه شبكه بي‌بي‌سي و نه شاهد علوي هيچ وقت منبع اصلي ارسال‌كننده فيلم را فاش نكردند اما با گذشت چندماه، یکی از ایرانیان خارج‌نشین به این سؤال پاسخ داده است. در فیلمی که سایت خبری انتخاب منتشر کرده است، علیرضا نوری‌زاده، مجری و تحلیلگر شبکه فارسی زبان صدای آمریکا در بخشی از برنامه خبری-تحلیلی‎اش گفت: «همین ماجرای فیلم خبرگان را  کی فرستاد؟ حداقل برای ما از جانب آقای احمدی‌نژاد آمد. چون کسی که فرستاد می‌شناسمش. رامین خان سلام علیکم».البته او نگفت که منظورش كدام «رامین» است!

ماجرای عباس غفاری


اخبار مربوط به ياران بهاري البته به همين دو مورد محدود نمي‌شود. تا‌جايي‌كه دو روز گذشته سایت و کانال دولت بهار، متعلق به حامیان احمدی‌نژاد، مدعی شد: «شنیده‌ها حاکی‌ است علی‌رغم گذشت شش روز از پایان بازپرسی و اخذ آخرین دفاعیات... در غیاب بازپرس، همچنان به بازجویی از مهندس اسفندیار رحیم‌مشایی ادامه می‌دهند و در این راستا از افرادی همچون عباس غفاری برای تشدید فشار روحی و روانی بر ایشان بهره می‌گیرند». در ادامه این پیام، دولت بهار توضیح داد که «‌بر اساس قانون، پس از پایان بازپرسی و اخذ آخرین دفاعیات، باید متهم به بند عمومی منتقل و سپس با تعیین قرار مناسب اعم از وثیقه، کفیل یا قرار التزام، آزاد شود».
عباس غفاري همان فردي است كه به جن‌گير يا رمال دولت احمدي‌نژاد و فرد نزديك به اسفنديار رحيم‌مشايي مشهور بود. محسنی‌اژه‌ای همان زمان  از دستگيري دو جن‌گير دولتي خبر داد و گفته بود: «دو جن‌گیر دولتی بازداشت شده‌اند و برای این افراد کیفرخواست و قرار مجرمیت صادر شده و پرونده آنها در حال رسیدگی است». احمدی‌نژاد البته پیش‌تر-حدود یک ماه بعد از بازداشت غفاری- در پاسخ به خبرنگاران گفته بود: «اون‌ها رو که دستگیر کردن، خیالشون راحت شد، ول کنید دیگه. بذارید دولت به کارش برسه؛ یعنی آن سفینه‌ای هم که فرستادیم بالا، کار جن‌ها بود؟».
کد N1853495

وبگردی