آفتاب

انتصار: شاید تصمیم ترامپ دربارۀ سوریه یک تاکتیک باشد

انتصار: شاید تصمیم ترامپ دربارۀ سوریه یک تاکتیک باشد

نادر انتصار استاد دانشگاه آلابامای امریکا در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی تصیمیم ترامپ در مورد سوریه و تأثیر نشست سه‌جانبه پرداخته است.

محمد اکبری: به گزارش خبرآنلاین، دومین نشست سه جانبه صلح برای بحران سوریه در سطح سران در آنکارا با شرکت سه کشور روسیه، ایران و ترکیه در حالی پایان یافت که ترامپ ساعاتی قبل از نشست، همچنان در حال ایراد سخنرانی و بیان مواضع ضد و نقیض دربارۀ سوریه بود. او که هفته گذشته در سخنانی غیرمنتظره اعلام کرد که امریکا، سوریه را ترک خواهد کرد و این بحران به جز هزینه برای آنها چیزی ندارد، پس از ساعاتی تغییر موضع داد و از تعویق این موضوع سخن به میان آورد. ترامپ با حالتی کاسب کارانه در نهایت با مخاطب قرار دادن عربستان عنوان کرد: اگر سعودی ها خواهان ادامه حضور امریکا در این کشور هستند باید هزینه آنرا بدهند.

ترامپ گفت که تصمیم خروج در آینده با هماهنگی کشورهای دیگر منطقه و شرکای آمریکا صورت خواهد پذیرفت. وی همچنین پیشنهاد کرد که چنانچه کشورهایی نظیر عربستان مایل به ادامه حضور ایالات متحده هستند «شاید باید پول آن را بپردازند.» دونالد ترامپ با اشاره به اینکه کشورش طی ۱۷ سال گذشته مبلغ ۷ تریلیون (۷ هزار میلیارد) دلار در خاورمیانه هزینه کرده اما هیچ سودی از این هزینه نبرده است گفت:‌ «عربستان سعودی به حضور ما علاقه‌مند است و من گفتم که خوب اگر می‌خواهید ما بمانیم شاید مجبور باشید که پولش را بپردازید.»

پس از این موضوع بود که یک مقام آمریکایی در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با تداوم حضور این کشور در سوریه موافقت کرده است.  مطابق این گزارش، ترامپ در نشست روز گذشته شورای امنیت ملی با نگاه داشتن نظامیان آمریکا در سوریه برای «اندکی طولانی‌تر» موافقت کرده اما گفته نمی‌خواهد در این مورد تعهد دراز مدت بدهد.

کد N1853481

وبگردی