آفتاب

سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در میادین نفت و گاز ایران

سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در میادین نفت و گاز ایران

به گزارش ایلنا به نقل از اویل پرایس، یکی از دستیاران رییس‌جمهور روسیه گفته است که کمپانی‌های انرژی روسیه می‌توانند ۵۰ میلیارد دلار در بخش استخراج نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کنند.

به گفته یوری یوشاکاو، کمپانی‌هایی از جمله روسنفت، گازپروم، گازپروم نفت، لوک اویل، زاروبژنف و تاتنفت به طور سیستماتیک بر روی توسعه میادین ایران کار می‌کنند. 

بر اساس این گزارش، این اظهارات رسمی پس از اینکه زاروبژنف به عنوان دومین کمپانی بعد از توتال فرانسه قراردادهای نفتی جدید را با ایران به امضا رساند مطرح شد. 

زاروبژنف قرار است ۷۴۰ میلیون دلار در توسعه میادین نفتی غرب ایران-آبادان و غرب پایدار سرمایه گذاری کند و برنامه دارد تولید را تا ۱۰۵ میلیون بشکه در یک دوره ده ساله ارتقا ببخشد. 

در این گزارش گفته شده سال گذشته الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفته بود کمپانی می‌خواهد پروژه‌های متعددی را در ایران امضا کرده و نزدیک به ۶ میلیارد دلار در توسعه آنها سرمایه گذاری کند. در ماه فوریه توافقی با ایدرو اویل به انجام رسید و قرار شد در مناقصه مشترک میدان سوم در سوسنگرد شرکت کند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، در سفر پوتین به تهران در نوامبر سال گذشته دو کشور شش توافق اولیه را در حوزه پروژه‌های گاز و نفت به امضا رساندند.

برخلاف شرکت‌های بزرگ نفتی در غرب که نگران سرمایه گذاری در ایران به دلیل احتمال اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا هستند روسیه یک شریک طبیعی برای حوزه انرژی ایران است.

کد N1852954

وبگردی