آفتاب

حساسیت فصلی چیست؟ | درمان آسان حساسیت فصلی کدام است؟

حساسیت فصلی چیست؟ | درمان آسان حساسیت فصلی کدام است؟

حساسیت فصلی چیست؟ | یکی از شایع ترین بیماری ها در فصل بهار، حساسیت یا همان آلرژی است که با گرمتر شدن هوا، گیاهان و گلهای رنگارنگ در فصل بهار شکوفه می کنند و اغلب علت آلرژی می شوند.

به گزارش آفتاب، درختان و علف ها گرده آزاد می کنند و به علت گرده افشانی گیاهان مواد آلرژن ذراتی در حد میکرون، در محیط بخش می شود. و موثرترین درمان برای آلرژی بهاره اجتناب از عامل حساسیت زا ( آلرژن ها ) مانند ( قارج ها، گردو غبار، گرده های گیاهان، ذرات پوست و پشم، داروهای آرایشی، عطرها ) با استفاده از ماسک و دور شدن از محیط حاوی گرده گیاهان می باشد. مواد آلرژن با وارد شده به بدن باعث آزاد شدن هیستامین می شود و آزاد شدن هیستامین با تحریک اعصاب پبام را به تمام نقاط بدن برده و موجب آشفتگی سیستم ایمنی بدن می شود. و سبب التهاب مخاط بینی و مجاری تنفسی می شود. یکی از علل دیگر آلرژی در این فصل تماس با حیوانات خانگی مانند ( خرگوش ) است. درختانی که باعث آلرژی فصلی می شوند مانند ( بلوط، زیتون، نارون، توس، زبان گنجشک، درخت گردوی امریکایی، صنوبر، چنار، افرا، سرو و گردو ) است.
گرده علفها مانند ( چمن ) نیز می تواند باعث آلرژی شود.
علائم حساسیت بهاره
آبریزش و خارش بینی، سرفه و سوزش گلو، عطسه های فراوان،  علائمی مانند سرماخوردگی، گرفتگی بینی، کاهش حس بویایی، در بعضی از بیماران التهاب مجاری بینی سبب تجمع عفونت های باکتریال و به دنبال آن سینوزیت ایجاد شده و فرد دچار علائم سردرد و کاهش حس بویایی می شود. و همین التهاب مجاری بینی ممکن است باعث گرفتگی بینی شده و تنفس فرد دهانی شود و باعث خرخر شبانه و سرفه موقع خواب شود. در 50 درصد افراد خارش، سوزش، قرمزی، کبودی و احساس جسم خارجی در چشم وجود دارد خارش و سوزش چشم ها از مهمترین علائم حساسیت چشمی فصلی هستند. در تعدادی از بیماران  سرفه، تنگی نفس و خلط ایجاد می شود که بیشتر در کسانیکه سابقه آسم دارند ایجاد می شود.
تغذیه در آلرژی بهاره
بعضی مواد غذایی در این فصل مانند ( آجیل ها، شکلات ها، کیوی، توت، توت فرنگی، گوجه و بادمجان ) باعث آلرژی می شوند.
درمان حساسیت های فصلی
در ابتدای صبح و عصر به علت شدت مواد آلرزن وارد محیط باز نشوید
از خوردن مواد غذایی که باعث حساسیت می شود پرهیزکنید.
در خارج منزل از عینک استفاده کنید تا گرده وارد چشم نشود.
از ماساژ چشم دوری کنید زیرا باعث کاهش بینایی می شود.
در صورت که سابقه آسم دارید اسپری سالبوتامل همراه داشته باشید.
از داروی ضد حساسیت غیر خواب آور استفاده کنید
درب و پنجره را ببندید تا گرده ها کمتر وارد خانه شود
هر روز دوش بگیرید و لباس هایتان را عوض کنید تا مواد آلرژن حذف شود.
توجه داشته باشید که درمان اصلی حذف مواد حساسیت زا است.
در حساسیت های چشمی فصلی می توان از قطره های اشک مصنوعی و کمپرس سرد استفاده کرد و در مرحله حاد بیماری می توان از ضد حساسیت های موضعی چشمی و قطره کرومولین سدیم استفاده کنید و توجه داشته باشید که قطره کرومولین سدیم به صورت آنی اثر ندارد در دراز مدت سبب پیشگیری از بیماری می شود از کورتون های چشمی هم با نظر پزشک می توان استفاده کرد.
در صورت که حساسیت فصلی زندگی شما را مختل کرده و با درمان های گفته شده بهتر نشدید به پزشک مراجعه کنید.
http://www.aftabir.com
کد N1852680

وبگردی