آفتاب

پوجدمون به اسپانیا مسترد شود

پوجدمون به اسپانیا مسترد شود

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دادستان‌های آلمان امروز –سه‌شنبه- از دادگاه خواستند تا دستور استرداد «کارلوس پوجدمون»، رئیس برکنارشده ایالت کاتالونیا را به اسپانیا به جرم شورش در پی دستگیری‌اش در آلمان در ماه گذشته میلادی، صادر کند. 

این درخواست پس از اعتراض‌های مستقلی که چند روز گذشته در برلین در اعتراض به دستگیری آنی پوجدمون در برلین برگزار شد، مطرح می‌شود. 

دادستان‌های آلمان در بیانیه‌ای اعلام کردند: «دفتر دادستانی ایالت شلزویگ-هولستن در شمال آلمان درخواست استرداد کارلوس پوجدمون را به دادگاه عالی این ایالت داده است.»

مشخص نیست که دادگاه چه زمانی دستور استرداد احتمالی پوجدمون را صادر می‌کند. 

پلیس آلمان در تاریخ ۲۵ مارس پوجدمون را در حال ترک فنلاند و بازگشت به بلژیک، محل تبعید خود خواسته‌اش،‌ پس از همه‌پرسی ناکام کاتالونیا در اکتبر گذشته، بازداشت کرد. 

دستگیری پوجدمون دو روز پس از آن اتفاق افتاد که یک قاضی در اسپانیا حکم دستگیری پوجدمون و دیگر رهبران جدایی‌طلب فراری را در سراسر اروپا صادر کرد. 

آنها با اتهام‌های شورش، سوءاستفاده از بودجه دولتی و سرپیچی از دولت برای سازماندهی همه‌پرسی استقلال سال پیش در کاتالونیا که مادرید آن را غیرقانونی می‌داند، مواجه‌ هستند.

دستگیری پوجدمون تنش‌ها را در اسپانیا تشدید کرده و سبب به راه افتادن موجی از اعتراض‌ها در بخش ثروتمند شمالی اسپانیا شده است. 

قاضی‌های آلمانی به پوجدمون دستور داده‌اند تا زمانی‌که آن‌ها درخواست اسپانیا برای استرداد او به کشور را بررسی می‌کنند، در شهر «نوی‌مونستر» در شمال این کشور تحت بازداشت پلیس باقی بماند. 

دادگاه آلمان ۶۰ روز فرصت دارد تا در این‌باره تصمیم بگیرد. 

به گزارش خبرگزاری‌های آلمان، آن‌چه باعث شده این پرونده چنین پیچیده شود این است که شورش که در اسپانیا بالاترین مجازات یعنی ۳۰ سال زندان را دارد، در قانون آلمان جرم تلقی نمی‌شود. 

 

کد N1852679

وبگردی