آفتاب

به دوربین‌ها لبخند بزنید، هنوز باید روی خرده شیشه‌های سوریه راه بروید

به دوربین‌ها لبخند بزنید، هنوز باید روی خرده شیشه‌های سوریه راه بروید

به گزارش ایلنا، سی‌ان‌ان مدعی شد: «به‌رغم اشتیاقی که برای اعلام پایان جنگ وجود دارد، بعید به نظر می‌رسد جنگ سوریه به این زودی و راحتی به پایان برسد چراکه ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان و حسن روحانی قرار است این هفته در آنکارا دیداری داشته باشند.»

در این گزارش این ادعا مطرح شده که سران این سه کشور نماینده سه قدرت نظامی خارجی هستند که امروز در سوریه حضور دارند. این مجموعه بدون آمریکا کار می‌کند؛ کشوری که فرمانده نیروهای مسلح آن چند روز قبل گفته بود آمریکا به زودی به دیگران اجازه خواهد داد از سوریه مراقبت کنند. اما روسیه، ترکیه و ایران بدون حضور سوری‌ها قرار است دیدار داشته باشند.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: « شما می‌توانید استدلال کنید که بشار اسد در دمشق هر آنچه تهران یا مسکو به او می‌گویند را انجام می‌دهد اما چشم‌انداز پذیرش وضعیت موجود درون سوریه از سوی روسیه، ترکیه و ایران در کوتاه‌مدت تنها یک چاره موقت است.»

سی‌ان‌ان در ادامه با مطرح کردن این ادعا که بخش پذیرفته شده از راه‌حل‌های سه‌گانه این سه کشور این است که ایران و روسیه از اینکه اسد به سواحل و کانال‌ها و همه راه‌ها دسترسی دارد خشنود هستند، نوشت: «تهران از این طریق می‌تواند به آرامی به مخالفت با اسرائیل و سیاست‌های منطقه‌ای خود ادامه دهد و مسکو می‌تواند پایگاه هوایی خود را در مدیترانه پس بگیرد. ترکیه از اینکه نیروهای نیابتی‌اش کنترل بخش‌های غربی رودخانه فرات را در امتداد ادلب در دست دارند خوشحال خواهد بود و فضایی را برای شبه نظامیان  فراهم می‌کنند که میلیون‌ها پناهجوی سوری که به ترکیه مهاجرت کرده‌اند، به این منطقه برگردند.»

در ادامه این گزارش آمده است: «افزون بر این یک پیوست گفته نشده وجود دارد و آن اینکه آمریکایی‌ها هم می‌توانند قدرت شلیک و نفوذ کافی در شمال شرق  را حفظ کنند. به این ترتیب منطقه شمال شرق می‌تواند به طور غیررسمی در سال‌های پیش رو تحت محاصره کردهای سوری باشد.»

سی‌ان‌ان به نواقص کوتاه‌مدت راه‌حل ارائه شده اشاره کرده و نوشت: « آنکارا رویکرد خودش را در خصوص منبج از طریق غرب فرات دارد که امروز توسط کردهای مورد حمایت آمریکا اداره می‌شود. بشار اسد به مناطق پر جمعیت شمال غرب یعنی استان ادلب چشم دوخته؛ جایی که ترکیه نفوذ زیادی دارد.»

این رسانه آمریکایی مشکلات بلند مدت این راه حل را نیز برشمرده و  مدعی شده توافق سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه، معضلات جمعیت‌شناختی و فرقه‌ای که در وهله نخست منجر به جنگ شده بود را نادیده گرفته است.

سی‌ان‌ان مدعی شده اهل تسنن در سوریه در سال ۲۰۱۲ علیه سلطه یک نظام شیعه برخاستند. این سنی‌ها هنوز فاقد نمایندگی یا کارکرد داخلی هستند. آنها  در یک بخش کوچکی از شمال غرب در خارج از مرزهای سوریه در ترکیه و اردن و لبنان محصور شده‌اند. محروم نگه داشتن این جمعیت در بخش‌های حاشیه‌ای و روستایی نفوذ افراط گرایان در خاورمیانه را کاهش نخواهد داد بلکه آنها را تقویت خواهد کرد.

این رسانه در ادامه به دو نکته‌ای که در ماه های آینده می‌شود روی آن حساب کرد، اشاره کرده و مدعی شد: روسیه و بشار اسد استان ادلب را بمباران خواهند کرد و شورشیان سنی که در این منطقه حاشیه‌نشینی می‌کنند در پاسخ تا جایی که می‌توانند افراطی عمل خواهند کرد. هر دو طرف به رویه سابقشان ادامه می‌دهند. مساله بعد اینکه کردهای سوریه به واسطه شکست قریب الوقوع داعش در سوریه کنترل شمال شرق را در دست خواهند داشت. همه چیز در شرق فرات قبل از داعش منحصر به کردها نبود و امروز نیز چنین نیست اما نیروهای دموکراتیک سوریه (کردهای سوریه مورد حمایت آمریکا) در این منطقه صاحب اقتدار هستند. اگر آمریکا این منطقه را ترک کند، همان طور که ترامپ گفته است، احتمالا کردهای سوریه باید یا به توافقی برای همزیستی مسالمت‌آمیز با دولت سوریه برسد یا خودش به تنهایی عمل کند و این بدان معناست که باید علیه ترکیه و نیروهای دولتی سوریه بجنگند.

این رسانه آمریکایی در پیش‌بینی آینده مذاکرات سه‌جانبه مدعی شده سه قدرت مسلط در سوریه (شورشیان مورد حمایت ترکیه، کردهای مورد حمایت آمریکا و بشار اسد با حمایت ایران و روسیه) حامیان خودشان را دارند که کاملا با هم مخالفند. ترکیه می‌خواهد کردها را شکست دهد. بشار اسد می‌خواهد شورشیان مورد حمایت ترکیه را شکست دهد و آمریکا را دور نگه دارد. آمریکا می‌خواهد ایرانی‌ها را شکست دهد و روس‌ها را تحت کنترل نگه دارد.

این رسانه مدعی شده ایران، ترکیه و روسیه ممکن است بتوانند در آنکارا رو به دوربین ها لبخند بزنند اما هنوز باید بر روی شیشه شکسته‌های سوریه راه بروند.

 

کد N1852570

وبگردی