آفتاب
عبدالباری عطوان در سرمقاله الرای الیوم:

پیام دوگانه اردوغان به ترکیه و متحدانش در ناتو

پیام دوگانه اردوغان به ترکیه و متحدانش در ناتو

به گزارش ایلنا، «عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» در سرمقاله جدید خود با عنوان «چرا رئیس‌جمهور  ترکیه در بازدید از مرزهای سوریه لباس نظامی به تن کرد؟» نوشت:

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه با پوشیدن لباس نظامی و بازدید از مناطق مرزی هاتای در نزدیکی مرزهای سوریه با همراهی ژنرال «خلوصی آکار» و جمعی از فرماندهان ارشد نظامی ترکیه به دنبال ارسال یک پیام دوگانه نخست به داخل ترکیه و در مرحله دوم به جهان خارج به ویژه متحدان آمریکا و ناتو و بیان این موضوع است که آنکارا آماده مواجهه نظامی علیه کردها و ممانعت از راه‌اندازی حکومت مستقل در مرزهای شمال سوریه است.

اما به نظر می‌رسد که پس از اشغال شهر عفرین و حدود هزار کیلومتر مربع از حومه این شهر و کشتار حدود سه هزار و ۸۵۲ تروریست از نیروهای یگان مدافع خلق کرد، اگر نیروهای ترکیه به سمت شهر منبج حرکت نکنند و کنترل آن را در اختیار نگیرند و در ادامه راه به روی آنها به سمت دیگر شهرهای تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه مثل رقه، حسکه و قامشلی و عین العرب باز نشود، پیروزی های اخیر آنها اگر نگوییم در شرایط فعیلی بی ارزش است اما ناقص خواهد ماند.

اشغال شهر منبج برای اردوغان و ارتش ترکیه که برای دومین بار است در میان همتایان خود در ناتو اقدام به اشغالگری می‌کند، می‌تواند بزرگ‌ترین چالش باشد. چرا که آمریکا تا این لحظه بر پیروزی نیروهای کرد مرتبط با خود و ممانعت از سلطه نیروهای ارتش ترکیه بر مناطق تحت کنترل کردها حتی اگر به مواجهه نظامی برسد، مصمم است.

فرماندهی نظامی آمریکا برای تاکید بر جدیت مواضعش در حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه ۳۰۰ نیروی نظامی اضافه به منبج اعزام کرد، جایی که نیروهای آمریکایی مجهز به ده‌ها تانک و وسایل نقلیه زرهی و تجهیزات سنگین هستند. در همین حال «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه تهدید به اعزام نیروهای فرانسه به منبج و مناطق تحت کنترل کردها در شمال سوریه برای حمایت از نیروهای آمریکایی حاضر در این مناطق کرد، اقدامی که به معنای تایید فرانسه از تاسیس حکومت کردها است.

به معنای دیگر، ترکیه از لحاظ نظری با دو نیروی نظامی برتر ناتو در سوریه یعنی آمریکا و فرانسه مواجه است و پس از رد پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه مبنی بر گفت‌وگوهای ترکی - کردی با نظارت پاریس، گزینه‌ای جز جنگ پیش روی آنها نیست.

 

کد N1852370

وبگردی