آفتاب

از حمله به پایگاه هوایی سوریه و تیراندازی‌های مرگبار تا تصمیم جنجالی گواتمالا

از حمله به پایگاه هوایی سوریه و تیراندازی‌های مرگبار تا تصمیم جنجالی گواتمالا

به گزارش ایلنا، در ادامه نگاهی داریم به مهمترین حوادث قاره آمریکا در سال ۱۳۹۶.

حمله پنتاگون به پایگاه هوایی سوریه

وزارت دفاع آمریکا در فروردین ۱۳۹۶ اعلام کرد که ۵۹ موشک از نوع «تام هاوک» را به ‌سمت پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه در شهر حمص در مرکز سوریه شلیک کرد. این حمله در واکنش به ادعای واشنگتن در خصوصو عملیات شیمیایی دولت سوریه علیه مخالفان صورت گرفت.

تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا

دونالد ترامپ دی ماه گذشته به‌رغم هشدارهای جامعه جهانی و حتی هم‌پیمانان واشنگتن، به طور رسمی اعلام کرد که سفارت آمریکا را از تل‌‌آویو به بیت‌المقدس منتقل خواهد کرد و این شهر را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت خواهد شناخت.

برکناری تیلرسون

دونالد ترامپ اواخر اسفند ماه اعلام کرد که «رکس تیلرسون» را از سمت وزارت خارجه برکنار کرده و «مایک پمپئو» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) را جایگزین وی خواهد کرد. همچنین «جینا هاسپل» افسر اطلاعاتی کهنه‌کار قرار است ریاست‌ سیا را بر عهده بگیرد.

تیراندازی مرگبار در کلوپ شبانه لاس وگاس

در مهر ۹۶ در اثر تیراندازی یک فرد از اتاقش در هتلی در لاس وگاس به سمت یک کنسرت روباز ۵۸ نفر کشته شدند. این حادثه مرگبار ترین حادثه تیراندازی در آمریکا بود.

کانادا؛ از تحریم ۳۰ شهروند سوری تا حمله داعش

در مهر ۹۶، وزارت امور خارجه کانادا از قرار گرفتن نام ۳۰ شهروند روسی در فهرست تحریم‌های این کشور خبر داد.  کانادا اعلام کرد این ۳۰ نفر با استناد به قانون تازه تصویب شده «عدالت برای قربانیان فساد مقام‌های خارجی» در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند. از سوی دیگر، حدود چهار ماه قبل و در آبان ماه در اثر حمله یک مهاجم با خودروی ون اجاره‌ای به عابران پیاده بیش از پنج نفر زخمی شدند. داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفت.

ونزوئلا؛ از انتخابات شهرداری‌ها تا بحران اقتصادی

ونزوئلا در سال گذشته بستر بحران‌های گسترده سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بود. بر همین اساس احزاب مخالف در ونزوئلا از شرکت در انتخابات شهرداری‌ها در مجلس کناره‌گیری کردند و حزب حاکم این کشور اکثریت کرسی‌ها را در اختیار گرفت. سقوط ۴۵ درصدی ارزش پول ونزوئلا و افزایش قیمت‌ها از یک سو و از سوی دیگر بحران اعتراض‌های اجتماعی از ونزوئلا کشوری بحران‌زده در سال ۹۶ایجاد کرد.

گواتمالا و انتقال سفارت به قدس

در دی ماه گذشته و در پی تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، گواتمالا اعلام کرد که سفارت خود را به قدس منتقل خواهد کرد.

 

کد N1851940

وبگردی