آفتاب

گزارش یک رسانه صهیونیستی از «تصرف بازار عراق توسط تولیدکنندگان ایرانی»

گزارش یک رسانه صهیونیستی از «تصرف بازار عراق توسط تولیدکنندگان ایرانی»

به گزارش ایلنا، روزنامه صهیونیستی هاآرتص نوشت که بسیاری از مبارزان عراقی به ایران وفادارند و سیاستمداران این کشور به ایران مدیون هستند. شرکت‌های ایرانی همه چیز را اعم از تاکسی‌های زرد رنگ تا یخچال و تصفیه هوا و بازار های خیابانی را در دست گرفته‌اند.

این رسانه صهیونیستی نوشت: عراق بزرگ‌ترین بازار تولیدکننده خرما در جهان بود اما با تخریب ناشی از جنگ هشت ساله با ایران، تولید به اندازه‌ای کاهش یافت که واردکنندگان امروز مانع حفظ صنایع داخلی عراق می‌شوند.

این رسانه مدعی شده تولیدکنندگان ایرانی خرماهای صادراتی‌شان را زیر کارتون میوه‌های دیگر مخفی میکنند. عربستان سعودی نیز تولید کننده بزرگ میوه در منطقه است اما ایران بازار عراق را قبضه کرده است.

هاآرتص در گفت‌وگو با یک تاجر در بازاری خارج از بغداد مدعی شده دولت عراق هیچ کاری نمی‌کند. ایران سیاست‌های عراق و اقتصاد این کشور را کنترل میکند.

این رسانه با اشاره به افزایش نفوذ ایران در عراق در پی حمله آمریکا به این کشور و سقوط صدام در سال ۲۰۰۳ نوشت: امروز ایران و عراق رابطه بسیار نزدیکی دارند. تهران با کمک به عراق برای شکست داعش که دشمن مشترک دو کشور بود، نفوذش را در عراق تثبیت کرده است. بهبود روابط دو کشور نفوذ ایران را در بسیاری از ابعاد از جمله اقتصاد تقویت کرده است.

یک دیپلمات غربی که بنا بر اعلام این رسانه رژیم صهیونیستی سال‌ها مسائل ایران را از نزدیک دنبال می‌کرده، در گفت‌وگو با این روزنامه مدعی شد: این یک اقدام تکراری است. به عراقی‌ها کمک می‌کنند بعد مطمئن می‌شوند که آنها نیز در کسب و کار به ایران کمک خواهند کرد.

این روزنامه اذعان کرد: ایران شریک اول تجاری عراق است. گردش مالی بین دو کشور سالانه ۱۲ میلیارد دلار است. تجارت سالانه عراق و عربستان تنها ۶ میلیارد دلار است. تهران اقلام غذایی و ساختمانی و مصنوعات پلاستیکی به عراق صادر می‌کند. تجار محلی معتقدند کالاهای غذایی ایرانی و وسائل نقلیه ارزان از جمله تاکسی‌های زرد رنگی که همه جا در بغداد دیده می‌شود، بازار عراق را تصرف کرده است. اما کیفیت زمانی که در مورد خرما صحبت می‌کنیم، به گفته مهدی القیسی وزیر کشاورزی عراق تعیین کننده است.

القیسی گفته مساله بازاریابی و بسته‌بندی چیزی است که ما هنوز برای انطباق با استانداردهای آن فاصله داریم.

مقام‌های عراقی گفته‌اند که غیر ممکن است بتوانند بگویند چه تعداد خرمای خارجی در عراق فروش می‌رود چرا که این خرماها از راه‌هایی وارد کشور می‌شوند اما روشن است که عراق دیگر پادشاه تولید خرما در جهان نیست.

این گزارش به آمارهای بنیاد شورای بین‌المللی میوه خشک و خشکبار اشاره کرده که بر اساس آن عراق در روزهای اوج خود سه چهارم خرمای جهان را تولید می‌کرد اما امروز تنها پنج درصد خرمای جهان را تولید می‌کند و هفتمین تولید کننده بزرگ است.

این رسانه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با عباس القریشی مشاور اتحادیه کشاورزان عراق نوشت: خرماهای ایرانی سهم عمده بازار عراق را در مقایسه با سعودی‌ها، اماراتی‌ها و خرماهای کویتی به خود اختصاص داده‌اند چرا که ایران مرزهای مشترک متعددی با عراق در کردستان و استان‌های جنوبی دارد.

محمد حمید، تاجر عراقی گفته ما نمی‌خواهیم دولت جلوی قاچاق را بگیرد چون ما می‌فروشیم. سه سال پیش خرماهای عراقی به قیمت ۳۰۰۰ دینار برای هر کیلو فروخته می‌شد امروز ما آنها را ۱۰۰۰ دینار می‌فروشیم چرا که بازار عراق، رقابتی شده است.

بر اساس این گزارش، با توجه به کمبود آب و فقدان آفت‌کش‌ها در عراق و اینکه عراقی‌ها برای روشن نگه داشتن ژنراتورهای یخچال‌های نگهداری مواد غذایی مجبور به خرید گاز هستند، تولیدکنندگان ایرانی با مشکلی جدی مواجه نخواهند شد.

این رسانه به نقل از سخنگوی وزیر تجارت عراق نوشت: عراق خواستار حمایت از صنایع محلی با استفاده از یارانه‌هایی است که به کشاورزان داده می‌شود اما در عین حال سعی می‌کند از الزامات بازار آزاد نیز حمایت کند. ما می‌خواهیم مردم عراق قادر به انتخاب میان بهترین کالاها باشند چرا که در بسیاری از موارد کالاهای داخلی بهترین کالاها نیستند. کشاورزان نیز باید به خودشان و به بخش خصوصی متکی باشند.

این رسانه رژیم صهیونیستی با اشاره به انتخاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان نوشت: با انتخاب او سیاست خارجی عربستان نیز تغییرات عمده‌ای داشته است. بن سلمان قول داده از عربستان در برابر ایران حفاظت کند. تلاش‌های ریاض برای افزایش نفوذ در عراق نیز آغاز شده است. برنامه‌های شرکت صنایع مادر پتروشیمی سعودی باز کردن دفتری در عراق است. از سوی دیگر، خدمات انرژی و صنایع عربستان نیز قرار است دفتری در عراق بازگشایی کند تا از طریق این دفتر، حضور عربستان را در بخش خصوصی این کشور توسعه ببخشد.

این رسانه، سرکت‌های سرمایه‌گذاری کشاورزی عربستان را بازوی صندوق سرمایه گذاری عمومی کشور خوانده که به دنبال فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی عراق است. دو کشور درباره ابتکار عمل‌های افزایش روابط و سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی و پروژه‌های نیرو و انرژی‌های تجدید‌پذیر را آغاز کرده‌اند. اما ریاض همچنان با به دست آوردن جایگاه ایران درعراق فاصله جدی دارد.

به  نوشته این روزنامه صهیونیستی، دو کشور ایران و عراق قراداد هفت میلیارد دلاری را در بخش تکنو مهندسی امضا کرده‌اند. سرمایه‌گذاران ایرانی در سال ۲۰۱۴ قرارداد ساخت ۱۰۰ اتومبیل در روز برای صادرات به عراق را امضا کرده بودند. در پی تحولات اخیر در کردستان عراق، قراداد صادرات نفت عراق به ایران از میادین نفتی کرکوک به نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌های کرمانشاه امضا شد. مقام‌های نفتی عراق گفته‌اند که این قرارداد با صادرات ۴۰ هزار بشکه در روز به ایران آغاز خواهد شد.

 

 

کد N1851571

وبگردی