آفتاب
تینو صالحی در گفتگو با مهر:

ایده «نحس» از یک «بیت‌خوانی» گرفته شد/ بازی قدرت با یک کودک شوم

ایده «نحس» از یک «بیت‌خوانی» گرفته شد/ بازی قدرت با یک کودک شوم

کارگردان «نحس» با اشاره به ویژگی‌های این نمایش کمدی - تراژدی عنوان کرد این اثر نمایشی توانسته در ایام نوروز میزبان خوبی برای علاقه مندان به تئاتر باشد.

تینو صالحی بازیگر و کارگردان تئاتر درباره اجرای نمایش «نحس» به خبرنگار مهر گفت: این اثر نمایشی از ۷ فروردین ماه ساعت ۱۹ اجرای عمومی خود را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر آغاز کرده است. این اثر نمایشی نوشته خودم است و براساس یکی از «بیت خوانی» های منطقه کردستان نوشته شده است. «بیت خوانی» اصطلاحا یک شیوه از خواندن داستان و قصه خوانی مبتنی بر نغمه‌های کاملا ساده و بدون رعایت وزن و قافیه است.

وی ادامه داد: هنوز در برخی از مناطق کردستان این ابیات فولکلور خوانده می شود و وجود دارند. من در یکی از این «بیت خوانی» ها با داستانی عجیب روبرو شدم و ایده نگارش نمایشنامه «نحس» از آنجا در ذهنم شکل گرفت. البته این متن چه در نحوه نگارش و چه شکل اجرایی شباهتی به «بیت خوانی» و ساختار سنتی ندارد و حتی در نوع لهجه و لباس بازیگران نیز تاکیدی بر منطقه کردستان نداشته ام. فضای نمایش در بی زمانی و بی مکانی و در یک منطقه و زمانی خیالی رخ می دهد.

صالحی درباره داستان نمایش توضیح داد: نمایش «نحس» داستان نوزادی است که با جادو به دنیا می آید و نحس است. در این نمایش خانواده ای بعد از اینکه در طول ۱۵ سال هر سال که فرزندی به دنیا می آورند از دنیا می رود فرزند آخرشان را با توسل به جادو به دنیا می آورند. این نوزاد بسیار عجیب و شوم است و از یک روزگی تا هفت روزگی کارهای بسیار وحشتناک و عجیبی می کند که تنها یکی از آنها این است که پدر و مادرش را به قتل می رساند. خانواده نمی دانند که باید با این نوزاد چه کنند و در نهایت با او وارد یک بازی قدرت می شوند.

این بازیگر تئاتر درباره ویژگی های این اثر نمایشی بیان کرد: برای نگارش نمایشنامه داستان اصلی را دراماتیزه کردم و در واقع تنها خط اصلی قصه را گرفتم و اتفاقات فرعی را از کار حذف کردم. برداشت من از این داستان وفادارانه نبوده است و در حقیقت یک متن مستقل براساس یک ایده اولیه خلق شده است. این داستان قابلیت این را داشت که به اثری در ژانر دلهر و وحشت تبدیل شود اما نگاه من به این داستان یک کمدی تلخ است و می توان نمایش «نحس» را یک کمدی - تراژدی نامید که به صورت موزیکال ارایه می شود.

وی عنوان کرد: نزدیک به یک سال است که این نمایش را تمرین می کنم و در طول این یک سال توانستم با فراغ بال ۴ ورژن مختلف از نمایش را تمرین کنم و در نهایت به فرم دلخواهم دست یابم. صحنه و فضای نمایش به شکل خیالی طراحی شده و من تلاش کرده ام این خیالی بودن در دکور نمایش نیز مشهود باشد. طراحی صحنه نمایش ساده است اما زیبایی شناسی خاصی در آن وجود دارد به این ترتیب که در طراحی صحنه از دار قالی و نقش و نگارهای یک قالی ایده گرفته ام و شخصیت های نمایش از دار قالی بیرون می آیند.

کارگردان «حکومت نظامی» درباره اجرای نمایش در ایام نوروز متذکر شد: در چند سال گذشته ایام تعطیلات نوروز یک زمان مرده برای اجرای نمایش به حساب می آمد اما در چند سال اخیر این روند تغییر کرده و مخاطبان به دیدن آثار نمایشی در تعطیلات نوروز می نشینند. من برای اولین بار است که در این ایام، نمایشی را به صحنه می برم اما خودم انتخاب کردم که در نوروز اجرا داشته باشم چون معتقدم مخاطبان در این روزها مشتاق دیدن تئاتر هستند و دوست دارند اوقات فراغتشان را بگذرانند.

وی در پایان صحبت هایش یادآور شد: نمایش «نحس» اثری مفرح است که ممکن است در نگاه اول با توجه به فرم اجرایی اش نمایشی مناسب مخاطب عام نباشد اما با توجه به حال و هوای کمدی که دارد قابلیت جذب هر قشری از مخاطبان را داراست.

نمایش «نحس» نوشته و کارگردانی تینو صالحی و بازی مجید رحمتی، یلدا عباسی، نازنین بابایی، نجلا نظریان، فرزاد برهمن و ... از ۷ فروردین ساعت ۱۹ در تالار قشقایی به صحنه رفته است.

کد N1851099

وبگردی