آفتاب

جدی گرفتن مردم می‌تواند مشکلات کشور را حل کند/مدیریت کشور به پذیرش احزاب به معنای واقعی تن نداده است

جدی گرفتن مردم می‌تواند مشکلات کشور را حل کند/مدیریت کشور به پذیرش احزاب به معنای واقعی تن نداده است

حجت الاسلام محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی خود از تحولات سیاسی و اجتماعی کشور در سال ۹۶ گفت: هرچند که توقع نمی‌رفت، اما سال ۹۶ از نظر اقتصادی سالی پرتلاطم بود و انتظار ‌این بود که سال اول ریاست جمهوری دوره دوازدهم از نظر اقتصادی وضعیت بهتری داشته باشد.

معاون رئیس دولت اصلاحات مشکلات به‌وجود آمده در حوزه‌های ارزی را تا حدودی ناشی از بحران‌های سیاسی پیش آمده در ایران ارزیابی کرد و گفت: مشکلات اجتماعی نشات گرفته از نارضایتی‌های سیاسی و اقتصادی، خود فصل جدیدی از بحران‌های اقتصادی را دامن زد.

عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه ایران از نظر سیاسی هم سال پرتنشی را گذراند به اعتراضات و رفتارهای هیجانی سال ۹۶ در حوزه کارگری و زنان که ناشی از بی‌توجهی به خواسته‌های مردم بود اشاره، و ابراز امیدواری کرد که همه این اتفاقات بدی که در سال پیش شاهد‌ آن بودیم نتیجه خیرش را برای سال جاری ببینیم و با مردم رابطه بهتری داشته باشیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تشریح راهکارهایی در جهت پیشگیری از رفتارهای هیجانی در کشور، بیان داشت: من معتقدم که یک عنوان، می‌تواند دلیل همه مشکلات باشد و یا همه مشکلات را حل کند، و آن جدی گرفتن مردم و جدی گرفتن صندوق رای است.

ابطحی افزود: مردم تا وقتی که حس کنند که می‌توانند تغییرات مورد نظرشان را از طریق صندوق رای اعمال کنند حتما صندوق رای را برمی‌گزینند اما وقتی که حس کنند که رای دادن آنها تاثیری در تغییرات مورد نظرشان ندارد این ناامیدی مستولی و هیجانات بیشتر می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه هر انتخاب دارای مفهومی است بیان کرد: اگر آن مفهوم بعد از انتخاب عملی نشود جامعه دچار یاس و ناامیدی شده و طبعا اعتراضات و هیجانات سیاسی رشد می‌کند.

مشاور رئیس دولت اصلاحات یکی از راههای برون رفت کشور از وضعیت فعلی را تقویت احزاب دانست و اظهار کرد: بی‌شک احزاب وقتی تقویت می‌شوند که حاکمیت بپذیرد که حزب، مورد نیاز جامعه است و جامعه باید از طریق حزبی سخن و دیدگاه خودش را مطرح کند.

عضو مجمع روحانیون مبارز تصریح کرد: باورم این نیست که مدیریت کشور به پذیرش احزاب به معنای واقعی تن داده باشد.

ابطحی با اشاره به اینکه ما در ایران حزب قدرتمند نداریم بیان کرد: ما بیشتر از اینکه بخواهیم به احزاب فشار بیاوریم، باید همه بپذیریم حرف‌ها شناسنامه‌دار باشد و احزاب دیدگاه‌هایشان را مطرح کنند و اگر شناسنامه‌دار هم حرف بزنیم به نفع کشور است و باعث می‌شود دیدگاه‌ها، دیدگاه‌هایی روشن‌تر باشد.

معاون رئیس دولت اصلاحات در بیان اولویت‌های قوای سه گانه برای سال ۹۷ گفت: من معتقدم در سال ۹۷ اولویت قوه مجریه باید ساماندهی به اقتصاد و رفع معضل بیکاری و اولویت قوه قضائیه رسیدگی بی‌حاشیه به همه مفاسد بدون تبدیل کردن آن‌ها به پرونده‌های سیاسی باشد.

ابطحی تلاش برای تصویب قوانینی در جهت جدی‌تر گرفتن دیدگاه‌های مردم و حوزه‌های سیاسی و امکان عملیاتی کردن وعده‌های رئیس جمهور را از اولویت‌های قوه مقننه بیان کرد.

کد N1851057

وبگردی