آفتاب

واشنگتن نماینده تجاری روسیه در آمریکا را اخراج می‌کند

واشنگتن نماینده تجاری روسیه در آمریکا را اخراج می‌کند

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «الکساندر استدنیک»، نماینده تجاری روسیه در آمریکا، گفته است که واشنگتن او را عنصر نامطلوب خوانده است. 

سازمان تجاری روسیه در آمریکا یکی از سه موسسه‌ای بود که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، در سال گذشته میلادی دستور بستن آن را داد. این اقدام در پی تصمیم مسکو مبنی بر کاستن شمار دیپلمات‌های آمریکایی به نصف صورت می‌گیرد که خود واکنشی به اقدامی مشابه از سوی دولت آمریکا بود. 

این دیپلمات گفت: «پس از آن‌که سازمان تجاری روسیه در آمریکا در ماه سپتامبر بسته شد، این که نام من به فهرست دیپلمات‌های اخراجی از خاک این کشور اضافه شد، چندان متعجبم نکرد.»

نماینده تجاری روسیه گفت که او زمانی از تصمیم دولت آمریکا باخبر شد که برای شرکت در نشست وزرا در مسکو به سر می‌برد.

 وی در این‌باره هشدار داد: «این حرکتی کاملا منفی از سوی ایالات متحده است و رابطه میان دو کشور را خراب‌تر می‌کند. اما این بدان معنا نیست که باقی دیپلمات‌های روس، که در این دوران سخت در ایالات متحده می‌مانند، از تلاش خود برای حفظ پیوندهای ضروری میان روسیه و آمریکا که مبتنی بر منافع ملی و همچنین منافع امنیتی جهانی است، صرف‌نظر خواهند کرد.»

ایالات متحده دوشنبه گذشته ۶۰ دیپلمات روس را در پی اعلام همبستگی با بریتانیا از کشور اخراج کرد. بریتانیا روسیه را متهم می‌کند که در مسموم کردن «سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس و دخترش در شهر سالیزبوری انگلستان دست داشته است؛ اتهامی که روسیه به‌شدت آن را رد می‌کند. 

بسیاری از کشورها، ازجمله بیشتر اعضای اتحادیه اروپا، کانادا و اوکراین در این قضیه از بریتانیا حمایت کردند و شماری از دیپلمات‌های روس را از کشورهای خود اخراج کردند. امری که به بزرگ‌ترین اخراج دیپلمات‌های روس در طول تاریخ تبدیل شد. 

روسیه با اخراج شمار یکسانی از دیپلمات‌های این دولت‌ها از کشورش به این اقدام‌ها واکنش نشان داد. ۶۰ نفر از این دیپلمات‌های اخراجی اهل آمریکا هستند. روسیه همچنین دستور بستن کنسولگری آمریکا در سنت‌پترزبورگ را داد.

«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید، گفت که دولت ایالات متحده با این اقدام روسیه «کنار خواهد آمد».

 

کد N1850855

وبگردی