آفتاب

موزه هفت‌تپه در نوروز ۹۷ متحول شد

موزه هفت‌تپه در نوروز ۹۷ متحول شد

مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه بیان کرد که گردشگران نوروزی محوطه باستانی و موزه هفت‌تپه، فضایی متفاوت از این موزه را در نخستین روزهای بهار ۹۷ تجربه کردند.

به‌گزارش خبرگزاری مهر به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی  و گردشگری خوزستان، عاطفه رشنویی مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۹۷  درباره تغییرات موزه هفت‌تپه در نوروز ۹۷ گفت: «با همکاری گروه‌های کارشناسی در پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه محتوا و فرم موزه هفت‌تپه پس از چهار دهه که از تأسیس آن می‌گذرد، موردبازنگری قرار گرفت و اجرای استانداردهای روز موزه‌ای در آن به جریان افتاد.»

او با تأکید بر این‌که سامان‌دهی موزه هفت‌تپه شامل یک برنامه درازمدت و چند برنامه کوتاه‌مدت می‌شود، خبر داد: «تحولی که گردشگران نوروزی موزه هفت‌تپه شاهد آن هستند، یکی از مراحل و اهداف کوتاه‌مدت پروژه سامان‌دهی است که تا ابتدای سال ۹۷ برنامه‌ریزی شده بود. در این مرحله، نوسازی ویترین‌ها با ملاحظات حفاظتی، طراحی و اجرای ترکیب‌بندی جدید در نمایش آثار، طراحی محتوای جدید بر اساس یک خط داستانی، نوسازی ساختار نورپردازی، اصلاح رنگ محیط، ارائه اطلاعات تاریخی به‌صورت تایم‌لاین برای گردشگران، عرضه صورت‌های گرافیکی و توضیحات آن‌ها از نقش مهرهای باستانی با اقتباس از هنر ویترای، نوسازی تهویه محیطی و... بخشی از تحولات موزه هفت‌تپه در نوروز ۹۷ بوده است.»

مدیر میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه تصریح کرد: «سامان‌دهی موزه هفت‌تپه پس از نوروز ادامه دارد و فاز بعدی آن با یک رویداد شگفت که رونمایی از آثار تازه کاوش‌شده و نادیده محوطه باستانی هفت‌تپه در روز جهانی موزه در ۲۸ اردیبهشت است، همراه خواهد بود.»

موزه هفت‌تپه هم‌زمان با کاوش‌های این محوطه باستانی و با هدف نگهداری، حفاظت و همچنین نمایش آثار به‌دست‌آمده از محوطه باستانی هفت‌تپه در سال ۱۳۵۲ خورشیدی به همت دکتر عزت‌الله نگهبان ساخته شد. با شروع جنگ تحمیلی در سال ۱۳۵۹، این موزه تعطیل و بسیاری از اشیای آن به سایر مراکز میراث‌فرهنگی انتقال یافت. در سال ۱۳۷۷ موزه هفت‌تپه به‌عنوان مرکز مطالعات میراث جهانی چغازنبیل بازگشایی و سامان‌دهی شد. اکنون موزه هفت‌تپه بخشی از پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه است که در محل ساختمان این موزه مستقر است.

کد N1850577

وبگردی