آفتاب

کارگردان مطرح روسیه مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر می شود

کارگردان مطرح روسیه مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر می شود

کارن شاخنازاروف کارگردان مطرح روسیه از مهمانان سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، کارن شاخنازاروف کارگردان مطرح روسیه از مهمانان این دوره از جشنواره جهانی فیلم فجر خواهد بود و فیلم «قاتل تزار» او در بخش بازسازی کلاسیک ها به نمایش درمی آید.

کارن شاخنازاروف ۶۶ ساله تهیه‌کننده، نویسنده و کارگردان مطرح سینمای شوروی و حالا روسیه است که از سال ۱۹۹۸ رییس استودیوی «مُسفیلم» شد. 

وی پیش از این در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در سال ۱۳۸۸ برای فیلم «اتاق شماره شش» که بر اساس یکی از آثار آنتوان چخوف ساخته شده است، جایزه بهترین فیلم بخش مسابقه سینمای بین‌الملل را دریافت کرد. 

این کارگردان سینمای روسیه، درام «قاتل تزار» را در سال ۱۹۹۱ با حضور مالکوم مک‌داول و اولگ یانکوفسکی در نقش‌های اصلی ساخت؛ فیلمی که به بخش اصلی جشنواره کن همان سال راه پیدا کرد و برای تصاحب نخل طلا رقابت کرد. از این فیلم دو نسخه وجود دارد که یکی به زبان انگلیسی است و بعداً توسط بازیگران روس دوبله شد و دیگری به زبان روسی. البته در نسخه دوم، مک‌داول وانمود می‌کند که به زبان روسی صحبت می‌کند و بعداً نقش او را یک بازیگر روس گفت.

شاخنازاروف در سال ۲۰۱۲ با فیلم «ببر سفید» به عنوان نماینده رسمی روسیه به بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان اسکار هشتادوپنجمین مراسم آکادمی معرفی شد اما سرانجام از راهیابی به فهرست کوتاه نهایی بازماند. 

وی در ماه مارس ۲۰۱۴ نامه‌ای را در حمایت از موضع رییس‌جمهور روسیه ولادیمیر پوتین درباره مسأله اوکراین و شبه‌جزیره کریمه امضا کرد که منجر به ممنون‌الورودی او به اوکراین شد. 

فیلم «قاتل تزار» که در بخش بازسازی کلاسیک های سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درمی آید محصول ۱۹۹۱ اتحاد جماهیر شوروی و بریتانیا است.

داستان فیلم از این قرار است که تیموف‌یِف بیمار تیمارستان ادعا می‌کند همان مردی است که تزار الکساندر دوم را در سال ۱۸۸۱ و نوه‌اش تزار نیکولاس دوم را در سال ۱۹۱۸ به قتل رسانده است. دکتر اسمیرنوف تصمیم می‌گیرد شیوه درمانی عجیب‌وغریبی را روی او اجرا کند اما اوضاع طبق انتظارها پیش نمی‌رود و اتفاقی غیرمنتظره روی می‌دهد. 

آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره [email protected] است.

سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

کد N1850485

وبگردی