آفتاب

تقویت پیوندها و اشتراکات فرهنگی دستاورد برگزاری نمایشگاه‌های مشترک است

تقویت پیوندها و اشتراکات فرهنگی دستاورد برگزاری نمایشگاه‌های مشترک است

به گزارش ایلنا، محمدحسن طالبیان شب گذشته 7 فروردین ماه، درسخنرانی  مراسم افتتاح نمایشگاه "امپراطوری  گل‌های سرخ" در موزه لوور- لانس فرانسه برگزاری نمایشگاه "لوور در تهران" و نمایشگاه "امپراطوری گل سرخ": شاهکارهای ایرانی قرن نوزدهم" را دو حرکت فرهنگی بسیار مهم  و موثر در تعمیق ارتباط بین دو کشور دانست و گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی فرصت استثنایی برای مردم دو کشور ایران و فرانسه را فراهم می‌سازد  تا بتوانند از آثار منتخب و غنی فرهنگ‌های ایران و فرانسه و سایر فرهنگ‌های بشری بازدید کنند. 

وی  با ابراز امیدواری از اینکه در سال جدید رابطه دوستی بین دو ملت بزرگ ایران و فرانسه تحکیم یابد، سال 2018 را  سالی درخشان در ارتباطات بین موزه‌ای دو کشور دانست.

طالبیان، میراث غنی دوره قاجار و سنت هنری آن با ترکیبی از هنر صفوی و آن چه در مواجهه نزدیک جامعه ایران با اروپا در این دوره رخ داد را موجب ظهور نوعی از هنر عنوان کرد که تا پیش از آن سابقه نداشته است.

به گفته وی، در این دوره واردات گسترده کالاهای اروپایی به ایران که در میان آنها نقاشی‌ها، آثار و مواد هنری نیز وجود داشت و سفرهای مکرر پادشاهان قاجار به غرب و همچنین ورود سیاحان و جهانگردان اروپایی به ایران که اغلب در طراحی مهارت فوق‌العاده‌ای داشته‌اند، زمینه‌ساز  بروز سبکی در هنر ایران شد که باعث شکل‌گیری نخستین بارقه‌های هنر مدرن در ایران شد.

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: همه کمال هنری دوره قاجار را می‌توان در مجموعه کاخ گلستان به عنوان مقر حکومتی شاهان قاجار مشاهده کرد. این مجموعه که شاهکار معماری و هنری قرن 19 ایران است خوشبختانه در تیرماه 2013/1392 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده و اکنون جز میراث بشری است.

طالبیان گفت: برگزاری این نمایشگاه پس از ثبت جهانی کاخ گلستان بی‌شک باعث کشف لایه‌های ناشناخته از فرهنگ و هنر قاجار خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه دستاورد چنین نمایشگاه‌هایی با ارتباطات دوسویه، نزدیکی بیشتر ملت ایران و فرانسه، تقویت پیوندها و اشتراکات فرهنگی دو سرزمین است، اظهار داشت: دوستی دوطرفه‌ای که در آن هر دو کشور به یک میزان برای همدیگر ارزش قائلند و برای اثبات دوستی و حفظ رابطه با همدیگر حاضر به قبول زحمت و هزینه هستند. برگزاری این نمایشگاه را به مدیران و کارکنان موزه لوورلانس و همه شرکای شرکت‌کننده در نمایشگاه ازجمله کاخ گلستان و موزه ملی ایران تبریک می‌گویم و امید آن دارم از پیوند و رابطة دوستانه موزه‌ها، دو ملت بزرگ ایران و فرانسه منتفع شوند و نتیجة آن حفظ آرامش و صلح پایدار جهانی باشد. 

معاون میراث فرهنگی کشور در پایان از دکتر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان، نیسن وزیر فرهنگ جمهوری فرانسه، وزارت امور خارجه کشورمان به ویژه دلفی، سفیر جمهوری اسلام ایران در پاریس، سنمو، سفیر محترم جمهوری فرانسه در تهران، ژان لوک مارتینز، رییس موزه لوور، ماریا لاوندیر، مدیر لوور لانس و همه مشارکت‌کنندگان در این نمایشگاه و حامیان مالی آنها سپاسگزاری کرد و گفت: امیدوارم زنجیره پیوسته حرکت‌های فرهنگی مشابه در آینده تداوم یابد. 

کد N1850161

وبگردی