آفتاب
ملی‌پوش کشتی و علاقه اش به هنر

موسیقی باعث ایجاد روحیه در من می‌شود/ استعداد بازیگری ندارم

موسیقی باعث ایجاد روحیه در من می‌شود/ استعداد بازیگری ندارم

ملی پوش جوان کشتی کشورمان که این روزها سخت مشغول تمرین های اختصاصی است از علاقه مندی ها و دغدغه های شخصی خود در موسیقی و سینما سخن گفت.

خبرگزاری مهر-گروه هنر-علیرضا سعیدی: رقابت های جهانی کشتی یکی از هیجان انگیز ترین و مهم ترین رویدادهایی است که به ویژه بین ایرانی ها طرفدار دارد. شما اگر نیم نگاهی به تاریخ رقابت های کشتی ایران چه در سطوح داخلی چه خارجی و از همه مهم تر المپیک بیندازید متوجه خاصیت عجیب و غریب این هیجان برای هم وطنان مان می شوید.

اما این ورزش که شاید خیلی ها فکر کنند نزدیکی چندانی با شرایط فرهنگی و هنری جامعه ندارد در این سال ها به ویژه دوران ریاست رسول خادم مدیر مستعفی فدراسیون کشتی جمهوری اسلامی ایران بسیار مورد توجه قرار گرفته توجه به مسایل فرهنگی هنری بود که به نوعی شرایط جدیدی را بین ورزشکاران و تماشاگران فراهم کرده است. تلاش برای اجرای ارکستر سمفونیک تهران در زمان مدیریت علی رهبری پیش از آغاز مسابقات جهانی در ایران، ساخت پوئم سمفونی تختی توسط پوریا خادم، تاکید سرمربی تیم ملی روی مطالعه ورزشکاران از جمله اقداماتی بود که می رفت شرایط مناسبی برای این ورزش پرطرفدار فراهم کند.

علیرضا کریمی ملی پوش ۲۳ ساله کشتی ایران از ورزشکاران متعصب و دوست داشتنی تیم ملی کشتی ایران است که سال گذشته حاضر به رویارویی با حریفی از رژیم صهیونیستی در جریان رقابت های کشتی امیدهای جهان نشد. او که این روزها به دور از حاشیه های ریز و درشت کشتی ایران از جمله ماجرای استعفای رسول خادم، سخت مشغول تمرین است در آستانه نوروز در گفتگو با خبرنگار مهر این بار نه از کشتی بلکه از تاثیر هنر در زندگی شخصی و ورزشی اش سخن گفت.

گفتگوی ما در فرصتی کوتاه بین استراحت تمرین ها در خانه کشتی ایران شکل گرفت که خواندن آن خالی از لطف نیست.

*درباره روحیاتت از بچه های حاضر در اردوی تیم ملی کشتی می پرسیدم و همگی می گفتند که به هنر علاقه دارید. خیلی دلم می خواهد بدانم این روحیه علاقه به هنر بیشتر در سینما و موسیقی است یا تئاتر و هنرهای دیگر؟

-من از دوران کودکی و نوجوانی همواره به سینما علاقه زیادی داشتم و اغلب فیلم ها و حتی سریال ها را با دقت دنبال می کردم. این موضوع در موسیقی هم مانند سینما وجود داشت و من تلاش می کردم ضمن آشنایی با سبک های مختلف موسیقی، هم در اوقات فراغت و هم در اردوها موسیقی گوش کنم چون روی تمرکزم برای تمرین ها تاثیر مطلوبی می گذارد.

*این استفاده از موسیقی حین تمرین ها روال عادی ورزشکاران حرفه ای این رشته است یا تکنیکی مجزا برای رسیدن به تمرکزی است که به آن اشاره کردید؟

-اگر در حین و پس از تمرین، موسیقی خوب و مناسبی باشد باعث ایجاد انگیزه و روحیه در ورزشکاران می‌شود تا بتوانند بهتر و بانشاط‌تر تمرین را دنبال کنند، البته من هم سعی می‌کنم تمرین های خود را با موسیقی همراه کنم زیرا محرک و روحیه‌بخش است.

*آخرین فیلمی که تماشا کردید، چه بود؟

-«رستگاری در شاوشنک» و «فارست گامپ» دو فیلم محبوب من هستند که سال ها پیش آن ها را دیده بودم اما به تازگی دوباره آنها را تماشا کردم.

* حالا که بحث فیلم و سینما شد دوست دارم سوالی را مطرح کنم؛ اینکه وقتی ورزشکاران تبدیل به ستاره و قهرمان می شوند برخی از کارگردانان به غلط یا درست به آنها پیشنهاد بازی در فیلم های سینمایی را می دهند. نظر شما چیست؟ دوست دارید روزی روزگاری بازیگری را هم تجربه کنید؟

-این مساله بستگی به نظر و علایق شخصی ورزشکاران دارد. برخی از آنها علاقه و استعداد این حرفه را دارند و ممکن است در این عرصه هم به موفقیت هایی دست پیدا کنند که ورزشکارانی مانند علیرضا حیدری، پژمان جمشیدی، علی انصاریان نمونه های مناسبی هستند، اما درباره خودم، فکر نمی‌کنم در این زمینه استعداد داشته باشم.

* اما می دانید خیلی ها بر این باورند که ورزشکاران می توانند بازیگران خوبی هم باشند به این دلیل که وقتی وارد مسابقه می شوند به دلیل هزاران چشم نظاره گر و دوربین های تلویزیونی که میلیون ها بیننده دارد سعی می کنند جور دیگری باشند؛ یعنی همان بازیگری و فرو رفتن در یک نقش.

- من از بچگی که خود را شناختم سعی داشتم روراست باشم و بازیگری نکنم. اگر به صفحه شخی من  مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که سعی کردم همان چیزی را که هستم نشان بدهم و اهل خودنمایی و ریا نیستم، البته بهتر است در این زمینه دیگران نظراتشان را بیان کنند.

*این را صادقانه می پذیرم زیرا از زمانی که در مسابقه کشتی امیدهای جهان آن مشکلات به وجود آمد همه مردم به دلیل همین خصوصیت اخلاقی تان با شما ابراز همدردی کردند.

- متاسفانه پیش از این ارتباط چندانی با هنرمندان عزیز نداشتم، اما در این مدت بسیاری از هنرمندان در تمامی رشته ها نهایت لطف و مهربانی را با من داشتند که جا دارد از تک تک آنها تشکر ویژه ای داشته باشم. امیدوارم روزی این شرایط فراهم شود که بتوانم محبت های آنها را جبران کنم.

من از بچگی که خود را شناختم، همیشه سعی داشتم رو راست باشم و بازیگری نکنم. اگر به صفحه شخی من  مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که سعی کردم همان چیزی که هستم را نشان بدهم آیا به طرفدارانتان این قول را می‌دهید که در سال آینده در کنسرت‌ها، تئاترها و سینماها حضور داشته باشید؟

اگر فرصت آن وجود داشته باشد، علاقه‌مند هستم تا اوقات فراغت خود را با این هنرها سپری کنم و ان شاءالله بتوانم در خدمت مردم باشم.

*سال ۹۶ برای یک کشتی گیر قهرمان هنردوست چطور سپری شد؟

- سال ۹۶ نه برای من و نه برای کشور سال خوبی نبود. متاسفانه در ایران ما حوادث و اتفاقاتی چون سانحه سقوط هواپیمای تهران یاسوج، غرق شدن کشتی سانچی، زلزله کرمانشاه، زلزله کرمان و حوادث دردناک رانندگی به وقوع پیوست که به شدت همه ما را متاثر کرد. امیدوارم چنین اتفاقاتی هرچند ناخوشایند باعث شود همه مردم قوی‌تر شوند، از آن درس بگیرند و بتوانیم برای سال جدید برنامه‌ریزی بهتری داشته باشیم.

آیا به عنوان یک ورزشکار با هنرمندان و اصحاب فرهنگ و هنر حرفی دارید؟

-اول از همه برای خودم و خانواده‌ام و همه مردم ایران که در هر جای دنیا زندگی می‌کنند، آرزوی سلامتی دارم و در مرحله بعد، امیدوارم با سعی و تلاش به آرزوها و خواسته‌هایشان دست پیدا کنند.

کد N1848527

وبگردی