آفتاب

برخی کشورهای منطقه از حکمرانی معقول فاصله گرفته‌اند​/ هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا

برخی کشورهای منطقه از حکمرانی معقول فاصله گرفته‌اند​/ هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا

وزیر مشاور در امور خارجی سلطنت عمان عصر امروز با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون تحولات منطقه و گسترش همکاری‌های دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی گفت‌‌وگو کرد.

به گزارش ایلنا، امیر دریابان علی شمخانی در این دیدار با اشاره به روابط عمیق، مستحکم و رو به توسعه دو کشور که هم‌گرایی و اشتراک نظر قابل توجهی را در دیدگاه‌‌‌‌های منطقه‌‌‌ای ایجاد کرده است، گفت: ارتقای مناسبات سازنده و همه‌‌‌‌جانبه با همسایگان مبتنی بر تامین منافع مشترک، مهمترین اولویت سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

سرمایه‌‌‌گذاری مشترک می‌‌‌تواند دستیابی امن و ارزان به بازارهای هدف را تسهیل کند

وی با تبیین زمینه‌‌‌های اقتصادی توسعه همکاری‌‌های دوجانبه در حوزه‌‌‌های انرژی و ترانزیت اظهار داشت: سرمایه‌‌‌گذاری مشترک به منظور ایجاد زیرساخت‌‌‌های پولی، مالی، بندری و حمل و نقل می‌‌‌تواند ضمن متنوع‌‌‌سازی ظرفیت‌‌های تجاری و بازرگانی در منطقه، دستیابی امن و ارزان به بازارهای هدف را تسهیل کند. 

برخی کشورهای منطقه از حکمرانی معقول فاصله گرفته‌اند​

دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر سیاست پایدار جمهوری اسلامی ایران در توسعه مناسبات مبتنی بر همکاری، خویشتنداری و مفاهمه با همسایگان تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه با فاصله گرفتن از حکمرانی معقول، رفتار و گفتارهای شتاب‌‌‌زده و متکبرانه را در دستورکار خود قرار داده‌‌‌اند و امکان مدیریت بحران‌‌های منطقه‌ای را با چالش‌‌های جدی روبه‌‌رو کرده‌اند.

ابراز نگرانی نسبت به تداوم کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران هواپیماهای متجاوز 

شمخانی با ابراز نگرانی نسبت به تداوم کشتار زنان و کودکان یمنی در بمباران هواپیماهای متجاوز عربستان سعودی و امارات عربی متحده و وضعیت فاجعه‌‌بار مردم ستمدیده و مظلوم این کشور خاطرنشان کرد: مواضع و دیدگاه‌های مشترک ایران و عمان در بحران یمن، مبتنی بر توقف سریع جنگ و استقرار آتش‌بس، رفع محاصره و ارسال کمک‌‌های انساندوستانه و انجام گفت‌وگوهای یمنی- یمنی برای شکل‌‌‌گیری ساختارهای سیاسی جدید براساس رای و خواست مردم یمن است.

بحران یمن راه‌‌حل نظامی ندارد

وی افزود: بحران یمن راه‌‌حل نظامی نداشته و تنها مسیر بازگشت آرامش و امنیت به این کشور، بهره‌‌‌گیری از ابتکارهای سیاسی برای مشارکت دادن مجموعه گروه‌‌های سیاسی و قومی دارای پایگاه مردمی در ساختار سیاسی آینده است. 

امنیت خلیج فارس تنها با چندجانبه‌‌‌گرایی و فاصله گرفتن از هر نوع تنش‌‌‌آفرینی محقق می‌شود

نماینده مقام معظم رهبری با تقبیح تلاش مستمر برخی کشورها برای ایجاد فضای دوقطبی و افزایش شکاف‌‌‌‌های سیاسی و امنیتی در منطقه ابراز داشت: امنیت خلیج فارس و منطقه تنها با چندجانبه‌‌‌گرایی و فاصله گرفتن از هر نوع تنش‌‌‌آفرینی با تمرکز بر طراحی و اجرای الگوهای مبتنی بر مشارکت منطقه‌‌ای مسئولانه، محقق خواهد شد.

ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته می‌دهد 

شمخانی بدعهدی و رفتار غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در قبال توافقنامه بین‌‌المللی برجام و انفعال اروپا در برابر واشنگتن را نماد روشنی از ضرورت تمرکز کشورهای منطقه بر اتخاذ راه‌حل‌های بومی برای حل و رفع مشکلات و بحران‌‌‌ها برشمرد و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران به نقض عهدهای مکرر آمریکا در قبال برجام پاسخ شایسته و به موقع خواهد داد و هیچ گونه تغییر، تفسیر یا اقدام جدیدی را که محدودکننده برجام باشد، نخواهد پذیرفت. 

فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای تاثیری بر تداوم توانمندی‌های دفاعی ندارد

وی با هشدار نسبت به قرار گرفتن اروپا در زمین بازی آمریکا و رژیم صهیونیستی و پاسخ مثبت به باج‌‌‌خواهی آنها به بهانه حفظ برجام یادآور شد: توانمندی‌های دفاعی به‌‌‌‌ویژه برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران که ماهیت بازدارنده دارد براساس الزامات امنیت ملی و با جدیت ادامه می‌‌‌یابد و فضاسازی‌های سیاسی و رسانه‌ای تاثیری بر تداوم آن نخواهد داشت.

نقش ایران در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه را ستایش می‌‌کنیم

یوسف بن علوی نیز در این دیدار عنوان کرد: ما همواره جمهوری اسلامی ایران را دوست، شریک و همسایه قابل اعتماد خود دانسته و نقش این کشور در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه را ستایش می‌‌کنیم.

وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی و پتانسیل‌های علمی، فنی، صنعتی و مالی ایران و عمان، چشم‌انداز توسعه همکاری‌های اقتصادی و دستیابی به بازارهای صادراتی جدید برای دو کشور را بسیار روشن ذکر کرد و گفت: آماده اقدام مشترک برای ترمیم فاصله غیرقابل توجیه میان روابط سیاسی با همکاری‌های اقتصادی میان ایران و عمان هستیم. 

وزیر مشاور در امور خارجی سلطنت عمان بهره‌گیری از ابزارهای نظامی برای اعمال اراده سیاسی را رفتاری غیر قابل قبول دانست و اظهار داشت: تجربیات سال‌های اخیر که با از دست رفتن سرمایه‌های انسانی و مالی بسیار سنگین کشورهای منطقه همراه بوده است نشان می‌دهد که باید مسیر تفاهم و گفت‌وگو جایگزین خشونت و نظامی‌گری شود.

کد N1846014

وبگردی