آفتاب

جوانه بذر امید در میان آوارهای زلزله

جوانه بذر امید در میان آوارهای زلزله

امید از زیر آوارهای زلزله در روستایی تخریب شده مانند سایر روستاهای کرمانشاه سر بر آورد. روستایی که یک روز بعد از زلزله گرد اندوه از میان ویرانه‌های خانه‌های خراب زمین خورده به آسمان بلند می‌شد؛ روستایی که غم بر دیدگان پیر و جوانش نشسته بود؛ روستایی که پیرمردی را در آن می‌شد دید که قامتش را با عصا ایستاده نگه‌داشته بود و پیرمردی دیگر که او را دلداری می ‌داد. روستایی که روزهای بعد از زلزله صدای سکوتی وحشتناک و غم‌باری از گوشه گوشه آن شنیده می‌شد. روستایی که تا قبل از زلزله "سراب ذهاب" نام داشت و حالا شده دهکده امید.

به گزارش ایسنا،‌ این روستا همان روستایی است که وقتی صادق زیباکلام مانده بود با پول‌هایی که مردم به او داده بودند چه کند؛‌ تصمیم گرفت طرحی نو در اندازد و نامش را هم بگذارد دهکده امید.

با وجود اینکه سراب ذهاب دیروز یا دهکده امید امروز حال و روزش دست کمی از روستاهای دیگر ندارد اما با مردم که به گفت‌وگو می‌نشینی اوضاع مردم اینجا انگار بهتر است و نور امید در چشم‌هایشان دیده می‌شود. در میان روستا بعضی از خانه‌های روستا را پی کنده‌اند و بعضی‌ها هم اسکلتشان بالا رفته است. مردم اینجا هم، کانکس نشین هستند، اما انگار با مدیریت بهتری کانکس‌ها به آنها داده شده. روی اغلب این کانکس‌ها هم نوشته شده اهدایی از طرف انجمن اسب نژاد ترکمن.

[figcaption]حال و روز مردم روستای سراب ذهاب در روزهای ابتدای بعد از زلزله‌ [p]با وجود تمام سختی‌های زندگی بعد از زلزله اما انگار امید ساخت دهکده‌ای نوین چیزی است که مردم این جا را با روحیه بهتری نشان می‌دهد. در کنار ساخت و ساز خانه‌ها که پیمان‌کاران بنیاد مسکن به عهده دارند، ایده دهکده امید هم در جریان است.

وحید یگانه ناظر مقیم تیم "دهکده امید" که در روستا حضور دارد در مورد کاری که قرار است انجام شود، می‌گوید: قرار است در این روستا یک سری از شاخص‌های توسعه پایدار اجرایی شود. قرار است شبکه فاضلاب ایجاد کنیم. کاری که فکر می کنم در روستاهای کشور انجام نشده باشد. کاری که از نظر بهداشتی اهمیت زیادی دارد. همچنین قرار است با ایجاد یک تصفیه خانه، از فاضلاب روستا کود درست شود و مبلغ فروش آن می‌تواند خرج روستا شود.

ایجاد مزرعه خورشیدی یکی دیگر از طرح‌های دهکده امید است که یگانه در مورد آن می‌گوید و ادامه می‌دهد: یکی از اصلی‌ترین اهداف پروژه ایجاد چنین مزرعه‌ای است و در حال حاضر حتی برای تولید برق از آن هم اقداماتی صورت گرفته و با اداره برق توافق‌های خوبی انجام شده است.

جدول‌بندی و خیابان‌بندی اصولی روستا و احداث یک فرهنگ سرا از دیگر اهداف این طرح است که ناظر مقیم تیم "دهکده امید"عنوان می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه این روستا در طول سال 300 روز آفتابی دارد، از این فرصت هم قرار است استفاده شود تا از آبگرمکن‌های خورشیدی در خانه‌ها استفاده شود.

یگانه در مورد دلیل انتخاب روستای سراب ذهاب از میان سایر روستاهای زلزله زده کرمانشاه برای اجرای طرح دهکده امید اینگونه توضیح می‌دهد: عواملی از جمله دسترسی این روستا به تعداد دیگری از روستاها، همچنین اینکه این روستا جزو روستاهایی بوده که صد در صد تخریب شده بود از عوامل انتخاب این روستا بود. از طرف دیگر تعداد خانوارهایی که در این روستا زندگی می کردند نیز با بودجه‌ای که در اختیار دکتر زیباکلام بود همخوانی داشت. مثلا روستایی بود که 30 خانوار داشت و یا روستایی بود با 300 خانوار اما اینجا حدود 80-90 خانوار دارد و می‌شد کارهایی که مد نظر است را انجام داد.

ما سراغ عباس اسپَری، دهیار روستا در مورد دهکده امید هم می‌رویم و او می‌گوید: بعد از این‌که این مصیبت را دیدیم مردم ایران لطف کردند و از همه جا کمک کردند. چند وقت بعد، فردی به نام زیباکلام پیدا شد که من از قبل او را نمی‌شناختم. فکر می‌کنم استاد دانشگاه است. او با چند نفر از اساتید و همکارانش پولی جمع کرده بودند که فکر می‌کنم حدود 3.5 میلیارد تومان بود. آنها آمدند برای روستا کارهای زیربنایی در نظر گرفتند مثلا می‌خواهند سیستم آب و فاضلاب روستا را درست کنند و یک مزرعه خورشیدی برای ما بسازند و فکر می‌کنم برای خانه‌هایی که با وام کامل نمی‌شوند هم قول‌هایی داده‌اند که کمک کنند. قرا شده که بیشتر کارهای زیربنایی را در روستا انجام بدهند و روی آموزش و بهداشت زنان تاکید دارند. در مورد فضای سبز هم می‌خواهند در محدوده باستانی فضای سبز ایجاد کنند که این محدوده باستانی برای حدود 500- 600 سال قبل یا بیشتر است.

اغلب اهالی روستا با کارهایی که قرار است انجام شود، موافقند اما به گفته اسپری با وجود موافقت اهالی باز هم در مورد هر چیزی از آنها نظر خواهی شده است، به طوری که آنها آمدند و از مردم روستا نظرخواهی کردند و نمونه بارزش طرح بوم‌گردی است و به هر خانواده فرم دادند و پرسیدند آیا دوست دارید در حیاط شما یک خانه توریستی درست شود. نظر مردم برایشان محترم و مهم است. اهالی روستا در مورد کارهایی که منجر به توسعه روستا و کارهای زیربنایی شود، موافقند.

این طرح اما منتقدانی از میان اهالی هم دارد انتقادهایی که بیشتر مربوط به شیوه استفاده از کمک‌های مردمی در روستا است. اسپری می‌گوید: به نظر من این طرح ضعف ندارد ولی منتقدانی هم دارد مثلا بعضی‌ها می‌گویند کمک‌ها باید نقدی به دستشان برسد و خودشان تصمیم بگیرند چگونه خرج کنند ولی اولویت اینها زیرساخت‌ها است و می‌خواهند آنها را درست کنند. الان سال 1396 هستیم و ان‌شاالله در سال 1397 نتیجه و ثمره این کارها را می‌بینیم.

به گزارش ایسنا، کار ساخت و ساز خانه‌ها در حال انجام است و کارهای مربوط به دهکده امید هم همینطور. در این میان آنچه بین مردم روستا دیده می‌شود راه روشنی است که برای آینده روستا پیش چشمشان است. امیدی که انگار باعث شده همبسته تر باشند و حواسشان هم بیشتر به ساخت و سازها باشد تا جایی که وقتی بار تیرچه وارد روستا شد، چند نفری بار را ارزیابی می‌کردند که تیرچه‌ها کج نباشند.

امیدواری روستایی‌ها به طرح‌، آنقدری هست که بعضی‌ها که قبل از زلزله روستا را ترک کرده‌اند قصد برگشت دارند و به گفته یگانه ناظر مقیم تیم "دهکده امید" ، همین حالا مهاجرت معکوس در روستا به وجود آمده است.

یگانه در مورد پایان کار روستاها هم می‌گوید: سعی می‌کنیم با روستاهای دیگر کار این روستا به پایان برسد و حتی شاید زودتر این اتفاق بیفتد. بنیاد مسکن ساخت و ساز خانه‌ها را به عهده دارد و فکر نمی‌کنم بیش از سه چهار ماه ساخت و ساز در این روستا طول بکشد باقی کارها نیز در حال اجراست.

در "دهکده امید" آنچنان امید هست که مردم را دور هم جمع می‌کند تا با هم عکس یادگاری بگیرند.

[p]انتهای پیام



 

کد N1845859

وبگردی