آفتاب

دومین گزارش از فعالیت‌های کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران و کتابفروشان

دومین گزارش از فعالیت‌های کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران و کتابفروشان

دومین گزارش از فعالیت‌های کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران و کتابفروشان منتشر شد.

به گزارش ایلنا، مرتضی احمد آخوندی (رئیس کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران و کتابفروشان مدیر مسئول انتشارات دارالکتب اسلامیه) در پاسخ به این پرسش که چه کسانی به عنوان اعضای کمیسیون شکایات انتخاب شدند و روند آن چگونه بود، گفت: پس از انتخاب اعضای هیئت مدیرۀ اتحادیه در هر دوره، هیئت مدیرۀ جدید از میان افراد دارای تجربه و تخصص صنف که فرصت کار صنفی دارند برای عضویت در کمیسیون‌ها دعوت می‌کند. هیئت مدیرۀ جدید در دورۀ سیزدهم هم اعضای کمیسیون را از فهرست پیشنهادی به هیئت مدیره انتخاب و با تأیید اتاق اصناف دعوت به همکاری کردند.

او ادامه داد: کمیسیون شکایات از اواخر بهمن ماه سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این کمیسیون اولین جلسه خود را پس از موافقت هیئت مدیره محترم اتحادیه در فروردین ماه سال ۱۳۹۴ برگزار کرد.

در اولین جلسه سمت اعضا کمیسیون مورد بحث قرار گرفت و نهایتاً پس از اخذ رأی سمت اعضا بدین ترتیب مورد تصویب قرار گرفت؛ خودِ اینجانب به عنوان رئیس کمیسیون و آقایان عبدالناصر ناظم بکایی- نشر کبوتر به عنوان نائب رئیس کمیسیون، ناصر بخشی- نشر دیدار به عنوان عضو کمیسیون، محمدرضا توکل صدیقی- نایب رئیس اولِ هیئت مدیرۀ اتحادیه و نشر صابرین به عنوان عضو کمیسیون و سرکار خانم افسر صفائیان- نشر فائق به عنوان دبیر کمیسیون.

این فعال نشر سپس در توضیح درباره استفاده کمیسیون شکایات از مشاور بیان کرد: بله، کمیسیون با توجه به موضوعاتی که مورد بررسی قرار می‌داده است از حضور مشاورین بدین شرح بهره برده است؛ آقایان: سید عباس حسینی نیک- انتشارات مجد، بازرس قانونی اتحادیه، مسعود کازری – نشر کتاب خورشید رئیس کمیسیون حل اختلاف اتحادیه، قادر قبادی وکیل پایه یک دادگستری و علاقه‌مند و دوستدار نشر و فرهنگ.

آخوندی درباره روند بررسی موارد ارجاعی به این کمیسیون نیز یادآور شد: کلیه مواردی که در این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد از طریق ریاست محترم اتحادیه و یا دبیر محترم اتحادیه ارجاع و کمیسیون، موضوع را بررسی و نتیجه را به ارجاع کننده عودت می‌دهد. شکایات و یا هر موردی که توسط اعضای صنف به هیئت مدیرۀ اتحادیه ارجاع و برحسب تصمیم هیئت مدیره اتحادیه از طریق رئیس یا دبیر اتحادیه به کمیسیون ارجاع می‌شود.  معمولاً جلسات بر اساس موارد ارجاعی تشکیل می‌شود اکثر مواقع جلسات کمیسیون به طور هفتگی با توجه به موضوعات مطرح شده تشکیل و اتخاذ تصمیم ‌می‌گردد.

همچنین آماری از تعداد شکایاتی که از ابتدای دورۀ سیزدهم اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران یعنی  از آبان ۱۳۹۳ تا پایان بهمن ۱۳۹۶ در این کمیسیون بررسی شده ارائه و بیان کرد: از جمله مواردی که در کمیسیون مطرح و اقدام گردیده است عبارتند از:  الف: تدوین قرارداد پیشنهادی نشر کتاب و قراردادن آن در سایت اتحادیه جهت بهره‌برداری همکاران (با مساعدت کارگروه حقوقی)، ب: رسیدگی به شکایات و نامه‌های ارجاعی از سوی هیئت مدیره (بیش از ۵۴ مورد) ج: بررسی و اصلاح مفاد اساسنامه صندوق قرض‌الحسنه اعضای اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حضور و مشارکت تعدادی از اعضا محترم هیئت امنای صندوق، از ابتدای فعالیت دوره جدید کمیسیون تا کنون طی چهل و دو جلسه به میزان ۶۴۲ نفر ساعت جلسات بحث و بررسی در مورد موضوعات مطرح شده در کمیسیون صرف گردیده است.

او در جمع‌بندی و ارزیابی‌اش از کارنامۀ کمیسیون شکایات اتحادیه ناشران گفت: جمع‌بندی کارنامۀ کمیسیون و نحوۀ فعالیت آن‌را هیئت مدیرۀ محترم اتحادیه می‌بایست نظر دهند، اما با توجه به ارتباطاتی که اعضاء محترم اتحادیه با اعضا کمیسیون داشتند به طور کلی از سرعت عمل در پاسخ‌گویی و همچنین اقدامات جامعی که درارتباط با اقدامات مطرح شده صورت گرفته است اظهار خوشنودی و رضایت گردیده است.

کد N1845832

وبگردی