آفتاب

دولت باید اعتماد سازی بیشتری با نهادهای رسمی کشور انجام دهد

 دولت باید اعتماد سازی بیشتری با نهادهای رسمی کشور انجام دهد

عضو شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان گفت: دولت باید اعتماد سازی بیشتری با نهادهای رسمی کشور انجام دهد و بتواند آنها را قانع کند که حمایت از جامعه مدنی و آزادی های سیاسی و تقویت تحزب به نفع نظام سیاسی است.

سعید نورمحمدی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 ، اظهار کرد: فضای سیاسی کشور در نیمه ابتدای سال ۹۶ کاملا تحت الشعاع انتخابات ریاست جمهوری بود که مهمترین اتفاق در حوزه سیاست داخلی هر کشور است. رییس جمهور  تلاش داشت با پر رنگ کردن تمایزات خود با سایر کاندیداها در حوزه سیاست داخلی به خصوص آزادی های سیاسی و اجتماعی، جوانان و طیف ناراضی را به سمت خود جذب کند که در نهایت هم در این کار موفق شد.

وی افزود: اما من فکر می‌کنم این پایان کار نبود و تند شدن فضای سیاسی در ایام انتخابات اثرش را از فردای انتخابات بر نوع تعامل سایر نهادهای نظام سیاسی کشور با رئیس جمهور و دولت گذاشت، گرچه به دلیل همراهی دو فراکسیون اصلی مجلس با دولت مشکل ساختاری برای ایشان به وجود نیامد، اما در بخش غیر رسمی قدرت برایشان مشکلات زیادی توسط مخالفان ایجاد کرد.


این فعال سیاسی اصلاح طلب تصریح کرد: زیاده روی مخالفان دولت در تخریب رئیس جمهور و کابینه و سیاه نمایی های زیاد، در کنار ناکارآمدی های موجود، در فصل پایانی سال نیز منجر به اعتراضاتی شد که تمام جریانات سیاسی کشور را شوکه کرد. آتش زیر خاکستری که تصور نمی شد کمتر از چند ماه از استقرار دولت، نظام سیاسی را با چالش مواجه کند.

نورمحمدی عملکرد دولت را در دو حوزه قابل بررسی و دانست و اظهار کرد: در زمینه تقویت و دفاع از جامعه مدنی و آزادی های مصرح در قانون اساسی یا به عبارت دیگر در حوزه وزارت خانه های ارشاد، کشور و اطلاعات می توان نمره خیلی خوبی به دولت آقای روحانی داد. دولت تمام توان خود را برای تحقق شعارهایی که در ایام انتخابات داده بود، به کار بست و در حوزه هایی که در اختیار خودش بود کارنامه درخشانی به جای گذاشت. در حوزه هایی هم که در اختیار قوای دیگر بود تند شدن فضای سیاسی باعث نوعی بی اعتمادی شد که سبب این شده که دولت و باقی نهادها در برخی موارد نتوانند حرف هم را بفهمند یا به هم اعتماد کنند که اشتباهات آقای روحانی در ایجاد این فضا قابل انکار نیست.

وی همچنین گفت: رئیس دولت به جای خط و نشان کشیدن برای مخالفان و استفاده از ادبیات تحقیرآمیز باید کمک کند فهم مشترکی از مسائل و مشکلات در بین تمام مسیولین ایجاد شود. تا این اتفاق نیفتد دور بسته و باطل بی اعتمادی در کشور شکسته نخواهد شد.

این عضو شورای مرکزی ندای ایرانیان ادامه داد: حوزه دیگر وزارت خانه هایی هستند که کارامدی دولت و نظام سیاسی را منعکس می کنند. در این حوزه با وجود آمار و ارقامی که دولت می دهد مردم ناراضی و گلایه مند هستند. دولت در مسائل اصلی کشور مثل افزایش بیکاری، بحران آب، رونق اقتصادی و... نتوانست تحول جدی ایجاد و عملا تنها به ادامه دهنده سیاست های قبلی تبدیل شد.

وی همچنین یادآور شد: در کنار این برخی اشتباهات دولت هم منجر به آسیب دیدن یا ورشکست شدن بسیاری از نهادهای اقتصادی مثل صندوق های بازنشستگی شد که مثل شروع عقربه یک بمب ساعتی کشور را در معرض تهدید قرار داده است. من فکر می کنم پیر بودن دولت و در نتیجه ریسک پذیر نبودن و کند بودن آن یکی اصلی ترین دلایل شرایط موجود هست.

معاون اجرایی حزب ندای ایرانیان با اشاره به عملکرد اصلاح طلبان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: فراکسیون امید مجلس تمام تلاش خود را برای کمک به رفع موانع پیش پای دولت متمرکز کرد و حتی در برخی موارد با وجود انتقاداتی که به دولت و بخش هایی از کابینه داشت از نظرات خود عدول کرد و اجازه نداد بحران دیگری به بحران های دولت اضافه شود. گرچه این اقدام دوستان فراکسیون امید ارزشمند است اما آنها باید به این سوال هم پاسخ دهند که تا کجا این سیاست را حاضرند ادامه دهند و حد یقف حمایت از دولت کجاست.

نورمحمدی با بیان اینکه دولت در حوزه اقتصادی باید شهامت اقدامات بزرگ را داشته باشد، تصریح کرد: با ادامه روند فعلی نه تنها هیچ تحولی در حوزه کارامدی ایجاد نخواهد شد که فکر می کنم روزهای تلخ تری را هم پیش رو خواهیم داشت. اقای روحانی باید افراد ناکارامد را از دولت خارج کند. افراد مسن را از حوزه اجرا خارج و امور را به نسل بعدی و با انگیزه بسپارد و از افراد کند و پیر صرفا در حوزه مشاور استفاده کند آن هم به شرطی که در این مدت توانسته باشند در حوزه های تخصصی نسبت به تحولات دنیا خود را به روز کرده باشند.

[p]انتهای پیام

کد N1845700

وبگردی