آفتاب

مهم‌ترین چالش حقوق شهروندی فرهنگ‌سازی آن است

مهم‌ترین چالش حقوق شهروندی فرهنگ‌سازی آن است

رئیس دانشگاه ارومیه گفت: آذربایجان غربی بعلت تنوع قومی و مذهبی می‌تواند بهترین محل برای نمود حقوق شهروندی در کشور باشد.

رحیم حب نقی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آذربایجان غربی بعلت تنوع قومی و مذهبی می‌تواند بهترین محل برای نمود حقوق شهروندی در کشور باشد؛ چراکه با پرداختن عملی به این موضوعات دراین استان، می‌توانیم یک نمونه و الگو از تبیین و رعایت حقوق افراد و شهروندان ایرانی فارغ از قومیت و مذهب به نمایش بگذاریم.

وی افزود: حقوق شهروندی از موضوعات محلی نیست، بلکه یک موضوع کشوری است؛ اگر چه نمود آن در استان‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد؛ ولی ورود دانشگاهیان به این حوزه می‌تواند آن را از هیجانات سیاسی معمول بدور نگه داشته و زمینه را برای بررسی علمی این موضوع فراهم کند.

رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه برای هر اقدامی زمینه و بستر مناسب آن مورد نیاز است و تا زمانی که این بستر فراهم نشود اجرای هر پروژه فرهنگی به شکست خواهد انجامید، تصریح کرد: برگزاری همایش حقوق شهروندی توسط جهاد دانشگاهی با مشارکت دانشگاه‌های استانی وکشوری، باعث آشناسازی خواص و عموم از چنین مقوله‌ای مهم می‌شود تا جایی که بعد از مدتی آن را به مطالبه اصلی مردم تبدیل کرده و به شکل اتوماتیک مسئولین را وادار به رعایت بیشتر آن می‌کند.

وی مهم‌ترین چالش حقوق شهروندی را فرهنگ‌سازی حقوق شهروندی عنوان و خاطر نشان کرد: باید برای جامعه و مردم روشن کرد که حق شهروندی امری زینتی نبوده و جزو الزامات اولیه زندگی و ضامن پیشرفت یک جامعه به سوی مردم سالاری دینی است.

حب نقی ادامه داد: مشکلات اقتصادی می‌تواند در این مسیر ما را به چالش بکشاند و حتی روند را کند، ولی باید به این نکته توجه کرد که اکثر مشکلات اقتصادی ما نیز می‌تواند در پس زمینه حقوق شهروندی مورد بررسی قرار گرفته و برای آنها چاره‌ای اندیشیده شود.

رئیس دانشگاه ارومیه با تاکید براینکه حقوق شهروندی یک مفهوم غربی نیست، ادامه داد: اسلام از پیشروان حقوق شهروندی است و ما عالی‌ترین الگوی نظری و عملی را در دین اسلام داریم و می‌توانیم دراین مورد در سطح بین‌المللی بدرخشیم.

وی با اشاره به اینکه علوم انسانی زیربنای هرگونه تحول فکری است، خاطر نشان کرد:  تا زمانی‌که  ما بینش و نگرش مردم را تغییر ندهیم، نمی‌توانیم در زمینه‌های دیگر علوم و صنعت در مسیر پیشرفت گام برداریم و برگزاری چنین همایش‌هایی از سوی نهادهای علمی و دانشگاهی در استان و حضور شخصیت‌های برجسته علمی و مشارکت اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های کشور می‌تواند راه ما را در این مسیر هموار کند.

انتهای پیام

کد N1845353

وبگردی