آفتاب

یک استیضاح و ثبت‌نام ۳۰۰ هزار نفری در سامانه اشتغال روستایی

یک استیضاح و ثبت‌نام ۳۰۰ هزار نفری در سامانه اشتغال روستایی

مهمترین خبر این هفته به استیضاح وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اختصاص داشت. امضای توافقنامه حمایت از اشتغال پایدار، ثبت نام ۳۰۰ هزار نفر در سامانه اشتغال روستایی و تشکیل جلسه دستمزد شورای عالی کار پس از وقفه دو هفته‌ای نیز از دیگر رویدادهای این هفته بود.

به گزارش ایسنا، این هفته استیضاح علی ربیعی، وزیر کار در مجلس اعلام وصول شد. بخشی از دلیل استیضاح وزیر کار به حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و شستا اختصاص داشت.

در جلسه استیضاح، موافقان و مخالفان عملکرد ربیعی سخن گفتند و مواضع و دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. درنهایت ربیعی با ۱۲۶ رای موافق از مجموع ۲۵۳ رای ماخوذه، در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابقاء شد و از مجلس رای اعتماد گرفت تا در جلسه بعدازظهر شورای عالی کار که با حضور نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی به منظور بررسی رقم دستمزد کارگران تشکیل می‌شد، شرکت کند.

 اما امضای توافقنامه حمایت از توسعه اشتغال پایدار در مناطق روستایی یکی دیگر از رویدادهای این هفته بود. عیسی منصوری - معاون توسعه اشتغال وزیر کار - در مراسم امضای این توافقنامه اظهار کرد: وزارت کار در دولت‌های یازدهم و دوازدهم دستیابی به رشد اقتصادی همراه با افزایش اشتغال و کاهش فقر را در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود دنبال کرده است.

وی گفت: امروز در بسیاری حوزه‌ها جهت‌دهی اقتصاد را شاهد نیستیم و بسیاری حوزه‌ها فقط خواستار دریافت منابع برای توزیع هستند.

منصوری با بیان اینکه از محل اجرای این توافقنامه ۱۵۰۰ اشتغال جدید پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته اقتصاد روستایی کشور با بیشترین وابستگی به بخش کشاورزی فعال بود که امروز آثار سوء آن را در مسایل محیط زیستی شاهدیم.

همچنین ثبت نام ۳۰۰ هزار نفر در سامانه اشتغال روستایی یکی دیگر از خبرهای این هفته بود.

علی ربیعی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره گفت: پس از غربالگری ۸۰ هزار نفر شناسایی شدند که برای اشتغال آنان ۱۴ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است.

به گفته وی ایجاد اشتغال مهمتر از پرداخت وام است و وزارت کار از پاشیدن پول به شدت جلوگیری می‌کند.

ربیعی در عین حال از خیز بزرگ اجرای طرح اشتغال فراگیر در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ خبر داد و گفت: رسته‌های پرکشش متقاضی زیادی دارند چنانچه در برخی از رسته‌ها نظیر گردشگری خوب عمل شده و متقاضی برای فعالیت در این بخش زیاد است.

در هفته‌ای که گذشت اما معاون امور تعاون وزارت کار نقش تعاونی‌ها در توسعه صادرات کشور را مهم خواند. سیدحمید کلانتری دامنه تعاونی‌ها را در بخش‌های دانش بنیان، آموزشی، گردشگری، فناوری اطلاعات، سهامی عام، توسعه عمران شهرستانی و تامین نیاز گسترده دانست و بر ایجاد مجتمع‌های تعاونی نظیر بنکداران، صنایع دستی و گردشگری با توجه به وضعیت استانها تاکید کرد.

وی گفت: توسعه صادرات یکی از کارکردهای بزرگ تعاونی‌هاست که موجب افزایش تولید و اشتغال در کشور می شود .

رویداد دیگر این هفته به برگزاری جلسه دستمزد شورای عالی کار بعد از وقفه دو هفته‌ای اختصاص داشت. نمایندگان کارگری و کارفرمایی در اعتراض به واریز منابع درمان تامین اجتماعی به خزانه کشور و تصویب این مصوبه از شرکت در جلسات دستمزد شورای عالی کار خودداری کردند و تنها شرط خود را برای حضور در جلسه مزد، پرداختن به موضوع بند ز تبصره ۷ بودجه ۹۷ عنوان کردند.

در این جلسه پیشنهاد منطقه‌ای کردن مزد مطرح شد که مورد مخالفت طرفین قرار گرف.همچنین گزارشی از روند اخذ قیمت‌گذاری کالا و جداول آماری مربوطه در کمیته مزد ارائه شد.

از دیگر رویدادهای این هفته برگزاری همایش نقش نظام آموزشی در توسعه کسب و کار بود. در این مراسم عضو کمیسیون آموزش مجلس بر لزوم تربیت دانشجویان ماهر در فضای کسب و کار تاکید کرد و گفت: اگر مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها به جای نمره و معدل، نیروی ماهر تربیت کنند و مدرک‌گرایی به مهارت‌گرایی تبدیل شود، در آن صورت مشکل بیکاری و اشتغال فارغ التحصیلان حل خواهد شد.

رییس دانشکده مدیریت دانشگاه تهران نیز بیش از ۹۰ درصد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را بیکار دانست و گفت: تلاش ما این بوده که شخصیتی کار بلد تحویل جامعه بدهیم.

وی بر لزوم تعریف کدهای رفتاری استاندارد برای افراد تاکید کرد و گفت: جوانان بهترین ثروت جامعه هستند که باید آنها را با نظارت بهتر تربیت و تحویل جامعه بدهیم.

انتهای پیام

کد N1844899

وبگردی