آفتاب
عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

اجرای سبد معیشت هنوز بی‌نتیجه مانده است/اختلاف کارفرمایان با دولت درباره بخش غیرخوراکی سبد

اجرای سبد معیشت هنوز بی‌نتیجه مانده است/اختلاف کارفرمایان با دولت درباره بخش غیرخوراکی سبد

ناصر چمنی می‌گوید: متاسفانه در بحث سه، چهار ساعتی که داشتیم با وجود تصویب رقم سبد معیشت،‌چگونگی اجرای این سبد به نتیجه نرسید چراکه کارفرمایان به شدت روی این قضیه مقاومت می‌کنند و سعی دارند فرافکنی و سلب مسئولیت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، روز گذشته جلسه کمیته دستمزد رقم 2 میلیون و 669 هزار و 800 تومان را به عنوان سبد معیشت حداقلی خانوار کارگری تعیین کرد با این حال هنوز بحث بر سر افزایش رقم دستمزد به قوت خود باقی است و شورای سه‌جانبه در این زمینه به توافق نرسیده‌اند. این درحالی‌ست که براساس بند دو ماده 41 قانون کار، دستمزد باید بر مبنای سبد معیشت تعیین شود و رقم این سبد نیز مشخص شده است.

براستی چرا هنوز سر تعیین دستمزد توافق نشده و اصلا این بحث‌‌ها برای چیست؟

اجرای سبد معیشت توافق شده هنوز به نتیجه نرسیده

در این زمینه ناصر چمنی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری آذربایجان شرقی و عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران) با تایید اینکه روز گذشته رقم سبد معیشت تعیین و توافق شد به ایلنا می‌گوید: متاسفانه در بحث سه، چهار ساعتی که داشتیم چگونگی اجرای این سبد به نتیجه نرسید چراکه کارفرمایان به شدت روی این قضیه مقاومت می‌کنند و سعی دارند فرافکنی و سلب مسئولیت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه چون بر سر رقم سبد معیشت تفاهم شده است و نمایندگان کارفرمایان، دولت و کارگران نیز آن را امضا کرد‌ه‌اند، اظهار می‌کند: معتقدیم اکنون باید راهکاری داده شود اما متاسفانه در این شرایط طرفین دوست دارند بحث‌ها را به مسائل حاشیه‌ای بکشانند که دیروز کارگران به شدت مقاومت کردند.

عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران در این راستا تاکید می‌کند: نمایندگان کارگران در جلسه دیروز تاکید کردند که فقط در راستای سبد معیشت و بند دوم ماده 41 قانون کار حرکت می‌کنند که بر این مبنا در مصوبه‌ای رقم سبد معیشت نیز مشخص شد.

چمنی با اظهار امیدواری از اینکه در جلسات پیش رو بحث دستمزد نیز به نتیجه برسد، می‌گوید: همان‌گونه که همیشه گفته‌ایم این بین مسئله اساسی رعایت مسئله سه‌جانبه‌گرایی در شورای عالی تعیین دستمزد است یعنی دولت باید به عنوان دولت در این جلسات نقش خود را ایفا کند.

دولت نباید بحث را به چانه‌زنی بکشاند

وی در تکمیل توضیح خود اضافه می‌کند: اجرای قوانین کار و سایر قوانین برعهده دولت است و باید در چارچوب قانونی عمل کند و سعی نکند که بحث را به چانه زنی بکشاند.

چمنی در توضیح دلیل خود می‌گوید: کارگروه مزد سبدی را در راستای بند دوم ماده 41 قانون کار به دست آورده‌اند و به همین خاطر انتظار می‌رود که دولت به سمت چانه‌زنی نرود و به هر آنچه که وظیفه قانونی‌اش است، عمل کند زیرا این نگاه صد در صد در تعیین کننده دستمزد درست خواهد بود.

اختلاف کارفرمایان با دولت بر سر بخش غیرخوراکی سبد معیشت

سوالی که این بین پیش می‌آید این است که حال که رقم سبد معیشت تعیین شده است،‌ باید دستمزد نیز بر مبنای آن تعیین شود به گونه‌ای که فاصله دستمزد و سبد کاهش یابد، دیگر بحث بر سر چیست؟ پاسخی که عضو هیئت مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران ارایه می‌دهد، از این قرار است:‌ سبد معیشت شامل دو قسمت خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها می‌شود اما کارفرمایان می‌گویند در بخش غیرخوراکی‌ها که شامل آموزش، مسکن و... است دولت وظایف قانونی خود را انجام نداده و در نتیجه این امر سربار اضافی برای دستمزد شده است.

وی با بیان اینکه این مسئله مشکل ما کارگران نیست، ادامه می‌دهد: ما به عنوان کارگر خواهان تعیین دستمزد بر مبنای سبد معیشت مصوب شده هستیم حالا دولت می‌خواهد هزینه آن را بدهد یا کافرما به ما ربطی ندارد چراکه بر سر رقم سبد توافق کرده‌ایم؛ بنابراین دولتی‌ها و کارفرمایان در جلسه‌ای به تفاهم برسند و تکلیف خودشان را مشخص کنند.

چگونگی حل مشکل کارفرمایان و دولت ارتباطی به کارگران ندارد

این بین مشکل دیگری که چمنی به آن اشاره می‌کند، مسئله جبران رقم سبد معیشت است: طرفین می‌گویند که در عرض یک سال این رقم را جبران می‌کنند اما ما می‌گوییم این مسئله نیز مشکل ما نیستزیرا سبد معیشت قانونی و حق کارگران است و چگونگی حل مشکل کارفرمایان و دولت هیچ ارتباطی به کارگران ندارد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با همه این تفاسیر فکر می‌کنید فاصله بین دستمزد و سبد معیشت کاهش یابد، می‌گوید: این را جلسات آینده مشخص می‌کند و امروز هم شاید دیداری با وزیر کار داشته باشیم و در جلسات بعد هم وزرای اقتصاد و دارایی هم بیایند.

بنا شد ربیعی با هیئت دولت مشورت کند

چمنی ادامه می‌دهد: قرار شد دکتر ربیعی هم با هیئت دولت صحبتی کند و نظر آنها را جویا شود. چون دولت هم متاسفانه یک کارفرمای بزرگ است و بعضی جاها از دید کارفرمایی به مسئله دستمزد نگاه می‌کند.

البته وی با یادآوری اینکه کارفرمایان هم این بین مدعی هستند که توان افزایش دستمزد را ندارند، تصریح می‌کند: باید آنها هم صحبت کنند تا بیینم در جلسات بعدی چه اتفاقی می‌افتد.

کد N1844480

وبگردی