آفتاب

بهره‌برداری از دستگاه‌های جدید در آزمایشگاه کروماتوگرافی و میکروسکوپی دانشگاه خوارزمی

بهره‌برداری از دستگاه‌های جدید در آزمایشگاه کروماتوگرافی و میکروسکوپی دانشگاه خوارزمی

رئیس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی از بهره‌برداری از دو دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) و میکروسکوپ الکترونی روبش (SEM ) در آزمایشگاه میکروسکوپی خبر داد.

روزبه جوادکلباسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، ضمن اشاره به افتتاح آزمایشگاه‌های کروماتوگرافی و میکروسکوپی در دانشگاه خوارزمی که اسفندماه امسال صورت گرفت، از آغاز به کار دو دستگاه میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) و میکروسکوپ الکترونی روبش (SEM) در آزمایشگاه میکروسکوپی خبر داد و اضافه کرد: میکروسکوپ نیروی اتمی کاربرد گسترده‌­ای در زمینه توپوگرافی سطح و مطالعه نیروهای سطحی دارد. این دستگاه می‌تواند خواص مختلفی از نمونه، از جمله مورفولوژی هندسی، ناخالصی سطح و جنس نقاط مختلف سطح را اندازه‌­گیری کند. برخلاف اغلب روش‌­های بررسی خصوصیات سطح، این روش محدودیتی نسبت به نوع سطح و محیط ندارد و تمام نمونه‌­های پودری، آلی، غیر آلی و بیولوژیک با دستگاه قابل بررسی هستند.

وی گفت: میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) امکان بررسی خصوصیات سطح و ریز ساختار داخلی را در ابعاد میکرونی و نانومتری فراهم می‌آورد. میکروسکوپ الکترونی روبشی نصب شده در این آزمایشگاه ساخت کمپانی Zeiss آلمان است و دارای فیلامان LaB6 است. این میکروسکوپ الکترونی همچنین دارای دتکتور EDX است که امکان بررسی و آنالیز شیمیایی و ترکیب اجزای سطح را فراهم می‌کند.

 کلباسی، دستگاه­‌های موجود در آزمایشگاه کروماتوگرافی دانشگاه خوارزمی را دستگاه‌­های GC (Gas chromatography)، GC-Mass ، IMS، طیف­‌سنج تحرک یونی و نیز یک دستگاه HPLC برشمرد.

رییس آزمایشگاه مرکزی دانشگاه خوارزمی در پایان به برخی کاربرد­های دستگاه‌­های موجود در آزمایشگاه کروماتوگرافی اشاره کرد و گفت: این دستگاه‌­ها در جداسازی، شناسایی، اندازه‌­گیری کمی مواد مختلف همچون مواد نفتی، دارویی و غذایی، اندازه‌­گیری سموم در مواد غذایی و ... کاربرد دارند.

انتهای پیام

کد N1844168

وبگردی