آفتاب
صدراعظم نوری:

در خصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری به خطا رفته‌ایم

در خصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری به خطا رفته‌ایم

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: در خصوص پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری به خطا رفته ایم.

به گزارش خبرنگار مهر، زهرا صدراعظم نوری در نطق پیش از دستور خود درباره چهارشنبه سوری اظهار کرد: چهارشنبه سوری به عنوان یک مراسم سنتی و آیینی یادگاری است از فرهنگ چندین هزارساله که ایرانیان به یمن قدوم بهار و پایان تیرگی و سرما، آتشی از صفا و صمیمیت می افروختند؛ رخت نو بر تن می کردند و بشارت رویش زمین و خرمی زمان را به هم هدیه می کردند.

صدراعظم نوری افزود: مردم برای پیشواز نوروز، این جشن را برای دفع شر و بلا و برآورده شدن آرزوهایشان برگزار می کردند. در فرهنگ غنی پارسی آیین این جشن با بوته افروزی، آب پاشی و آب بازی، فالگوش نشینی، گره گشایی، قاشق زنی، کوزه شکنی، آش چهارشنبه سوری، آجیل مشگل گشا و پهن کردن سفره های رنگین شناخته شده است. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تصریح کرد: ولی این روزها نغمه خوش سرخی تو از من و زردی من از تو و نشاط و شادمانی مردم و آرزوهای زیبا جای خود را به سر و صداهای گوش خراش و انفجارهای پی در پی داده که نه تنها نسبتی با روح زیبای این جشن ندارند بلکه تداعی گر یک جنگ خیابانی تمام عیار شده و فرسنگها از آداب مهرورزی و خیرخواهی مردم آن روزگار فاصله دارد.

وی با اشاره به علل مختلف تأثیرگذار در پیدایش این پدیده شوم و ساز ناکوک فرهنگی گفت: قطعا مهم ترین دلیل را می توان در رویکرد مسئولین فرهنگی جستجو کرد. اصرار به نادیده گرفتن جشنها و رویدادهای کهن و برخورد مقابله ای و رو در رو قراردادن این آیین ها با فرهنگ دینی، زمینه ساز بسیاری از بحران های این چنینی در جامعه شده است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه مسئله کاهش خطرات و آمار آسیب‌های چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر، رویکرد همه دستگاه‌های متولی، به ویژه رسانه ملی رویکردی مقابله‌ای بوده و به شدت در این زمینه به خطا رفته اند، گفت: به جای معرفی این جشن باشکوه و نحوه برگزاری ایمن آن از چندین روز قبل تنها به انتشار عکس ها و فیلم های ناهنجار و دلخراش مصدومان و حادثه دیدگان سوانح چهارشنبه سوری پرداخته که به تجربه ثابت شده است، تنها محصول آن تلخ‌کامی مردم در روزهای آغازین سال جدید خواهد بود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش تصریح کرد: در این راستا نقش مدیریت شهری به عنوان یک ارگان اثرگذار و نزدیک به متن جامعه سهم عمده ای چه در زمینه فرهنگ سازی و چه در زمینه کاهش بروز و ظهور رفتارهای خشونت آمیز دارد. حوزه خدمات شهری و به ویژه سازمان آتش نشانی در سالهای اخیر نیز خدمات شایسته ای در حفظ ایمنی شهروندان برعهده داشته است. 

به گفته وی، علاوه بر آماده باش کلیه ایستگاه ها و اعزام و استقرار تیم های عملیاتی، اطفاء حریق و اورژانس سیار در محل های پر جمعیت و با پتانسیل خطر بالا، اقداماتی نظیر دعوت از اصحاب رسانه و چهره های محبوب جوانان و نوجوانان در پویش نه به چهارشنبه سوری خطرناک و احیای فرهنگ و سنن زیبای ایرانی یکی از اقدامات پسندیده به شمار می رود. 

صدراعظم نوری با اشاره به اقدامات فرهنگی این ارگان گفت: طراحی و نصب بیلبوردهای آموزشی در سطح شهر، توزیع بروشورهای فرهنگی و اعزام آتش نشانان داوطلب در میان مردم نیز از دیگر اقدامات فرهنگی این ارگان به شمار رفته و کارکرد این سازمان را از یک سازمان صرفا عملیاتی به یک ارگان خدماتی با رویکرد پیشگیرانه ارتقا داده است.

وی ادامه داد: آنچه در این میان حائز اهمیت است هجرت از دیدگاه های مقابله ای به سمت عملکردهای پیشگیرانه است. متاسفانه تیر پیکان فعالیت های سازمانی ما در سالهای گذشته در شهر بیشتر جبران خسارات و مقابله با بحران را نشانه رفته است. 

این عضو شورای شهر تهران افزود:  اولین گام در راستای دستیابی به سطح پایین تری از مواجهه با حوادث و سوانح کاربست تمهیدات ایمنی و اقدامات پیشگیرانه است. افزایش روحیه نشاط و شادمانی با انجام مدیریت صحیح و هدفمند نظیر اختصاص مکانهایی در نقاط امن شهر جهت برپایی این آیین سنتی یکی از این موارد است.

صدراعظم نوری با بیان اینکه آمار جهانی نشان از رشد نگران کننده افسردگی و روحیه غمگین در میان مردم کشورمان دارد، گفت: شایسته نیست به بهانه های واهی و ضعف مدیریتی کمترین امکان برای شادی و نشاط از مردم دریغ شود. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه حوادث چهارشنبه سوری از جمله اتفاقات غیرقابل پیش بینی نمی باشد، می توان با اجرایی کردن تمهیدات لازم ایمنی افراد و جامعه را تا حد قابل ملاحظه ای تحت کنترل قرار داد و از تکرار حوادث دلخراش سالهای گذشته جلوگیری کرد. مسلما این مهم امکان پذیر نیست جز با هم اندیشی، تعامل و اقدام یکپارچه و هماهنگ کلیه سازمانهای مسئول نظیر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران،‌ آتش نشانی،‌ اورژانس،‌ فرماندهی انتظامی تهران، پلیس راهور و معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری، آموزش و پرورش، صدا و سیما.

کد N1843420

وبگردی