آفتاب

قنات شاهیک قاین در فهرست میراث ملی ثبت شد

قنات شاهیک قاین در فهرست میراث ملی ثبت شد

معاون میراث فرهنگی خراسان جنوبی از ثبت قنات شاهیک قاین در فهرست میراث ملی خبر داد.

به گزارش ایلنا، قنات شاهیک قاین ازجمله قنات‌های با ارزش و تاریخی استان خراسان جنوبی است که به دلیل ویژگی های تاریخی و فرهنگی در فهرست میراث ملی ثبت شد. این قنات در 5 کیلومتری شهر قاین و در روستائی به همین نام واقع شده است.

«علی شریعتی منش» معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی با اعلام این خبر گفت: قنات شاهیک یکی از قنات ارزشمند قاین است که دارای 2000 مترطول و 25 حلقه چاه است.

وی افزود: آبدهی آن در سال های ترسالی تا 100 لیتر بر ثانیه می رسد به‌طوری که شاهیک هیچ گاه خشک نشده و حتی در خشکسالی 1320 آب آن از 5 لیتر در ثانیه کمتر نشد.

شریعتی منش در ادامه افزود: در بالادست مادر چاه دو بند احداث شده و در این بندها چاه‌های تزریقی قرار دارند تا به هنگام سیلاب بخش اعظم آن در چاه‌ها نفوذ کرده باعث افزایش تغذیه سفره زیرزمینی و آبدهی قنات شود. یکی ازمشخصه‌های برخی قنات‌ها آن‌ است که امکان ذخیره آب در فصول عدم نیاز  به آب میسر نیست. اما ابتکار قنات شاهیک این مشکل را مرتفع کرده است. چهار مخزن، جهت ذخیره‌سازی آب ایجاد شده است که توسط دیواری به ارتفاع 3 متر و عرض 1متر در مادر چاه آب را مهار می‌کند. روی این دیواره که کاربرد بند دارد سه دهانه برداشت که اصطلاحا" به آن قفل می‌گویند، در ارتفاعات مختلف تعبیه شده تا در زمان مشخص باز و بسته شوند.

معاون میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی افزود: قنات شاهیک نیازمند همت مردم و مسوولین محلی است تا با رفع موانع آبدهی آن بتوان میزان ذخیره آن را افزایش داد.

کد N1842756

وبگردی