آفتاب
وزیر آموزش و پرورش:

در حوزه تربیت بدنی دختران همچنان با مشکلات عجیبی رو به رو هستیم

در حوزه تربیت بدنی دختران همچنان با مشکلات عجیبی رو به رو هستیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: در حوزه تربیت بدنی دختران همچنان با مشکلات عجیبی رو به رو هستیم. بسیاری از فضاهای آموزشی ما تناسبی با فعالیت تربیت بدنی دختران ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در همایش «بانوی امید» که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است، گفت: یکی از مهمترین روش هایی که ما معلمان مورد توجه قرار می دهیم الگوبرداری است. بسیاری از رفتارهایی که ما در زندگی فردی و اجتماعی بروز می دهیم ناشی از همین روش بوده است. این الگوبرداری از همسالان و خانواده و افراد مرجع صورت گرفته و الگو دهندگان در مدرسه از این روش استفاده می کنند.

وی ادامه داد: ما از خداوند متعال هم تمنا می کنیم الگوی حضرت محمد و اهل بیت ملاک و الگوی ما در زندگی باشد. یکی از مهمترین الگوهایی که می توانیم در جامعه ای که هجمه های سنگین بداخلاقی ها و ناهنجارها بر جامعه تحمیل می شود توجه به سیره زندگی فاطمه زهراست. باید اعتراف کنیم ما شیعیان کمتر از این الگو در زندگی استفاده می کنیم و ما آموزش و پرورشی ها استفاده عملی در تربیت باید از این سیره باشد.

بطحایی گفت: حضرت زهرا در عمر کوتاهشان الگوی جامعی در همه جوانب زندگی به جا گذاشتند. ما تلاش کردیم نشانه هایی از این الگو را در آموزش و پرورش به کار بگیریم اما ظرفیت بیش از اینهاست. هم در زندگی فردی و هم زندگی اجتماعی آموزه های ارزشمندی را حضرت فاطمه زهرا به جا گذاشتند. ما این روزها اگر در بحث آزمون ها و مباحث کمک آموزشی که می گوییم حجمش زیاد است و دانش آموزان را آزار می دهد بحث این است که اگر زن به عنوان رکن خانواده فضا در اختیارش نباشد این نلاش ها به ثمر نمی رسد. آرامش کودکانمان پله اول یادگیری است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: تغییرات پایدار در نوجوانی که در دریایی از تلاطم ها باشد، رخ نمی دهد. رکن اصلی و عامل اصلی این آرامش البته زن و خانواده است. 

وی بیان کرد: ما در حوزه آموزش دختران در آموزش و پرورش دستاورد خوبی داشتیم یک زمانی ۳۰ درصد دانش آموز دختر داشتیم و امروز ۴۹ درصد این آمار دختر هستند. مدارس شبانه روزی دخترانه که تا ۲۰ سال پیش نبود راه افتاده و دختران امکان تحصیلشان مهیا شده است.

بطحایی گفت: امروزه استقبال برای تحصیل دختر بسیار زیاد است و این در توسعه نقش مهمی دارد. اما از حیث کیفی به استاندارد نرسیدیم. در حوزه تربیت بدنی دختران همچنان با مشکلات عجیبی رو به رو هستیم. بسیاری از فضاهای آموزشی ما تناسبی با فعالیت تربیت بدنی دختران ندارد. ما در مدارس مختلط در دوره ابتدایی که بیشتر در روستاها برقرار است باز از حیث تربیت بدنی دختران دچار مهجوریت هستیم و حتی در برخی مواقع به دلایل فرهنگی در پایه های تحصیلی اول و دوم دانش آموز دختر را به مدرسه نمی فرستند چون مدارس مختلط است. آنهم در حالیکه به خاطر کمبود امکانات و تعداد کم دانش آموز در مناطق دورافتاده ما مجبور به ایجاد مدارس مختلط شده ایم. هر چند ما باید تلاش کنیم امکانات همانقدر که برای پسران وجود دارد برای دختران وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز ۶۰ درصد نیروی انسانی در آموزش و پرورش را زنان تشکیل می دهند ولی برای پست های مدیریتی با مشکل رو به رو هستیم. ۶۰ درصد مدیران مدارس ما را خانم ها تشکیل می دهند اما در رده های بالاتر از سطح مدیریت مدارس ما برای پستهای مدیریتی با موانعی رو به رو هستیم. یک بخش موانع اداری است و بخشی هم به استقبال کمتر زنان برای پست های مدیریتی به دلیل موانع بر می گردد. امیدواریم بتوانیم موانع را برداریم  و از این پتانسیل در آموزش و پرورش استفاده کنیم.

کد N1842564

وبگردی