آفتاب

کم خونی چیست؟ | درمان کم خونی کدام است؟

کم خونی چیست؟ | درمان کم خونی کدام است؟

کم خونی چیست؟ | یکی از بیماری های شایع در بین مردم مخصوصا بانوان، بیماری کم خونی است. کم خونی یا آنمی اختلالی است که طی آن بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز را برای حمل اکسیژن به عضلات و سایر بافت ها نمی سازد . کم خونی زنان را بیش از مردان درگیر می کند. در ادامه راهکارهایی برای درمان کم خونی را مشاهده می کنید.

به گزارش آفتاب، کم خونی یا آنمی  اختلالی است  که طی آن بدن به اندازه کافی گلبول های قرمز را برای حمل اکسیژن به عضلات و سایر بافت ها نمی سازد . کم خونی زنان را بیش از مردان درگیر می کند..
کمبود آهن، کمبود ویتامین ب ۱۲ و کمبود اسید فولیک ، شیردهی، بالا رفتن سن و اختلالات ارثی نیز در بروز این اختلال موثر است .
یک رژیم سالم در افراد مبتلا به کم خونی بسیار حیاتی است. اگر مبتلا به این عارضه هستید، باید غذاهای غنی از ویتامین سی، اسید فولیک و آهن را مصرف کنید:
اکثر غذاهای دریایی سرشار از آهن هستند. ماهی های چرب از قبیل ماهی قزل آلا، ماهی تن  نیز همین خاصیت را دارند. برای کمک به پیشگیری از کم خونی، غذاهای دریایی از جمله ماهی های چرب را هفته ای سه بار میل کنید.
هلو خشک، آلو و کشمش منبع غنی از آهن است. هر ۱۰۰ گرم هلوی خشک شده، ۶ میلی گرم آهن دارد..
یک فنجان بلغور جوی دو سر شامل ویتامینهای گروه ب از جمله ویتامین ب ۱۲ است که می تواند برای مبتلایان به کم خونی ناشی از این ویتامین مفید باشد. تنها مصرف روزانه ۲قاشق غذاخوری جو دو سر، ۲,۵ میلی گرم از آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند.
مصرف روزانه ۱۰۰ میلی گرم عسل، ۰,۴۲ میلی گرم آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند. منیزیم و مس موجود در عسل نیز می تواند میزان گلبول های قرمز بدن را افزایش دهد.
ویتامین سی موجود در گوجه فرنگی هم  برای افراد مبتلا به کم خونی بسیار مفید است. وجذب آهن در بدن را افزایش می دهد. گوجه فرنگی غنی از ویتامین ای و بتاکاروتن برای تقویت سلامت پوست و مو است . برای افزایش جذب آهن در بدن، روزانه یک یا دو عدد گوجه فرنگی بخورید.
بادام زمینی یکی از منابع غنی از ویتامین است که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را به میزان چشمگیری کاهش می ‌دهد. همچنین، بادام زمینی مقدار زیادی آهن دارد که برای بهبود و اصلاح عملکرد گلبول ‌های قرمز خون بسیار مفید است. دو قاشق از کره بادام زمینی ۰,۶ میلی گرم آهن به بدن می رساند.
تخم مرغ سرشار از پروتئین و غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هایی است که برای مقابله با کم خونی مفید هستند. یک عدد تخم مرغ بزرگ، ۱ میلی گرم آهن دارد.
اسفناج هم بهترین گزینه غذایی برای مبارزه با کم خونی است. اسفناج سرشار از کلسیم، ویتامین ب ۹، ویتامین های سی، آ و ای، فیبر، بتاکاروتن، و البته آهن است. فقط یک فنجان از اسفناج ۳,۲ میلی گرم آهن به بدن می رساند و ۲۰ درصد نیاز روزانه شما به آهن را تامین می کند.
همچنین یک اونس شکلات  تیره هم حاوی ۵ میلی گرم آهن است. این در حالی است که یک فنجان پودر کاکائو نیز ۱۱,۹ میلی گرم آهن دارد.
http://www.aftabir.com
کد N1841453

وبگردی